Gå til innhold
Arkivverket

[#58839] Grim / Grimm i Norge


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg registerer disse Grim / Grimm i Norge -------------- i 1865; Bergen Grim, Conrad Bødkersvend 1836 Bergen 22-117 Bergen Grim, Peroline tjenestepige 1828 Bergen 16-9 Bergen Grim, Rasmus 1838 Stavanger 11-136,139-4Bergen Grimm, Carl Johan daglønner 1801 Bergen 24-66&67a Bergen Grimm, Elen 1801 Oss 24-66&67a Bergen Grimm, Thomas C Daglønner 1832 Bergen 22-63 -- Stavanger Grim, Christian Bødker 1797 Bergen Stavanger Grim, Carl 1829 Stavanger -- Trondheim Grim, Anne 1859 Throndhjem Th. Angells Gade Trondheim Grim, Ellemine 1856 Throndhjem Th. Angells Gade Trondheim Grim, Everine Blikkenslagerenke 1819 Fredriksværn Th. Angells Gade Trondheim Grim, Ingeborg 1861 Throndhjem Th. Angells Gade Trondheim Grim, Marie 1862 Throndhjem Th. Angells Gade Trondheim Grim, Peder 1853 Throndhjem Th. Angells Gade Trondheim Grim, Vilhelm 1864 Throndhjem Th. Angells GadeTrondheim Grim, Karoline 1851 Throndhjem Holstveiten ---------------------i 1875;Bergen Grim, Concordia 1868 Bergen 23-192 Bergen Grim, Conrad 1864 Bergen 23-192 Bergen Grim, Elisa Fattigunderstøtl. og Dagarbeide 1832 Bergen 23-192 Bergen Grim, Petro 1865 Bergen 23-192 Bergen Grim, Thomas 1871 Bergen 23-192Bergen Grim, Peroline Sygevogterske 1826 Bergen 22-89 Bergen Grimm, Karl Johan Dixelmand 1800 Bergen 23-141-- Kristiania Grimm, Johannes Musiker 1849 Worms Grosshertzthurm, Hessen Edv. Stormsgade 5 -- Trondheim Grim, Anne Hansine Forsørges af Moderen Everine Grim 1858 Trondhjem Thomas Angells Gade 7 Trondheim Grim, Elemine Petra Driver Skræddersøm 1855 Trondhjem Thomas Angells Gade 7 Trondheim Grim, Everine Gaardeierske driver Blikkenslagerprofesion 1824 Fredriksværn Thomas Angells Gade 7 Trondheim Grim, Marie Karethe Forsørges af Moderen Everine Grim 1862 Trondhjem Thomas Angells Gade 7 Trondheim Grim, Peder Andreas Blikkenslager 1852 Trondhjem Thomas Angells Gade 7 Trondheim Grim, Vilhelm Rudolph Forsørges af Moderen Everine Grim 1864 Trondhjem Thomas Angells Gade 7Trondheim Grim, Ingeborg Skoledisippel 1860 Trondhjem Domsogn Strandgaden 25 Trondheim Grim, Marie 1862 Throndhjem Dronningens Gade 24 --------------------- i 1900; Bergen Grimm, Peroline Privat Sygepleierske og Strikkearbeiderske 1826 Bergen Blegevei, nedre 1 -- Fredrikstad Grimm, Bergljot Lærerinde ved folkeskolen 1870 Fredriksstad t Cicignongaden Fredrikstad Grimm, Elias Klasselærer og Kommunesekretær 1843 Kristianssand S Cicignongaden Fredrikstad Grimm, Laura Husmor 1844 Kristianssand S Cicignongaden Fredrikstad Grimm, Ragna Inspektrice ved Telefonstationen 1874 Fredriksstad t CicignongadenFredrikstad Grimm, Thorleif Skoleelev 1887 Fredriksstad t Cicignongaden -- Kristiania Grimm, Einar Cand. theol., Lærer 1872 Ø. Fredriksstad Sorgenfrigaden 10 Kristiania Grimm, Harald Stud. med., Vpl. Løitnant 1879 Ø. Fredriksstad Sorgenfrigaden 10 -- Kristiansand Grim, Harald Gaardbruger S Huseier 1865 Kristiansand Byens Landdistr. Grimsmyren Kristiansand Grim*, Johan Søn 20.09.1899 Kristiansand Byens Landdistr. Grimsmyren Kristiansand Grim*, Karl Søn 1895 Kristiansand Byens Landdistr. Grimsmyren Kristiansand Grim*, Olivia Hustru 1874 Ringsaker Byens Landdistr. Grimsmyren --Meløy Grim, Ingebor Husbestyrerinde 1860 Trondhjem ST Grønøen -- Trondheim Grim, Peder Andreas Blikkenslagersvend 1852 Trondhjem ST Nedre Baklandet 51 Trondheim Grimm, Aslaug 1893 Trondhjem ST Kirkegaden 10a Trondheim Grimm, Ingeborg 1896 Trondhjem ST Kirkegaden 10a Trondheim Grimm, Marit 1892 Trondhjem ST Kirkegaden 10a Trondheim Grimm, Sigrid 1890 Trondhjem ST Kirkegaden 10a Trondheim Grimm, Wilhelm Rudolf Maskinarbeider (Jernbanen) 1864 Trondhjem ST Kirkegaden 10a Trondheim Grimm f Jessen, Josefine 1860 Tønsberg Kirkegaden 10a ----- De med bostedsadresse Bergen, samt Christian og Carl i Stv i 1865, har jeg oversikten på. Det jeg er interessert i å få info om, er hvorvidt Grim-familiene i Krsitiania, Kristiansand og Tronhjem er av samme slekt som de i Bergen, som nedstammer fra Christian Hinrich Grim (f. 1737 - Drentwede, Grafschaft Diepholz, TY, † 1795 - Bergen) gm. Ide Cecilia Øren (f. 1735 - Kinn, SF, † 1813 - Bergen)Med vennlig hilsenArnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tar også med 1801; Bergen Ide Cicelia Grim Huusmoder 67 Enke af 1. ægteskab Haand arbeide 23-54 Bergen Mette Margretha Grim Hendes datter 30 Ugift Haand arbeide 23-54 Bergen Conrad Friederick Grim Hendes sønne søn 4 23-54 Bergen Conrad Grim Tieneste dreng 28 Ugift 2-35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Jeg vil anta at Grim-familien i Kristiansand har tatt navnet sitt etter bostedet siden de er bosatt på Grimsmyren. Grim er jo også i dag navnet på en bydel i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Sakset fra O. Rygg: Norske Gaardsnavne, digitalt tilrettelagt Listen over gårder er hentet fra 'Norske Gaardnavne'.b.10, s.350 22,2. Steinbu og Grimstølen. Udt. stei2nbú. gri1mmstø:l'n. --1) Stedet har vel Navn efter en af Sten opført Bod (búð f., Indl. S. 46). -- 2) I det Dalføre, hvor denne 'Støl' (st&bmaapeno;ðull m., Indl. S. 80) maa søges, findes et Vand, Grimsvandet (AK.), som gjennemstrømmes af et betydeligt Vandløb. Her kan saaledes foreligge et Elvenavn Grims- (jfr. Grimsa, udt. gri1mmse, Tverelv fra S. til Folda i Foldalen, 'en Afledning af grimmr, grum, ildesindet?' NE. S. 79); men det er ogsaa muligt, at Grimsvandet og Grimstølen begge kunne indeholde enten Mandsnavnet Grímr eller et med Grím- begyndende Mandsnavn (PnSt. S. 94). Bla i Norske Gaardnavneb.11, s.507 1,2. Grimsdalen. Udt. gri1mmsdalen.1ste Led er Grímr eller et andet, med Grím- sms. Mandsnavn. Se PnSt. S. 96, jfr. Fane GN. 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Det jeg er interessert i er om noen av Grimene i Bergen har etterkommere andre steder i landet. Grimene i Bergen kom fra Tyskland. Jeg kartlegger deres slekt i Norge. Dette fordi de eide huset jeg bor i fra ca 1760 og bodde her til ca 1820. Dette er interessant i forbindelse med husets historie.Jeg vil tro at kanskje noen av de jeg nevner i listen i (1) kan være etterkommere, men jeg vet ikke. Det kan derfor være interessant å kartlegge anene deres. I første omgang lurte jeg på om noen hadde kjennskap til dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant ut via FS at blikkenslagerenken Everine Grim i Trondheim 1865 var gift med Marius Pedersen Grim. (datteren Anne Hansines dåp i 1858). Everine var en Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, nå har jeg foreløpig ingen Peder Grim (evt far til Marius), men både Marius og Peder / Petro var i bruk i Grim-slekten i Bergen. Det bør vel være mulig for oss å finne Marius Pedersens herkomst. Han bør vel være født ca 1822-1823. Han hadde passet godt som sønn til Conrad Friederick Grim, 4 år i 1801. Jeg har registrerte barn på han fra 1824. Han blir viet 8. september 1822 til Helene Rødberg, og der er god plass til et barn før Rasmus blir født i 1824. Kanskje de var stasjonert et annet sted fra høsten 1822 til 1824. Det er forresten Conrad Friederick og Helenes sønnesønn som blir døpt Petro Marius i 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De ble gift i Trondheim 1851 nr 6:LenkeDet ser ut for meg at han her kalles Markus Pedersen Grim og er født i Wang? Far: Peder Markussen.Jeg vet ingen verre presteskrift enn denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, si det! Gårdsnavnet er vel Rosten. Ikke noe gårdsnavn i Vågå i 1865 kunne minne om Grim, etter hva jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tviler på at han kan kan ha anene fra Bergen. Hadde de vært geistlige, så, men det er det kun Ide Cicilie som er. Hun var datter av sogneprest Rasmus Ørum i Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Siden personene med Grim(m) som etternavn ser ut til å ha tysk bakgrunn, kan det nevnes at ordet grim i middelhøytysk betyr betyr utilfreds, uvennlig, skrekkelig, vill, smerterlig, heftig. Vi har ordet i innlån fra nedertysk i bl a 'grimase'.Et gammelnorsk ord grimmr - ill, vond, fæl, hard, streng, hjerteløs, grusom mv, dvs omtrent som på middelhøytysk.På den annen side har vi sammensetningen elvegrimmer, anvendt om birkebeinerne, som betyr folket fra Elven, her : det tettbefolkede Gøtaelvens dalgang (norskesiden). I denne sammensetningen betyr muligens grim kun 'folk' (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Tore for redegjørelse for Grim etymologisk.Fant Rosten i Sel, om det skrives Rosten i dag også. Ser faktisk ut for at det kan være en elv også.Elvenavnet Grimsa så det ut for var både i Folldal og Dovre, samt en bekk i Sør-Fron.Nei, jeg tror nok ikke denne Markus Pedersen Grim og hans far Peder Markussen har anene Grim i Bergen.Lurer på de som bor i Fredrikstad, og som kanskje er samme familie som vi finner i Kristiania, hvor de har navnet fra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

ja, Grimsa ligger i Dovre, ikke i Vågå, men er altså et lydmalende ord; gårdsnavnet Rosten i Sel kan ikke belyse navnet Grim(m)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Markus Pedersen Tullut/Grimm stammer fra Nicolaus Grimm/Greim/Grein som var stiger ved kopperverket i Sel fra midten av 1600-tallet, antagelig fra Tyskland. Far til Markus var Peder Markussen Rusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

het innvandreren Greim ? Det kunne være fint om du fortalte hva slags kilde dette er og fra hvilket periode ? Er det midten av 1600-tallet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Greim, Grein og Grimm er tre helt ulike navn, noe vi hører på lyden, denne bergstigeren kan ha hatt ett av disse navnene, men ikke to, og heller ikke alle tre. Nevnes han angivelig med alle tre staveformer, må det bety at han er nevnt minst tre ganger i en eller tre kilder eller i enda flere kilder. Jeg vil foreslå at disse kildene underkastes en ny granskning for å bringe på det rene hva navnet egentlig var. Inntil da, er det altså ikke klargjort at hen het Grim(m).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har hatt en tråd før om de tidligere Grim Lenke Kan ellers nevne at Ide Cicelia Grims ektemann het Christian Hinrich Grim (f. 1737 - Drentwede, Grafschaft Diepholz, TY, † 1795 - Bergen), trolig sønn av Johan Wilhelm Fasting ( Drentwede, Grafschaft Diepholz, TY) gm. Mette Margarete GRIEME ( Drentwede, Grafschaft Diepholz, TY) Christian Hinrich blir døpt 30. mai 1737 i kirken i Barnstorf. Han kommer til Bergen som gesell 1. oktober 1757. Han benytter etternavnet Grim i Bergen. Han blir viet til Ide Cecilia Ørum, datter av sogneprest Rasmus Lythsen Øren og Elschen Margrethe XXX fra Kinn, i Korskirken i Bergen 20. juli 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.