Gå til innhold
Arkivverket

[#58840] Hanna Amalie, f. i Kråkstad, Akershus, 1860


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Det finnes 2 stykker med navnet Hanna Amalie døpt i Kråkstad, Akershus, i 1860. En av dem kan kanskje være den som ektet Knud Martiniusen fra Åmot i Østerdalen, f. 1858, og fikk mange barn med ham i årene 1880 til noe etter 1900, alle visstnok født på Bolstad i Åmot.Jeg er ute etter å finne hvilken av de to Hanna Amalie som eventuelt ble Knud Martiniusens kone og hvor og når de to i så fall giftet seg.Den ene Hanna Amalie ble født utenfor ekteskap 31.03.1860 og døpt i Kråkstad 06.04. samme år. Foreldrene var 'Ungkarl Ole Pedersen paa Sander og Pige Karen Andreasdtr. Boger'.Den andre Hanna Amalie ble født 01.03.1860 og døpt i Kråkstad 08.04. samme år. Foreldrene var 'Gm. Holm Andreasen og Maren Kirstine Vebjørnsdatter Asper'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er vel da Hanna Amalie Holm som kalles Malla som mellomnavn i 1865? LenkeDen andre Hanna Olsdtr nevnt som Lægdeslem i 1865, 6 år ved samme telling.Spørs om vi kan finne vielser på disse jentene i Krogstad? Kan hende barnas dåp og faddere vil klargjøre hvem av disse damene som er rett?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Hanna Amalie Holm her også: LenkePussig nok fant jeg ikke familien til Knud M. på Åmot i 1900 ved rask søking. Tenkte jeg skulle funnet noen av barnas navn og søkt barndåpene.Fortsetter letingen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar også med dåpen til Hanna Amalie Olsdatter her: LenkeSå får jeg lete etter Knud Martiniusen fra Åmot Østerdalen. På Bolstad finner jeg ikke familien i 1900?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, dette var mystisk! Jeg finner to skomakere i Sør-Odal som heter Knud Marti..... med hustruer og barn, men ingen er gift med Hanna Amalier?Her er den ene: LenkeVet du hvor familien var i 1900?Har ikke greid å finne dem. Har søkt på mange navnvarianter?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, da er mitt spørsmål besvart. Det er Hanna Amalie fra Asper som er den rette. Da gjenstår bare for meg å takke både Gunn og Carsten for hjelpen. Tusen takk til dere begge! Vennlig hilsen Hans Mathisen, Porsgrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

På hjemmesiden til Ski slektshistorielag (www.skislekt.no) er det lagt ut en link til bygdeboka for Kråkstad. Der vil en på side 79 finne en bekreftelse på at Hanna Amalie Andreasdatter Asper kom til Åmot i Østerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Den mest spektakulære av Holm Andreassens aner i Follo var treskjæreren og miniatyrplastikeren Halvor Tordsen som var blant våre dyktigste bildende kunstnere i barokk-tida. Kunsthistorikerne kalte ham Halvor Fanden, mens familien brukte navnet Fane. Et portrett som sannsynligvis viser Halvor Tordsen Fane henger på Fredriksborg slott i Hillerød i Danmark. Portrettet er gjengitt i Follo historielags årbok Follominne i 2002.Holm Andreassen Asper (1817-86) var sønn av Gunhild Christophersdatter Jar (omkr 1781-1852) som var datter av Agar Jensdatter Sørum (1761-1821) som var datter av Jens Svendsen Sørum (omkr 1734-1801) som var sønn av Gunhild Kjellsdatter (1705-1783) fra Hauger i Ås. Hun var datter av Agar Andersdatter (1668-1758) fra Ramstad i Ski og hun var datter av Anders Halvorsen (omkr 1618 - ca 1710). Anders var sønn av Halvor Tordsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det var virkelig interessant! Tusen takk skal du ha for disse opplysningene. Kanskje du kan hjelpe meg med kilde® til opplysningene om denne treskjæreren og hans slektslinje ned til Holm Andreassen Asper også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Kilder Kråkstad bygdebok som nevnt i mitt første innlegg og Trygve Viks Ås bygdebok bind II.Halvor Tordsen var født på Skjeggerud i Lier og omtales i Lier bygdebok bind I side 80 og i bind II side 137. Lier bygdebok er lagt ut på nettet av Lier kommune, men jeg har i farten ikke klart å finne igjen ovennevnte sider der.Portrettet av Halvor Tordsen forsøkte jeg å legge inn i mitt siste innlegg, men mislyktes. Jeg gjør et nytt forsøk denne gangen.

bilete4695.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Problemet mitt var at omtalen av Halvor Tordsen ikke finnes under Skjeggerud, men må ha stått et annet sted i bøkene. Forhåptenligvis kan vi få hjelp av noen som har bøkene i sin bokhylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Hej.Jag blev väldigt nyfiken på eran diskussion. Min mormors farmors farfars morfars farfars far är nämnligen Halvor Tordsen Fanden.Min mormors faster sa alltid att 'tänk på att vi är släkt med de kungliga', fast ingen visste hur. Min fråga är därför om det möjligtvis finns någon koppling till kungahuset i detta släktledet?MVHUlrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrica Abrahamsson

Hej Gunn.Tack för hjälpen. Tyvärr kan jag inte öppna pdf-filen. Har provat flera gånger och datorn låser sig!MVH Ulrica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Som forfatter av den artikkelen som Gunn viser til og som redaktør av det nummeret av Slektsveven, må jeg beklage at det av tekniske årsaker ble en svært tung PDF-fil. Av den grunn må en ha en nyere PC for å få åpnet den. Der står det imidlertid intet om kongelig avstamning, men det står at kongen satte pris på Halvor eller hans sønners treskjærerkunst. En apostelkanne skåret av Samuel Halvorsen Fane eller noen i hans krets oppbevartes på Fredriksborg i Hillerød i Danmark. Fane-familien og deres treskjærerkunst er omtalt i Follominne 2002. Der er noen av kannene avbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.