Gå til innhold
Arkivverket

[#58841] Jonny på 1600-tallet


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Under takskjegget på Tjølling kirke henger et solur, se bilde. Det ser ut til å være av tre, og der står: Jonny Orse 1696.Jeg lurer på om dette er 'ekte'. Har det hengt der siden 1696 - jeg kan aldri huske å ha hørt at noen ble kalt 'Jonny' så langt tilbake. Byfogd i Larvik og sorenskriver i Brunla, Georg Orse, var den som i 1662 grunnla et jernverk ved Hallevannet (Brunlanes). Det skal vel kanskje være hans sønn.

bilete4642.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tok bildet kl 1439 i dag. Soluret viser 1320. Tar vi sommertida i betraktning, har uret senka 19 minutter på 312 år. Det er jaggu ikke verst!Jeg legger også ved et bildet tatt rett forfra - av høyre halvdel.

bilete4643.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det nevnes en J. Orse én gang i Larviks Historie - i et brev som Gyldenløve skriver i 1679, der det framgår at denne J. Orse bygger ny dam i Farriselva, men at dette arbeidet har liten framdrift, og at Gyldenløve vil at han skal starte på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

På turen til Tjølling i dag, la jeg også veien om Istrehågan. Der er det mange tusser og troll som ikke kom seg unna sola i rett tid.

bilete4646.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Gunn - og for at ingen skal være i tvil om at folk er blitt til stein i Tjølling, legger jeg inn et bilde fra Ølbergholmen, men da er jeg langt ute på vidda, eller kanskje helst - ytterst i Tjølling...

bilete4648.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Artig meed steinsettingen ved Istre. Finnes det forresten noe igjen av det gamle Istre kapell. Altså grunnmurer, eventuelt ruiner?Samtidig: Du skulle tidlfeldigvis ikke sitte med noen biler av Skalleberggårdene og Vittersen, og muligvis Klåstad, Hjamlsengene på Vikerøya og Vik-gårdene.Om dette kan vi kanskje kommunsiere privar per e-post.Vennlig hilsenAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Tjølling bygdebok Jan W. Krohn-Holm finner du mange gamle svart/ hvit bilder av gårdene du spør etter , Bind II.Om ikke Arnstein har noe private bilder på lager.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, Are - selv om noen av barnebarna mine har hatt aner på kanskje alle de gårdene du nevner, så har jeg ikke tatt noen slike bilder. Men jeg har nok vært inne på tanken.Jeg legger i stedet inn bilde av en annen steinfigur som står ved inngangen til Tjølling kirke. Han ser ut til å ha blitt omskapt i den lokale og verdenskjente larvikitten - en type granitt.

bilete4651.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

O-en, de to n-ene og y-en i Jonny ser ut til å være skrevet på en annen måte enn øvrige, likgnende bokstaver. Forøvrig er vel skriften for tydelig til at den skal ha stått uendret i over 300 år. Her må det til stadighet ha vært noen til å male over. Kan det ha skjedd at mesteparten av navnet som begynner på J har forsvunnet, og at ingen har visst hva det egentlig skulle stå? Kanskje har soluret lenge hatt teksten J .... Orse, inntil en moroklump (nylig) malte Jonny Orse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg er enig med Kenneth i at skrivemåten når det gjelder deler av fornavnet er noe forskjellig fra resten - og Jonas skal det gjerne være, Tore!Jeg skal være på utkikk etter denne karen i det lokale 'miljøet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Rækkeviken, Tjølling 6.3.1705 Sk.pr. 5, Fol. 81b Georg Orsse død, g. Johanne, død. Skifte etter begge. Barn: 1. Johan Orse. 2. (og vel flere myndige arvinger). De ville ikke befatte seg med boet, så bare den eldste sønn (Johan) er navngitt. Brt: 216-1-10. Insolvent. (?) Ikke all gjeld synes dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at skifteopplysningene er hentet fra: www.theie.net.Mormonerne har opplysninger om en Johan Orse på Kongsberg, som kan ha vært far til Georg Orse i Larvik.Det står en dato på soluret - 19. januar 1696. Dersom navnet skal ha vært JOHAN, så kan man jo lure på om det er Johan d.e. som døde da, og at soluret er til minne om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom opplysningene i FS er riktig, så var nok Johan Orse (d.e.) død for lenge siden i 1696.Tjølling kirke er Vestfolds største middelalderkirke. Nytt tårn stod ferdig i 1698. Det kan se ut som om J. Orse - nevnt i Larviks Historie - var byggmester, da han bygget dam og annet for Gyldenløve. Det kan vel ha vært denne J. Orse som ga soluret til Tjølling kirke da han fikk anbudet på restaureringen av kirka, kanskje på denne datoen 19. januar 1696. Gyldenløve klaget jo på at arbeidet med dammen gikk smått, så at det tok to år å få tårnet på plass, føyer seg vel bare inn i vanlig kirkebyggertradisjon.Her er bilde av kirka. Tårnet som ble bygget i 1698 ble ødelagt av brann (etter lynnedslag) i 1783, og det vi ser i dag ble ikke satt opp før i 1842.Jeg har selvfølgelig klart å skjule soluret bak en inngangssøyle.

bilete4673.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ordens skyld, så er det bare en ANTAKELSE fra min side at J. Orse forestod byggingen av tårnet i 1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Arnstein, du har ikke tilfedigvis noen bilder fra interiøret også? Det skal visst være broren til en av mine aner som har malt bildene på - hva heter det - er det altertavlen? Nei, det var et slags døpehus? Prekestolen? Akk, jeg husker ikke akkurat nå... Jacob Pedersen Lindgaard het maleren.Hadde vært fint å se hvordan det ser ut i farger, for Tjøllingboka har gamle svart-hvitt bilder.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, Kristinn - jeg har ingen bilder fra interiøret. Jeg har bare vært inne i kirka i forbindelse med et bryllup og en begravelse. Men om sommeren er kirkene i Larvik åpne på visse dager, så i år skal jeg ta med fotoapparatet til Tjølling kirke.Tor Bjørvik skriver i 'Kulturminner i Larvik-distriktet' (den fikk jeg av ei svigerdatter til jul):'Tjølling kirke har mye historisk verdifullt inventar. Den praktfulle prekestolen er fra 1598. I siste del av 1700-tallet, trolig i forbindelse med gjenoppbyggingen, ble den malt av Jacob Lindgaard fra Sandefjord, som drev med portrettmaling og kirkeutsmykning.Det særpregede dåpshuset fra ca 1770 er også laget og malt av Lindgaard.'Prekestolen og dåpshuset er gjengitt i farger i boka.Altertavla - gitt av Ove Giedde i 1632-34 - er malt i 1767, så det er kanskje Lindgaard som har malt denne også?? (min kommentar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Kristinn! Mens du venter på bilder fra Arnstein, kan du se litt av det vakre kirkeinteriøret her: LenkeJeg har jubileumsboken for Tjølling kirke og kan gjerne scanne bilder til deg derfra, men da må jeg komme hjem til Sandefjord først. Jeg er for tiden i Sverige i feriehuset og her har jeg ikke boken .Selv har jeg tilknytning til denne kirken med en rekke forfedre som er gravlagt her. Har også barnebarn døpt i denne kirken.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Takk Gunn! Det var flotte bilder, 180 graders! Jeg har noen små planer om å få med meg moren min og en australsk/skotsk slektning som er i Norge for tiden på en Vestfold-tur i sommer - håper det blir noe av :-)Mormor og bestefar vokste begge opp i Tjølling - men mine slektningers grav er desverre fjernet.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Til opplysning så planlegger Tjølling historielag søndag 8. juni 2008 , en omvisning i Tjølling kirke i samarbeid med Tjølling menighet. Historielaget har også 'Åpen dag' i husene sine på Prestegården denne dagen. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.