Gå til innhold
Arkivverket

[#58842] Mannskapsbilde - panserskipet Norge eller Eidsvold ?


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

Fra et gammelt familiealbum til kona med mange foto av skip og mannskap fra sjøfartstida til min svigerfar, har jeg laget et utsnitt fra et mannskapsbilde tatt ombord på ett av panserskipene Norge eller Eidsvold i 1939/1940.Kan noen identifisere skipssjefen (grå pil) på dette utsnittet ? Er dette kommandørkaptein Askim - skipssjef Norge eller kommandørkaptein Willoch - skipssjef Eidsvold ? En identifisering vil kunne bestemme hvilket av fartøyene min svigerfar var sykemeldt fra i april 1940.Han var mannskap på enten Norge eller Eidsvold som ble senket på havna i Narvik 9 april det året. Kort tid før fartøyene seilte nordover ble han syk og innlagt på sykehus med akutt blindtarmbetennelse. Sykehusoppholdet berget livet hans på mer enn én måte !Vi vet ikke vilket av skipene han var mannskap på og håper på hjelp til å fastslå identiteten til denne kommandørkapteinen. Andre som har sett bildet har pekt på at navnet i lua på noen av mannskapet virker såpass kort at det mest sannsynlig står Norge og ikke Eidsvold, men bildets dårlige oppløsning gjør det umulig å lese. Detaljer fra skipet er også synlig på det opprinnelige foto, men siden panserskipene var nesten identiske vil disse detaljer sannsynligvis ikke kunne avsløre hvilket fartøy det dreier seg om.Håper bildekvaliteten er god nok til at noen gjenkjenner personen(e) her.

bilete4645.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Skipssjef på panserskipet 'Eidsvold' og 'Norge' var pr. 9. april 1940 høvesvis kommandørkaptein O. I. Willoch og kommandørkaptein P. Askim.Kjelde: 'Marinens fartøyer 1939-1945 og deres skjebne' av Frank Abelsen, 1986.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Kjell!Skal være enig i at det korte skipsnavnet på luebåndene til de menige indikerer at det er mannskapet på 'Norge' som er avbildet her. Ved studering av fotografi av disse 2 skipene det her er snakk om, som var så og si identiske, er det mest sannsynlig at fotografiet er tatt på akterdekket og at det er den aktre 21cm kanonen vi ser betrekket på over nokkespillet. Det var ikke slikt spill under den forre kanonen som også var 21cm. Ved å studere bildene i 'Våre falne', vil du kunne fastslå om det er kommandørkaptein Willoch eller kommandørkaptein Askim som er skipssjef her.Av 'Norge's besetning på 191 mann, overlevde 90, og av 'Eidsvold's besetning på 181, overlevde kun 6 mann. 'Eidsvold' ble truffet av 3 torpedoer og brakk i to og sank på 15 sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

KjellI boka Norges Militære Embedsmenn 1929 er både Per Askim (f. i Moss 24-2-1881) og Odd Isachsen Willoch (f. i Larvik 26-2-1885) avbildet. Det er vanskelig å si hvem av dem det kan være (yngre utgaver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Som det er sagt tidligere, så virker navnet på lua å være såpass kort at dette helst må være fra Norge. Det stod kanskje KNM Norge på lua den gangen? Min fars søskenbarn, Frdrik D. Oldervik var en av de som omkom på 'Norge'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

I boken 'Panserskipene 1895-1940' utgitt av NTfS finnes foto av begge skipssjefer (ikke det samme som i Våre Falne og Norges Militære embedsmenn). Utifra dette mener jeg det er kommandørkaptein Odd I. Willoch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk til alle for deres kommentarer.Gunnar: Siden du tydligvis har studert detaljer ved skipene tidligere, viser jeg mannskapsbildet i sin helhet. Selv om det er blitt noe falmet av tidens tann, kan du (eller andre) kanskje se flere detaljer som kan indikere vilket av fartøyene dette er. Iflg Rolf (8) bør jo dette være Eidsvold.Rolf: Det var en nyttig peker du ga meg ved å referere til ’Panserskipene 1895-1940’. Sjømilitære Samfund som forlag var jeg ikke klar over og de har jo utgitt endel andre bøker med titler som vakte interesse hos en som trådte sine ’barnesko’ på SMK !Takk for tipset.

bilete4661.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

En annen måte å identifisere skipet på er de to kapteiner som står til høyre for skipssjef. De skal være nestkommanderende kaptein Leif Jansen og batterisjef Knut Thorkelsen. Bilde av Jansen finnes i Norges Militære Embedsmenn, men det er et yngre bilde og vanskelig å finne likhetstrekk. Marinemuseet i Horten er nok det neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad innlegg (7):Som mannskap på 'K.N.M. Sleipner' var vi en gang på besøk på marinemuseet på Horten. Som souvenir fikk endel av oss hver sitt originalt luebånd fra panserskipet 'Eidsvold', uten KNM foran navnet. Det var nok ikke før etter 2. verdenskrig KNM kom foran skipsnavnet på de større fartøyene. For de mindre fartøyenes vedkommende stod det før krigen f. eks. 'Torpedobåt' eller 'Undervannsbåt' på luene, seinere, etter krigen, ble det 'K.N.M. Torpedobåt', med store bokstaver. Så min slutning er at det står 'Norge' på de luebåndene som vi ser.Det synes som om et annet av panserskipene ligger på babordsiden. Vi ser den høge skorsteinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Til Rolf:Maskinmesteren var vel også orlogskaptein, som er den riktige benevnelsen på grad når der er 3 galloner på ermet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei igjen,Til nå har det framkommet akseptable begrunnelser for at fartøyet kan ha vært både Norge og Eidsvold. En planlagt tur til Riksarkivet i morgen vil nå også inkludere en titt i de aktuelle bøker dere har pekt på, som forhåpentligvis finnes på lesesalen der. Slik kan jeg jo forsøke å danne meg en egen mening.I tillegg vil jeg kontakte Krigsminnemuseet i Narvik med spørsmål om de har noe fotomateriale som viser offiserene på de to fartøyer, inkludert skipssjefene. Tilsvarende spørsmål vil jo være naturlig å stille til Marinemuseet i Horten, men da blir det nok ved personlig frammøte senere i sommer.Takk for utvist interesse og hjelpsomhet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Innlegg 13: Overmaskinmesteren på Eidsvold hadde kapteins grad. Offisersgraden orlogskaptein ble vedtatt som ny offisersgrad i Marinen ved Kgl.res.24/-7-1942. Så tre striper på ermet i 1940 var kapteins grad. Kilde: Sjømilitære Samfunds kalender 1965 og Håndbok for menige Marinen 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stian Bjørnø Kjendal

Hei!Min oldefar var i 1907 mannskap på både Norge og Eidsvold.Jeg fant informasjon i dette i sjøinnruleringspapirene.Der sto det nøyaktig dato for på og avmønstring.Disse finnes i arkiverket.MvhPer Stian Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola L. Zetlitz

I heftet 'Den norske marine 1865-1950' Er det et bilde av besetningen på PS 'Eidsvold'. Dette bildet skal være tatt før jul i 1939. Så vidt jeg kan se så er ingen av offiserene på det bildet identisk med offiserene på bildet i innlegg 1. Dette skulle tyde på at bildet i innlegg 1 er av besetningen på PS 'Norge'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Nylig hjemkommet fra en tur på Riksarkivet, har vi hatt en liten brainstorming rundt kjøkkenbordet, kona og jeg. Først noen fakta: Svigerfar ble uteksaminert som styrmann fra Oslo Sjømannskole våren 1939. Panserskipene gikk nordover til Tromsø senhøstes samme år. Svigerfar er med på bildet, så det må være tatt i perioden juni-november 1939. Mannskapet er kledd i vinteruniform og dette begrenser tidsrommet ytterligere, mao høsten 1939 og bildet viser mannskapet på PS Norge.Dette er basert på det faktum at vi vet at det var 3 gaster fra samme bygda (Røyken) ombord på samme fartøy samtidig. De to andre gikk ned med PS Norge, iflg ’Våre Falne’. I tillegg har jeg tatt fram det originale foto og gransket luene nøye med husets beste forstørrelsesglass og jeg er 100 % sikker på at det står NORGE i lua på nr 2 i første rekke fra høyre på bildet og det samme på nr 2 i første rekke til venstre for det tildekte kanonløpet.Nå kan det naturligvis hevdes at dette burde jeg ha tenkt gjennom før dette tema ble lagt ut for diskusjon og jeg er ikke uenig i det. På den annen side, det er på grunn av de forskjellige innspill og synspunkter dere har kommet med at jeg fikk satt de ’små grå’ i bevegelse og klarte å stille de riktige spørsmålene til ’primærkilden’, kona mi.Takk for hjelpa, jeg tror vi har kommet i havn, for å avslutte med et maritimt uttrykk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Dateringen din er nok riktig. Per Sandved (senere kommandør) var batterisjef og nestkommanderende på Norge 9. april 1940, men han er ikke med på bildet. I følge mine kilder var han tilknyttet undervannsbåttjenesten frem til 1940, så høsten 1939 må stemme.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Det var fint med info som ytterligere underbygger konklusjonen om at bildet viser mannskapet på PS Norge (ved kai i Horten?) høsten 1939.Takk for det, Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Jeg viste bildene til min svigerfar som var mannskap på Eidsvoll da disse bildene ble tatt. Han har et lignende bilde av mannskapet om bord på Eidsvoll og kan bekrefte at bildet er fra PS Norge.I følge han ble bildene tatt i Tromsø 18. mars 1940. De reiste sørover mot Narvik noen dager senere. Selv var han så heldig at han var hjemme på perm da skipene ble senket.Tore Turøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tore. En av mine fettere gikk ned med Eidsvoll. Han var maskinist. Tror du det kan være mulig å få en kopi av bildet din svigerfar har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.