Gå til innhold
Arkivverket

[#58843] Er det vanlig med feil årtstall i kirkebøkene?


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Nå sitter jeg her som et kjempestort spørsmålstegn.Igår var jeg en tur på kirkegården på Notodden og kikket på gravsteder som hører til familien. En onkel av min mor John Olsen som ifølge kirkebøkene skal være født 16.12.1907 har gravstøtten fått en annen fødselsdag nemlig 26.12.1908. Nå har jeg lett og lett i hele dag for å se om de kunne hatt flere barn på denne tiden men det merkelige er at jeg vet at den John Olsen som jeg hadde funnet i kirkeboken skal ha dødd veldig ung som det også gikk frem på gravstøtten.Hva er det riktige - gravstøttens årstall eller kirkeboken. Har sjekket både fødselsbok og konfirmasjon for å se om datoene i kirkebøkene var like. Håper veldig at noen kan svare meg fordi jeg nå ikke vet hvem dato jeg skal bruke i slektstreet. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her hadde jeg nok stolt på kirkebøkene. Jeg har det samme med to personer i min familie. Min tante prøvde hele livet og 'jukse' et år på alderen sin. Men det er vel lite sansynlig at noen blir innført i kirkeboken et helt år før de blir født. Også min oldefar har feil årstall på sin grav, men her skyldes nok det en eller annen missforståelse.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg veit ikkje kva som er rett i ditt tilfelle, men vil ta med tre feil som eg kan kome på i farten i min base, alle med ulik årsak, og sikkert ikkje eineståande:A - fødd i november 1896 og døypt i desember same år, men presten følgjer kyrkjeåret og har sett 1897 som overskrift før desemberhandlingane. Ein dåpsattest fleire år seinare inneheld fødselsdatoen november 1897.B - også fødd i 1896, denne gongen august. Men sidan foreldra då hadde vore gifte i berre 2 veker, vart alderen nokså raskt korrigert med eit år av den aktverdige far. Barnet tok til på skule saman med andre born fødde i 1897.C - fødd i 1881, men på gravstøtta står det 1884. Dette er rett og slett slurv frå firmaet som pussa opp støtta for nokre år sidan; dei las 1-talet som eit 4-tal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

I mitt tilfelle var det at John ble født 16.12.1907 og døpt 05.04.1908. På gravstøtten står det imidlertid at han ble født 20.12.1908. Om dette skyldes at gravstøtten har blitt byttet ut og flere slektninger som har blitt lagt i samme grav vet jeg ikke. Det merkelige er at oldemoren min har blitt 1 år yngre enn det som kirkebøkene sier. Dette dreier seg om samme gravstedet. Sitter fortsatt her og undrer meg på hvilke datoer jeg skal stole på. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har du sjekket klokkerboken om den oppererer med samme dato som presten oppererer med ? I 1907 finnes vel og fødselslister skulle jeg tru.Hvis klokkerbok og vanlig kirkebok har samme dato, og konfirmasjonslistene og oppererer med samme dato, ville jeg gått for at de som har laget gravstøtten, har slått feil årstall.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gutten født 20/12 1908 heter også John og foreldrene hans het Andreas Johnsen (1877) og Anlaug Olsdt. (1882).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Foreldrene til min John het Olaves Olsen og Ragnhild Taraldsdatter. Dette var mine oldeforeldre. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Jeg har alltid hørt at min farmor var født i mars 1857, og da hun døde i juli 1848, sto det 91 år i dødsannonsen og på gravsteinen står det også 1857 (som jeg regner med ble bestilt av tantene mine), men i kirkeboka står det 1858, og jeg regner med at det må være det riktige. Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.