Gå til innhold
Arkivverket

[#58851] Arrestforsvarer Gullich Knudsen f ca 1740 i Stavern og hjelp til kilder for byen


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Er det noen som kan være behjelpelige med spor etter ham? Har lest 1801-telling for 0707 Laurvig der stillingsbetegnelsen arrestforsvarer står. Noen som vet om litteratur der jeg kan finne ut hvor og hva han arbeidet med, altså om det var militært eller sivilt? Hvor er beste kilde for slektsforkning i Stavern?Karen Maria Ellevsdatter, hans kone er også en jeg aner ingentingen om ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei igjen, Kikkijeg har også aner med tilknytning til Stavern, men kan ikke huske at det står noe særlig om Stavern 'by' i Brunlanes boka. Men disse her vet sikkert en del [url="http://www.stavernhistorie.no/>http://www.stavernhistorie.no/Og så fant jeg Gullich Knudsen i skifteregisteret for Larvik - som jeg har hatt mye glede av fordi det går så lang tilbake i tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Skal ikke stillingen hete arrestforvarer ? ikke -...forsvarer. Men dette er jo bare pirk fra min side, og jeg tar ofte feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har en bok som heter 'Stavern-slekter fra 1700 til 1900' av Helene Dahl, 2. opplag 1991. Den er full av feil og vanskelig å finne fram i, men jeg finner i alle fall 'Gullich Knudsens familie' nevnt på side 60. In extenso:'Barakke nr. 4 Fredriksvern / Gullich Knudsens familie. Gullich Knudsen var matros nr. 77 i 4de compani. Han ble gift med Karen Ellevsdatter 1767 i Stavern. Barn: Knud Gullichsen, født i Stavern 1767, død 1848. Christian Gullichsen, født i Svavern 1789. Her kan det nok være flere barn som jeg ikke har funnet' skriver altså Dorthe Helene Dahl. Derpå følger en oppramsing av sønnen Knuds familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. lage lenker. Bare skriv i ruta over her (søk i tema/gå til nummer): lage lenker, så får du et par forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Enten er det en skrivefeil eller feil i boka.Gullech/Gullich Knudsen ble 1.gift 30/6 1764 Stavern med Maren Andersdt. De fikk 6 barn. 2.gift 31/3 1787 Stavern med Karen Marie Ellevsdt. De fikk også 6 barn.Barn 1.ekteskap, alle døpt Stavern: Margrethe 5/10 1764, Knud 20/3 1767, Christine Marie 21/11 1769, Christine Marie 15/2 1771, Anne Magrethe 22/5 1773 og Inger 21/3 1775.Barn 2.ekteskap: Elen Maria 8/12 1787 Stavern, Christian 10/10 1789 Stavern, Maren Katrine 6/10 1791 Stavern, Daarethea 27/2 1796 Langestrand, Andreas 9/12 1798 Larvik og Martin 25/5 1801 Larvik.Navnene Christ.. og Mar... går igjen her.Fam. i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg sier jo at boka er full av feil...Dama het forresten Helene Dahl. Når jeg skrev Dorthe Helene Dahl var det en glipp. Det er ei dame jeg har i databasen min, hun levde på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Helge. Jeg har prøvd å søke på nettet, men det er håpløst. Så som siste utvei prøvde jeg norsk-engelsk ordbok, og endelig. Arrestforvarer og slutter = jailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Ser Berit allerede har funnet svaret i en norsk-engelsk ordbok.Lenker også en annen ordbog, som ofte gir oss svar: Lenke. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kikki Brill

Hei alle sammen, Da er jeg tilbake på nett og ser at dere har vært i gang med å hjelpe meg siste uken. Tusen hjertelig takk! Oj, så mange barn, ja da må jeg jo finne spor etter ham. Ettersom jeg har forstått det skal en prest en gang ha ødelagt mange kirkebøker, og derfor vanskelig i Stavern. Men jeg gir ikke opp all den tid jeg har så mange som engasjerer seg og gir meg motivasjon! La meg nå endelig få lov å bidra dersom det er noe dere ønsker hjelp til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Stavern (Fredriksvern) fikk egen kirke først i 1756 - og har kirkebøker fra den tid. Før det tilhørte Stavern Brunlanes, men for Brunlanes er dessverre kirkebøkene først bevart fra 1766.Du skriver i overskriften at Gullik var født i Stavern, men det er kanskje bare en gjetning? Var han av lokal opprinnelse, kan han finnes som arving i ett eller flere skifter i protokollene for Larvik sorenskriveri (som ikke må forveksles med skifteprotokollene for Larvik by, som er digitaliserte, jfr funn i innlegg 2).Av innlegg 7 går det fram at Gullik var matros og tilknyttet marinebasen i Fredriksvern/Stavern. Opplysninger om fødested mv kan man være heldig å finne i soldatruller/mannskapsruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Kristian Hunskaar, tusen hjertelig takk! Jeg blir så glad når jeg får hjelp fra dere proffe slektsforskere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.