Gå til innhold
Arkivverket

[#58853] Tidemand Rasmussen - tidenes mann?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

1. november 1751 blir Tidemand Rasmussen begravd i Hole, 98 år, LenkeHan var ikke alene om å bli godt voksen, MEN etter hva jeg kan skjønne (eller ikke skjønne), ble han far til Marthe, døpt 11. juni 1747 og Anders, 15. februar 1750. Tidemands første (eller kanskje andre, for alt jeg vet) kone, Marthe, døde i 1745, og han giftet seg på nytt i juli 1746 med Gunhild Thorkildsdatter. Det henger jo ikke på greip -gifte seg over 90 år gammel!!!!Da de to barna blir konfirmert, er de begge i arbeid, og farens navn nevnes ikke (fordi han er død?).Javisst kan menn blir far i godt voksen alder, jfr. andre debatter, og min ane, Tidemands datter Barbro (som nok hadde Marthe til mor), giftet seg i 1748 og var født rundt 1721-23. Enten er oppgitt alder i høyeste laget da han døde, eller at det dreier seg om bestefar og barnebarn, noe som virker mest sannsynlig, men akk, hittil har jeg ikke funnet andre døde i Hole med samme navn.Er det noen som har kjennskap til Tidemand (Timand) Rasmussen og kan løse mysteriet for meg. Jeg utelukker ikke at han er født et annet sted,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

PS: er det 'gamle' det står foran alderen hans? Jeg har lest det mange ganger, men nå, etter å ha skrevet innlegget, har jeg muligens sett lyset. I såfall kan det tyde på at det er to av dem, men jeg er like sugen på informasjon, så alt mottas med takk!!!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Det står 'gamel' hvilket betyr alder, så det betyr ikke nødvendigvis den gamle i betydningen at det var to. Det står gamel foran alderen til de andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk skal du ha, Åse, og gammal var`n, ingen tvil om det, men kan det virkelig være en og samme mann jeg jakter på? Det virker helt vanvittig, så jeg håper at noen har kjennskap til familien,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ifølge FS, skal en Tidemand Rasmussen ha giftet seg med Marit Pedersdt. 15 mai 1707 i Gausdal. Jeg klarer ikke å tyde den aktuelle kirkeboka, men kanskje andre kan: Lenke23. februar 1727 blir Peder Tidemansen døpt ifølge FS, far: Tidmand Toftum (fikk også en Peder i 1719). Ikke utenkelig at det er samme Peder Tidemandsen som gifter seg i Hole i 1755. Noen som vet mer?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Joda, opplysningene i FS stemte, jfr. lenken til kirkeboka i forrige innlegg, så Tidemand ble viet i Gausdal i 1707, nederst i 1. spalte, men hva står det etter navnet hennes? Kan noen tyde det for meg,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Etter alle solemerker, er Tidemand Rasmussen, som gifter seg i 1707, identisk med Tidemand Toftum fra Gausdal, som i 1720 døper datteren Ingeborg og i 1723 Barbra (jfr. innlegg 1, min ane), LenkeJeg har lett etter dåpen til Barbro (Barbra) i Hole, men tror nå jeg har funnet opphavet. Trolig har familien flyttet til Hole rundt 1740 - jeg har funnet en Ingeborg Timandsdatter Rudseie konfirmert i 1743, og hun er vel den samme som giftet seg 28. desember 1753 med Hans Pedersen Hellandseie (Helgelandseie). Soldat Peder Timanden giftet seg 7. mars, fortsatt Hole, med Ranghild Olsdatter Sørum. Siste spor etter dem, er dåpen til Anders 1. september 1765 i Asker, men før det bodde de bl.a. på Krokskogen.Jeg tror som nevnt at Tidemand kom fra Gausdal, og at han er faren til Barbro, som giftet seg med murmester Lars Olsen, jfr. et annet innlegg, men jeg er like forvirret mht. alderen hans - hvis ikke en har bommet på minst 20 år ved dødsfallet hans, da.....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kona til Tidemand Tøftum (altså ikke Toftum, de har jo ikke 'ø' der borte i junaiten ;-)) kom fra Fåberg, står det ved trolovelsen. Og det var også der de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dessverre ikke. Jeg har sett etter i 'Kraabøl-boka' (Hans Kraabøls opptegnelser om slekter i Gausdal fra rundt 1820), men jeg kan ikke finne noe om Tidemand der, i hvert fall ikke under Tøftum. Men med noen unntak skriver han nok mest om personer f. fra 1740-årene og fremover, og når Tidemand og kona til og med flyttet fra Gausdal tidlig, er det ikke sikkert at de er blitt 'fanget opp' av Kraabøl.Jeg har heller ikke funnet ham nevnt i rullene over ungt mannskap (ca. 15-40 år!) i Gausdal 1693, 1697 og 1700. Kanskje han kom et annet steds fra?Men jeg kan gi deg fadderne ved de dåpene du har nevnt.1719: Torger Iversli, Nils Tøftum, Ole Skaar, Beret Finsrud, Anne Lien.1720: Ole Lien, Tollef Brendum(?), Ane Tøftum, Ragnild Tøftum, Marit Tøftum.1723: Jacob Hammershaug, Thomas Finsrud, Anne Tøftum, Anne Campen (Kampen), Magnild Melbø.1727: Nils Tøftum, Ole Skaar, Ole Finsrud, Rønnau Melbø, Ane Stubrud.Har du prøvd å lete opp de andre barna de sikkert fikk før 1719?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og tusen takk for fadderoversikten - det var storveis! Jeg har funnet deres første barn, Kirsti, døpt i 1708. Ifølge FS, som hadde giftermålet rett, står det oppført en Peder, døpt 15. nov. 1713 i Nord Aurdal, far: Tidemand Rasmussen, men den dåpen har jeg ikke funnet.Datteren Marit (samme navn som moren), blir døpt i 1725, LenkeBlar en tilbake til 30. mai, tror jeg det står, samme år, blir Ingeborg Tidemannsdt. ????? begravd, 88 år. Kan du tyde gårdsnavnet, mener det er det samme som for et av fadderne i 1725-dåpen.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, det er riktig. Ingeborg Tidemandsdtr. nevnes med bostedet Synsteli, og i 1725 heter en av fadderne Mari Synsteli.Det kryr ikke akkurat av personer ved navn Tidemand/-sen/-dtr. i Gausdal, så kanskje du har funnet Tidemand Rasmussens mor? Han har jo også en datter Ingeborg som kan være oppkalt etter henne. Men jeg tror like fullt at de kom utenfra Gausdal, og Nord-Aurdal kan jo være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har sett litt på forekomsten av fornavnet Ti*man i 1801, det er riktignok over 100 år etter at Tidemand Rasmussen ble født, men lokale navnetradisjoner hadde det med å holde seg ennå på denne tiden.Kjerneområdet for navnet ser ut til å være Østlandet, og da Oppland og Buskerud. I Oppland er det hele 10 stk. i nettopp Aurdal, ellers er det 1 i Biri, 3 i Land og 3 i Slidre. I Buskerud er det 13 i Sandsvær, 3 i Kongsberg, 2 i Norderhov, 2 i Nes og 1 i Flesberg.Jeg har ikke undersøkt Ti*mansen/-dtr., men det viser kanskje det samme mønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takker igjen! Jeg har tenkt i samme baner som deg mht. Ingeborg Tidemandsdatter, og tar en med det vanlige 'slingringsmonnet' hva gjelder oppgitt alder ved begravelse, kan hun være moren hans, ja. Han kan være født utenfor ekteskap, f.eks., for jeg finner ingen Rasmus overhodet; verken blant hans barn eller etterkommerne (har opplevd det i en annen slektssammenheng).Har også lagt merke til Timand/Tidemand-navnet i Oppland og Buskerud, og skal 'intensivere' letingen i Aurdal, trur eg, samt se om jeg finner noe mer under Synsteli. Godt det er dårlig vær, sånn at hageryddingen fint kan vente...vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Undrenes tid er tydeligvis ikke forbi (inkl. at FS-opplysningene stemte). Timand Rasmussen døper sønnen Peder i Aurdal i 1713, og det hadde vært innmari fint hvis du, Svein Arnolf, eller andre kan tyde ALT som står under dåpen, høyre side: LenkeUnder introduserte på neste side, 443, står det Tidemand Rasmussen...... Barbra??? Er navnet på kona Barbra, har han blitt enkemann, så det hadde vært fint med en tyding, her også. Jeg maser fælt, men er så ivrig,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Kjempetakk skal dere ha, ikke minst hva gjelder oppkalling/Rasmus. Innlegg 18 bekrefter 'mistanken' min om at det minst er snakk om to Tidemand Rasmussen.... Har nemlig funnet en annen introdusering (intet barn - kanskje dødfødt) og da står det Tidemand Rasmussens kone Randi, trur eg, men skal finsjekke. Ingen enkel sak, dette, men nå gir jeg meg ikke....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

På nyåret 1713 blir Tidemand Rasmussens kone Randi ?? introdusert i Aurdal (klarer noen tyde ??), Lenke men har ikke funnet noen dåp. 15. november 1713 døpes Peder i Aurdal, og da står det at kona het Barbra, jfr. innlegg 15. Hvis de får et dødfødt barn i desember 1712, er det selvsagt mulig å døpe et i november, men hustrunavnene skulle tyde på at det er to forskjellige med samme navn, hvis ikke presten slurvet med damene, da....MEN når Rasmus døpes, fortsatt Aurdal, i 1711 (innlegg 18), står det Tidemand Rasmussen Graaf og Anne Graaf. Er det tre av dem, eller holder jeg på å bli sprø (ikke så rart, etter å ha nilest de kirkebøkene i noen timer). Har lett etter 'kone-dødsfall' og nye vielser, men ikke funnet noe, verken i Gausdal eller Aurdal.Det jeg vet, er følgende: Tidemand Rasmussen giftet seg i Gausdal 1707 med Marit Pedersdatter fra Fåberg. Tidemand Tøftum, må vel være samme mann, døper datteren Kirsti 1708 - hun dør året etter. Har ikke funnet flere barn i Gausdal før Peder i 1719, Ingeborg (1720), Barbra/Barbro (1723), Marit (1725), Peder (1727) og Rasmus (1729). Det er unektelig 'pussig' at det blir en pause på 11 år, så sånn sett passer det godt med Rasmus, 1. februar 1711 og Peder 15. nov. 1713, Aurdal, selv om det vel ikke akkurat er nabobygder...Dette ble en lang harang, men jeg håper noen ser lyset,hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ved introdusksjonen i 1713 står det 'Tidemand Rasmus. Qde fuldte Randj Skodle?'. Kirkeboka oppgir altså ikke navnet på inngangskonene, men navnet på hun som fulgte dem i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, er skikkelig imponert over at du fant de to jentene!!!! Og innlegg 23 åpner for at det faktisk kan være en og samme Tidemand Rasmussen likevel (og samme kone). Familien kan ha bodd i Aurdal et par år, særlig hvis han opprinnelig kom derfra, og så reist tilbake til Gausdal. Utenkelig er det vel ikke?????? De havnet jo i Hole seinere.... Riktignok kom barna tett, men tror at flere døde som spebarn (3 x Peder og 2 x Rasmus/Ingri).vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det kan vel være lurt å prøve å finne begravelsene til barna: Hvis det viser seg at det er en overlapping med begravelsene i Aurdal og Gausdal, må det være to forskjellige menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.