Gå til innhold
Arkivverket

[#58856] Akershus, Ås, Anne Simensd. Dahl gift 1743 med Lars Gines


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Hvem er Anne Simensdatter ( Simonsdatter ) Dahl datter av ?Viet 3 juli 1743 i Ås med Brandmester Lars Hansen Gines fra Christiania / Oslo.De bor i Christiania og får datteren Mette som døpes 29 april 1744 ( Oslo Domkirke )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Gårdshistorien for Frogn finnes på hjemmesiden til Frogn Historielag, der er Anne nevnt som datter av Aslak Simensen på Nordre Dal. Han døde tidlig og etterlot seg 4 barn hvorav Anne gift med brannmesteren er nevnt. Morens navn står også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Espen !Jeg lasta ned Gårdshistorien for Frogn, men fikk ikke opp noen sider ?! Har du noen opplysninger om når Anne Simonsdatter er født og hvem som er hennes mor ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Annes foreldre var Simen Aslaksen og Else Jonsdatter, sistnevnte fra Ekeberg i Ås. Omkring 1735 var Simen død og enken satt da igjen med 4 mindreårige døtre, nøyaktig alder er ikke oppgitt.Datteren Anne ble gift andre gang med Johan Hansen Fahne. Søsteren Berthe ble gift med lensmann i Ås, Morten Harboe, en annen søster, Else, ble gift med Klaus Nilsen i Christiania. En tredje søster Ambjørg, døde i 1749.Morens brødre Kristian og Peder Jonsen ble oppnevnt til barnas formyndere.Det står mye mer om disse under Nordre Dal.Hvis du har lastet ned boka så prøv å scrolle nedover, den første siden er nemlig blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Espen !Jeg tror jeg låner boka på biblioteket.Så det er Anne Simensdatter som ' gjemmer ' seg bak Madame Fahne som jeg har som fadder.Lars Hansen Gines og Anne Simensdatter Dahls datter Mette nevnt i innlegg 1, ble gift med Holstførster Hendrich Rudolph Ruhe og de fikk datter, Anne Henricha født 1767 i Tune. Faddere var : Madame Fahne, Jomfrue Widersheim, Kammerråd Jens Ziegler, Sogneprest Elieson og Monsiur Johan Fahne.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Fant vielsen i 1753 i Aas ? ( problemer med å tyde plassen ) 1753 9 febr. mellom Johan Fahne og enken Madame Anna Simensd. Dahl. ( 5 høyre s.) : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei, det står 'i huuset' der hvor kirkenavnet pleier å stå. Videre at de ble viet i huset uten foregående trolovelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg tok nok feil ang. fadderen Madame Fahne. Anne Simensdatter døde i 1755 i følge gårdshistorien. Jeg har ikke funnet henne død ?Johan Fahne skal ha giftet seg pånytt med Anne Chaterina Dahl fra Christiania. Hun ble begravet i Tune 12 sept.1762, 22 år gl. Hvor og når de giftet seg vet jeg ikke. ( se lenk under om hennes foreldre )Lars Hansen Gines og Anne Simensd.Dahls datter Mette bor hos sin stefar Johan Fahne i 1762 på Borregaard i Tune ( Sarpsborg )Jeg hadde i tema 39702 : Lenke om Johan Fahne, der jeg etterlyste Mettes foreldre.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Etter Anne Simensdatter Dahl ble Johan Fahne gift to ganger før han ektet Margaretha Sophia Stockfleth;1. 15.02.1758 i Christiania med Abigael Boalt 2. 09.07.1760 i Christiania med Anna Catharina Dahl (hun er født i Christiania, ikke fra Aas)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Geir, da hadde han altså 3 ekteskap med ca 2 års varighet før hustruene døde og han giftet seg med Margaretha S.Stockfleth.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.