Gå til innhold
Arkivverket

[#58857] Sekondløytnant og sorenskriver Lyder Fredrik Brandt, født ca. 1695


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Lyder Fredrik Brandt var 'vor forrige leutenant' da han ble utnevnt til sorenskriver i Orkdal i 1731. Da er han nok den samme Lüder Brandt som var sersjant under Store Nordiske Krig. Han ble sekondløytnant ved Opdalske kompani av 2. Trondheimske nasjonale infanteriregiment 11. september 1717, og stod som slik til 1. november 1720, da han kom på 'vartpenger'.Lyder Fredrik Brandt skal være født i Danmark ca. 1695.Er det noen som har opplysninger om hans bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei! Jeg har ikke så mye om han og det jeg har er fra Åfjord og Jøssund bygdebok, det jeg noterte da jeg hadde boken for noen år siden var:Født 1695 i Orkdal og døde i 1837 i Mandal. Sorenskriver. Kona Margrethe Christine Schaanlund f. 1701 i Danmark død 1757 i Lysøy, Åfjord. Hun var datter av Sornskriver. Nå kan jeg ha forvekslet at det skulle være Lyder som var født i Danmark. Om noen har boken kan de korrigere meg.Barn: 1.Jochum Christian Brandt F.1729–1799 Mandal. g.m. Else Cathrine Condors 2. Mette Sophie Brandt f. ca.1729 – 1803 (er ikke sikker kan være tvillinger) g.m. Elias Fæster Simonsen. 1725 – 1798 Brekstad,Ørland. 3. Henning Christian Brandt f. 1733 – 1760 Mandal 4. Margrete Kristine Brandt f. 1734 - ? 5. Anna Christine Brandt f. 1736 - ? 6. Lyder Fredrik Brandt f. 1738 - ? Hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

I Orkdalboka I (A. Skrondal)finnes det mye opplysninger Brandts svigerfar Skaanlund, men lite om Brandt: 'Lyder Brandt var ikkje meir lovklok enn verfar sin. Han var gift med Kirsten Skaanlund. Den 21. mai 1721 hadde Skaanlund søkt om at versonen måtte få hjelpe han i embetet og bli ettermannen hans. Stiftsamtmannen rådde til å gå med på søknaden hans, Brandt hadde stått i militærteneste sidan 1711 og tent kongen både innalands og utalands og elles tent seg opp frå menig soldat. Ved armereduksjonen vart han sett på vartpengar - 4 rdlr. pr. månad, og enno var han ikkje 30 år. Christian Ulrik Fromm 'recommederer' og denne søknaden og seier at Brandt 'har i alle ting anstillet sig som det en retskaffen officer egner, sømmer og vel anstaar'. Dessutan er 'han pennen temmelig megtig'. 23/4 1725 fekk han ekspetansebrev på embetet, 8. august 1731 vart han utnemnd til skrivar' (side 227). - eller finnes det noen opplysninger om ham og hans etterslekt her Lenke men ingen opplysninger om hans aner, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

På tidlig 1700-tall forekommer slektsnavnet Brandt hist og her i mange kjøpsteder sønnafjells. Jeg har sett et annet tilfelle der en ung borger i Skien i 1717 tar offisersstilling i et trønder-regiment, så det hadde ikke vært unaturlig at også Lyder er sørfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.