Gå til innhold
Arkivverket

[#58870] T: Skjervøy - Henrik Claus. og Grethe J. Larsd. - Foreldra deira?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Villy Ovesen

Ved vielsen sies det at Grethe Johanne Larsdatter er fra 'Tsappen', det må vel være en tidligere stavemåte for Sappen, som ligger et stykke opp i Reisadalen.Kan ikke se at det fantes mer enn en Grethe Larsdatter i Reisa-området på den tiden.Konfirmasjon 1842, nr 66: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=91&uid=3792&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeVed konfirmasjonen er hun hos Peder Pedersen Saugelv (Saugelv er vel identisk med dagens Sagelv og ligger nesten helt nederst i Reisadalen).Dåp, 1825, nr 7:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Spinderen er i Kvænangen og følgelig et stykke fra Reisadalen, så jeg tviler på at dette er riktig person.På Family Search finnes noen opplysninger om denne Lasse Hansen Qvæn (Lasse Hansen Proti) lagt inn av et medlem av LDS. Dette er opplysninger som på ingen måte er til å stole på, men de kan meget vel være riktige. Iallfall så bør de sjekkes mot originalkilder i den grad dette er mulig.Tar med hovedtrekkene av det jeg har funnet:Lars Hansen PROTI, Birth: About 1776 Pajala, Norrbotten, SwedenMarriages: Spouse: Abel JOHANNESDATTER, About 1805 Pajala, Norrbotten, SwedenBarn med Abel Johannesdatter:Isach LARSEN, Birth: About 1806 Pajala, Norrbotten, Sweden. Death: 18 FEB 1882 Sappen, Nordreisa, Troms, NorwayFredrik LARSEN, Birth: About 1812 Pajala, Norrbotten, SwedenHelene LARSDATTER, Birth: About 1815, Pajala, Norrbotten, Sweden. Death: 28 JUL 1842Marriages: Anna OLSDATTER, About 1823 Skjervoy, Troms, NorwayBarn med Anna Olsdatter:Grethe Johanna LARSDATTER, Birth: 30 NOV 1824 Tommernes, Nordreisa, Skjervoy, Troms, NorwayAne Britha LARSDATTER, Birth: 19 SEP 1826 Sorkjosen, Nordreisa, Skjervoy, Troms, Norway. Spouse: Hans Wilhelm Hansen PALO. Marriage: 02 NOV 1845 Kirken, Skjervoy, Troms, NorwayUlrikke LARSDATTER, Birth: 23 SEP 1830 Sorkjosen,Nordreisa, Skjervoy, Troms, NorwaySom sagt, jeg kan ikke garantere for riktigheten av dette, f.eks. finner jeg ikke noe vielse mellom Lasse Hansen og Anna Olsdatter (kanskje Anna også var svensk og at de var gift før de kom til Norge).Isak Larsen, derimot, finnes i Sappen ved FT-1865 (og også Fredrik Larsen): LenkeAntar at en må til kirkebøker for Pajala for å få bekreftet disse opplysningene.Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.