Gå til innhold
Arkivverket

[#58873] Amund Petersen f. 1815, i Fron eller Trondheim, død ca. 1855 i Trondheim


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei alle. Prøver en 'lur' en her. Amund Petersen f.1815 får minst 2 barn (Petrine og Johan) i Trondheim med Anne Johannesen(Johansen)Krokum (Skurdalen)f.1817, Fron. Dette er kjent stoff. Det som vi ikke vet eller har klart å finne ut av er denne AMUND PETERSEN f.1815. I Fron kirkebok 1799-1816 mini side 176-77 står følgende; 1810, 25. Nov. døpt barn; Thore Far; Peder Amundsen Skurdal. Mitt spørsmål blir da; Kan eller er det noen som kjenner til om denne Peder Amundsen har noen barn med navnet AMUND født ca. 1815. Kjenner noen til Amund Petersen f.ca 1815 fra Trondheim/Strinda?Hilsen Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det du sier er 'kjent stoff', var ukjent for meg. Petrine Regine fant jeg via FS døpt 9/4-1848 i Domkirken. Hun er uekte, faren er snekkersvenn Amund P. Om ham står det ikke mer.Ble foreldrene gift?Hvordan vet du at han ble født 1815 og at han døde ca 1855?Her mangler informasjon - kildebelagt sådan.Petrine er kanskje her i 1865:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Astrid. For å ta det punkt for punkt. Petrine er min samboers oldemor. I kirkeboken for Petrines dåp skrives det at det er morens 2dre leirmaal med 2 personer, sliksett er det alså 1 ukjent barn pr. dags dato. Hun fikk senere 1 barn også utenfor ekteskap, Lovise Birgitte f.1854. Johan er også kjent både igjennom kirkebøker og familiebesøk i slekta. Johan ble gift med Marit Olsdatter den 15.06.1872 i Trondheim og familien finnes i FT.1875 på Møllemberg. De reiste senere til Oslo hvor de fikk flere barn, deriblant HYRUM som var på besøk fra USA hos slekta i Trondheim før 2.dre verdenskrig her i Trondheim. Derfra kommer opplysningene om Amund Petersen er født 1815 og død 1855. Anne Johannesdatter Kroken som hun skrev seg for ble f. 14.sep.1817, Skurdalen i Fron ,far Johannes Lodversen Krokum og mor Ragnhild Iversdatter. Hele familien reiste ut derfra til Trondheim. Anne f.1817 ble ikke gift med Amund,(pga død?) men med Hans Nilsen RØSTAD i Trondheim den 3.sep. 1859 i Vår Frue kirke. I dette ekteskap fikk de ivertfall 2 kjente barn.Mor Raghnild bor sammen Anne og hennes fam. i Ila. Dette er kildebelagte opplysninger. Siden du sier i svar 2 'kjent stoff' som er ukjent for deg høres det ut som om du er inn i dette og i såfall er det innteresant å få høre hvordan og hva.MVH Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nei, jeg kjenner ikke til disse. Det jeg skrev, var mer en skjult oppfordring til deg om å legge ut alle opplysninger du har, som du nå har gjort.Har du lett etter Amund Petersens død i Domkirken og Vår Frue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg bryter inn med et spørsmål ang. dåpen til Johan Peter. Helt til høyre, står det ikke:..... begges første begangne leiermål ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Berit, jeg så også det. Johan Peter er døpt i Vår Frue, Petrine Regine i Domkirken. Presten i VF hadde vel ikke full oversikt over hennes tidligere leiermål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var bare en tanke som streifet meg at kanskje Amund kun var far til Johan P.På FS finnes det en Amund Persen f.1801/1815 døde i 1855 Trondheim S-TRL, og kona var Anne Johansen Kroken (1818-1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står litt til på FS: Hansine Persdatter/Pehrsen f. 1852 Trondheim skal også være datter av Amund og Anne. Hansine skal også ha blitt gift 1874 med Bertram Grøn. Her finnes heller ingen stedsnavn eller noen å gripe fatt i. Og til sist så burde hun ha hett Amundsdt.. Finnes ingen i 1865, foruten en Hansine Myhre 15 år som skal være født i Strinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hansine f 1860 var i 1900 gift med Bertram Grøn født 1856. Hans Nilsen Røstad og Anne hadde i 1865 en datter Hansine Eline 6 år. (se lenke i 10).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Berit og Astrid. punkt8; Det er riktig. Forferdelig rot med leirmålene. Men vis vi går ut fra Petrine som den 1ste kjente, er det et barn tidligere. Punkt 10. Lovise Birgitte f.1/11-54, døpt 24/6 har far; Skomaker Lars Olsen.Da står det Hendes 3.dje leirmaal med forskjellige personer. Hun formoder at det er hans 1ste. Punkt 11; Amund Persen/ Petersen er far til Johan Peter f.16.08.1849. Samme Amund og Anne hos Petrine og Johan P. Opplysningen det refereres til på FS i dette punktet kommer fra Johans søn Hyrum, så slik sett skulle dette være nogenlunde rett angående Amund og iværtfall Anne, da henne er kilderegistrert. Hansine Persen tror jeg er en forveksling med Hansine Røstad født 1860 som ble gift med Bertram Grønn. Begge ligger begravd på Lademoen kirkegård, Trondheim.Ellers stemmer det ivertfall ikke med Annes Leirmaal. Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

OG; For å gjøre dette enda mere enklere; Ved Johan Peters Vielse i Vår Frue kirke 1873-1879 side 213, nr.25 står følgende.(sees bedre hos Digitalpensj. Jostein Mediaa); Brudg. Skomaker sv. Johan Peter Amundsen, Bosted; SURENDAL(tvilsomt) Brud; Marith Olsdtr. Holstvolden (Holstgaten midt i Trondheim i dag)MEN; Brudgommens fader; Snedkerarb. AMUND PEDERSEN IHLEN, osv.GUNNAR A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ola Morken

Til (1) Peder Amundsen Schurdahl og Jøran Erlandsdtr. får flere barn, bl. annet Amund, døpt 22.9.1805 i Sør Fron LenkeKrokum var et bruk under Skurdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Til Ola Morken.Kjæmpetakk for info. Nå skal jeg ikke mase formye men; Vis du kjenner noe til disse kunne det vært innteresant, eller om du kjenner til bygdebok om disse. Foreldrene må våre gift etter 1801 tellingen for jeg fant ikke paret i Oppland i 1801?Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Hei, Konf. 9/1819 i Fron hovedkirke: Amund Schurdahl Gift Fron 12.4.1804: ungk. Peder Amundsen Schurdahl og pige Jørand Erlandsdtr Aande. Jeg kan finne søsken til Amund Pedersen, men må ha et par dager før jeg kan få kikket i bygdebøker.Den 28.4.1838 melder Johannes Lodversen Skurdalseiet (det er vel da Krokum) utflytting med hustru Ragnhild Iversdtr.og barna: Iver 18 år, Lodver 14, Johannes 9, Peder 4 og Anne 1 år. Som destinasjon er oppført: Uvisst hvorhen mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Ola og takk. Venter gjerne på mere.Familien til Johannes og Ragnhild kom til Trondheim. Deres 1.datter Anne født 14.09.1817 og Amund født 1805 er min samboers tipp-oldeforelder.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Hei, Har foreløpig registrert 10 barn for Peder Amundsen Schurdal og Jørand Erlandsdtr. Jøran er skrevet forskjellig: Jørand, Gyrand , Gyrant etc. Barn:Amund døpt 22.9.1805 Mari f. 24.11.1807 Thore f. 15.11.1810 Anne f. 10.12.1812 Beret f. 7.5.1815 Erland f.16.3.1817 Knud f. 18.12.1819 Marit f. 1.3.1822 Marit f. 11.3.1826 Pouline f. 5.4.1832Gjøran Erlandsdtr Skurdal dør 10.3.1844, 54 år føderådsmnd Peder Amundsen Skurdal dør 8.1.1847, 76 år gml. begge i Fron mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Hei,Etter å ha konsultert bygdebøker etc. så tror jeg dessverre at Amund Pedersen Skurdal f. 22.9.1805 ikke er rette person du etterlyser. Han gifter seg i Fron 1.11.1838 med Kari Olsdtr. De får sitt første barn i 1839. Amund Pedersen dør 1.4.1886 i Fron. mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,I innlegg 16 ovenfor nevnes en vielse i 1873 mellom Johan Petter Amundsen og Marit Olsdatter Holstvolden. For en tid tilbake arbeidet jeg litt med denne familen, far til Marit er Ole Haagensen Svean og mor er Marit Larsdatter Fiske. Marit er her i 1865: Lenke Holstvollen er i bymarka, ikke så langt fra Holstdammen. Ole Haagensen Svean Holstvoll ble gift med Tina Olsdatter Åremsdalen fra Lensvika i sitt andre ekteskap. I Lensvika fikk han tilnavnet 'Løftakaill`n'. I Ft1875 bor han og familien på Løften. I boka Trollheimen; Folldalen og Vinddøldalen er det en gripende historie om Ole, Marit og barna fra første ekteskap.-Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Aud. Dette var innteresant. Faktisk hadde jeg hørt om 'Løft-kail' da jeg hadde lest om ' at det skulle være en mulig forbindelse mellom Petrine og Løft-kail'. Senere på et Dis medlemsmøte hadde vi en foreleser om Trolla som nevnte en innflytter som kom fra møre-traktene og det ble nevnt fra salen at dette skulle være 'Løft-kail' og da fikk jeg en antagelse at tidligere lesing kunne være riktig. MEGET INTERESANT.Hvor i Lensvik er Åremsdalen.? Er litt kjent der ute men har ike hørt om den plassen? Boka skal leses ivertfall.Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.