Gå til innhold
Arkivverket

[#58878] Sakris Grimslands kone.


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Ifølge Sør-Odal Bygdebok I, side 192 er Sakris Kristensen Grimsland gift med en Kari Olsdatter (1653-1731). Hennes opphav er ikke nevnt. Sakris er en av mine direkte aner via min mormor. Nå holder jeg på med min morfars aners familier. Under Ola Gudbrandsen Lauvåsen i samme bygdebok side 505 finner jeg at han har en datter, navn ukjent, som er gift med Sakris Grimsland. Er Kari Olsdatter og N.N. Olsdatter samme person? Ola Gudbrandsen hadde i så fall to døtre med navn Kari, for en Kari Olsdatter er nevnt under Lauvåsen. Hun skal ha levet ca. 1647-97. Er det noen som vet noe om Sakris Grimslands opphav. Ifølge bygdeboken er han fra Leirsund i Skedsmo, men jeg har ennå ikke kommet så langt at jeg har sjekket hva som måtte stå i en eventuell bygdebok fra Skedsmo. Jeg er takknemmelig for alle opplysninger. Vennlig hilsen Tom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Morten Strøm

Hei Tom.Så denne etterlysningen først nå, da jeg har jobbet litt med slekta fra Sør- og Nord-Odal i det siste, blant annet Sandshaugen og Grimsland. Jeg regner med at du har svar på dette nå, hvis ikke kan du se på denne siden: LenkePS. Dette er også en del av min mormors forfedre/mødre. Hennes mor kom fra Kvedalen ved Oppstad.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Tusen takk, Morten!Jeg har sett på vedlegget ditt uten at jeg ennå har studert det nærmere. Det ser ut til å være mange nyttige opplysninger der, ikke bare om Sakris og Kari. Nå er det tilbake til nåtiden med TV og Barack Obama & Co.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.