Gå til innhold
Arkivverket

[#58880] Må eg gi opp?


Gjest Inge Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Det skal være: Den [som] gir seg har tapt.Den digitale ordblindheten brer om seg. :-) Hvor er forresten disse korrekturleserne når man trenger de?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Ja, Gustavsen har nok rett, den som gir seg har tapt. Det finnes sannsynligvis mange uprøvde muligheter. Dessuten har jeg erfaring med at folk dukker opp i kildene etter hvert som de blir gjort tilgjengelige (eller man selgv oppsøker kilder man ikke har tenkt på foreløbig) - man skal for eksempel ikke se bort ifra at Thrond Kvale kan ligge i en festet grav som ikke er blitt registrert i Disnorge.no/gravminner ennå, eller han dukker opp i 1910-tellingen når den blir tilgjengelig, eller som Are Gustavsen er inne på, at han er å finne i utflyttingsregisteret for Åmot. Man må være tålmodig.Jeg får forresten et treff på en Thrond Kvale på Ancestry.com, men der er fødselsåret oppgitt til å være 'Abt. 1855'. Man bør kanskje sjekke ham ut, for fødselsåret kan være feildigitalisert? Den samme Kvale (?) døde 3. janaur 1932 i Freeborn county, Minnesota, jf. http://people.mnhs.org/dci/search.cfm?bhcp=1, certid# 1932-MN-004509. Navnet er riktignok digitalisert til Thrond J. Kvale, men som sagt bør han vel sjekkes ut?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Legger inn lenke til Thorbjørns info (Tema 58881 og DIS) om G.Kvales død på Hamar i 1910. Her står det vel en e foran navnet som må bety enkemann?, så da kan det vel være en mulighet for at det finnes et skifte på SAH, slik Lars Ove foreslår. Kanskje du har mulighet for å ta en titt Lars Ove?Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hamar, Ministerialbok nr. 1 (1900-1914), Døde og begravede 1910, side 304. Permanent sidelenke: LenkeTil Thorbjørn: Infoen din er jo kjempefin og oversiktlig, så det er synd at responsen var senere enn din tålmodighet/temperament denne gang.Vi er alle mennesker som 'snubler' noen ganger, - det gjelder selvfølgelig både de som har noe å fortelle og de som lytter. Her på Brukerforumet er det fint at det er rom for oss alle, så kanskje vi bare skal begynne om igjen å være glad for å kunne hjelpe og for å få hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Are Gustavsen (26):Du spør ''Hvor er forresten disse korrekturleserne når man trenger de?''. Svaret er: Her. Det heter ''- når man trenger DEM''.Så til saken: Om det ikke finnes skifte etter Gudbrand Kvale på Hamar 1910, vil han uansett være å finne blant anmeldte dødsfall, og er man heldig, vil det der stå en oversikt over arvinger/barn med oppholdssted. Kanskje Wangensteen på sitt neste besøk på Statsarkivet kan sjekke i Dødsfallsprotokoll fra Søndre Hedmarken sorenskriveri - Hamar by - nr.2 (1910-1921). Her vil det også stå om det er blitt avholdt skifte etter avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiTrond Ketil Kvale gifter seg i Hamar 25/9-1906 Her står han oppført som journalist,Christiania,men det må vel være rett person LenkeMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Flott Solveig :-)Da sjekker jeg skifte etter hans far i 1910, og samtidig adressebøker for Oslo. Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Jeg er vel en av dem som har lagt inn flere innlegg uten å svare på det det virkelig spørres om. Men min erfaring er at det er greit å ha så mange ledetråder som mulig, også foreldres opphav mv. for å finne 'bortkomne' personer. I likhet med mange andre har også jeg brukt flere år på å finne en person, og så, plutselig er den rett foran deg kanskje en skrivefeil el.likn har gjort at du har oversett vedkommende tidligere. Nå ser det jo ut til at Inge har fått nøstet litt lenger på tråden om hvor det ble av Trond Kvale. Så er spørsmålet om han bodde i Christiania eller ikke, giftet han seg på Hamar fordi hans foreldre bode der, hvor ble han av etter dette?????Fortsatt mange spørsmål, men lykke til Inge, og ikke gi opp!;-) S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tore S. Falch (29):Flott at du nappet på den, jeg er nemlig ute etter flere korrekturlesere. Om du er interessert, trenger vi flere korrekturlesere i Genealogen. Tar du kontakt?Solveig Håklev (30):Spennende at du fant ham i Hamar i 1906, dog er jeg svært interessert i hvordan du fant på å lete akkurat der. Er det kun intuisjon?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Lars Ove! Lenken til dåpen (innlegg 33) ble lik som (32) altså FT1900 så jeg legger inn riktig lenke til Amile Casparas dåp her, nr 26:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak i Drøbak, Ministerialbok nr. I 3 (1871-1877), Fødte og døpte kvinner 1877, side 142. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Are S Gustavsen (35)Faren Gudbrand Kvale dør på Hamar i 1910 Tok en sjanse på at sønnen var på samme sted,selv om han var voksen.(Skjelden man har sånn klaff !)Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Solveig:Godt tenkt. Skal vi si at 'teft kan gi treff'? :-) Skal samtidig se at Lars Ove vil finne bekreftelsen på mandag.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

SAH er stengt på mandager, men jeg skal sjekke tirsdag eller onsdag.Jeg ser at hans fars bopel ved dødsfallet i 1910 var Sangen. Sangen var et aldershjem her på Hamar den gangen. Det er jo mulig at Trond vurderte det dithen at han ville gifte seg på Hamar pga sin far. Han var i følge kirkeboken bosatt i Kristianina og bruden i Drøbak.Og jeg synes Solveig hadde en utrolig god teft og intuisjon i denne saken. Det viser bare at også de to elementene er uvurdelige i slektsforskning.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Lien

Etterat eg skreiv innlegget 'Må eg gi opp?' her i debattforumet i Digitalarkivet har det opna seg eit slektsforskarmiljø som imponerar både i evner og vilje til å hjelpe andre med å finne informasjon. Ein foreløpig takk til alle som har engasert seg. Ein spesiell takk til Solveig Håklev som løyste gåta om Trond Kvale. Ho fann ut at han gifta seg på Hamar i 1906 og at han var journalist i Christiania.På dette grunnlaget har eg nå funne ut meir om Trond Kvale (født i Åmot i 1875). Til dei andre som arbeider med saka vil eg formidle nokre raske opplysningar som eg ikkje har fått stadfesta enda: Det ser ut til at Trond Kvale levde til han var over 70 år gamal, at han var redaktør, starta eige pressebyrå og var politisk aktiv som sin far. Vaksen-aktiviteten hans ser ut til å vera knytta til Oslo-området. Eg vil vente med å seia meir om dette til eg har fått stadfesta opplysningar.Eg har tidlegare funne ut, så langt eg har greid, at ingen av dei nålevande som heiter Trond Kvale, er i slekt med den Trond Kvale som vart født i Åmot i 1875. Det ville likevel vera interessant for meg å finne ut om han har nokon etter seg, men eg veit ikkje korleis ein best kan gå fram. Kanskje kjem og personvernet inn her ettersom vi nå nærmar oss vår tid?Med helsing Inge Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiEt lite tips kan være å ta kontakt med Norsk Pressehistorisk Forening. De er i full gang med å lage en samlet fremstilling av norsk presse fra slutten av 1700 tallet og fram til i dag. Ikke umulig de kjenner/har registrert navnet.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Kommentar til 42: Vi vet fra innlegg 30 at 'vår' Trond Kvale var journalist, men var han nødvendigvis identisk med pressebyråmannen Trond Kvale, slik trådstarter antyder i innlegg 40? Kanskje. Men hvis informasjonen i historien om Grønli hyttefelt er korrekt, så var 'vår' Trond Kvale 20 år da Sirestølen ble tinglyst i 1895, og han hadde da ikke (egen) familie på det tidspunktet?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Lien

Takk for nye innlegg. I folketeljinga 1900 er Trond Kvale ugift lærar i heimbygda Åmot. Trond Kvale er ikkje noko uvanleg namn, men det at to med same namn dreiv pressebyrå er kanskje merkeleg. Eg har fått opplyst at den Trond Kvale som dreiv pressebyrå var født i Åmot i 1875, men meir om dette når eg får det stadfesta.Helsing Inge Lien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 44: Jeg er enig i at det ville være nesten utrolig dersom to med samme navn drev pressebyrå samtidig, men det var vel heller ikke det jeg skrev, nemlig det at journalisten Trond Kvale ikke nødvendigvis var identisk med pressebyråmannen Trond Kvale (en journalist trenger ikke ha vært pressebyråmann og omvendt). Men opplysningene du antyder i innlegg 44 tyder jo på at du er på et godt spor. Men tinglysning av Sirestølen i 1895? Vel, vel, jeg stiller et lite spørsmålstegn...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Kan det stå feil i dette skrivet som omhandler Sirestølen. For det står jo også dette: 'Av stølane i nærleiken var Sirestølen på 1800-talet heimstøl for Lofthus, Ellingsgard og Langegard. I 1896 vart han selt til Dokken. Ein del av han vart selt ut or bygda.'Deretter står det om tinglysninga av 1895. Men kan det siste årstallet være feil, eller var det dette som var den delen som ble solgt ut av bygda? Litt uklart i alle fall.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg erfarte noe merkelig på SAH i dag.Gudbrand Kvale døde på Hamar 8/2-1910, det er i følge kirkeboken. Bosted på Sangen, et pleiehjem på Hamar.Han står ikke i dødsfall-protokollene verken for Hamar by, eller Vang.Kan det være slik at han ble fraktet til Åmodt (hans forrige bosted), eller til sitt fødested i Oppland ?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Lien

Frå Nasjonalbiblioteket har eg i dag fått tilsendt to avisutklypp frå Asker og Bærums Budstikke. Begge utklyppa er utan bilete. Ettersom mange i dette nettforumet har engasjert seg i å finne ut 'kvar det vart av' Trond Kvale, kan eit utdrag kanskje vera av interesse:Det første utklyppet er frå 11/11 1935. Det står: '60 år. Redaktør Trond Kvale, Terrasseveien 22, Stabekk, fyller idag 11. november 60 år. Trond Kvale er født i Aamot i Østerdalen, tok lærerskoleeksamen i Elverum i 1898. Han virket derefter som lærer ved forskjellige skoler en tid til han fikk interesse for journalistikken og arbeidet som korrespondent og medarbeider for en rekke norske og danske aviser. I 1905 startet han Kvales pressebyrå, som han senere har drevet.... (Om Kvales partiarbeid i Høire).... Redaktør Kvale er en stillfarende lun og godslig mann som er avholdt av alle som kjenner han. Vi har i dag forsøkt å underkaste ham et fødselsdagsintervju, men svaret på vårt spørsmål gir i et blink redaktøren slik han er: - Kjære, la mig få leve i stillhet. Jeg har intet galt gjort. Men vi synes ikke vi kunne la være å skrive noen ord om vår kollega – skjønt det blir på tvers av hans ønsker. Derfor slutter vi denne lille omtale på følgende måte: Gratulerer – og undskyld.'Den 9. november 1945 står det ei 70-årsomtale av han i den same avisa. Han har same bustadadresse. Første tredelen av omtala går ut på at han blir bortreist på dagen og ikkje vil late seg intervjue. 'Skal De reise langt da? drister vi oss til å spørre. Aa, iallfall så lang at jeg får være i fred.' Så litt om at han har vært 'meget benyttet i Høires partiorganisasjon': '... vi spør ham derfor om hvordan det går med ham og politikken: - Når man er kommet så langt på den gale siden av 50-årene skal en holde seg borte fra politikk. – Og ellers driver De med pressebyrået? – Ja, det skrangler og går, det gjør det. – Mer får vi ikke ut av ham.' (Så om hans livsløp som er kopi av 60-årsomtala.) Siste avsnitt lyder: 'Som det vil fremgå av ovenstående vil han helst leve sitt liv i fred uten å bli gjort noe krus av, og noe mer skal vi derfor ikke røbe om hans bedrifter. Vi våger likevel å skrive at han er en lun og godslig mann, som er avholdt av alle.'Han hoppa av lærargjerninga og skapte si eiga framtid, men ville ikkje framheve seg. Det står att å finne ut om han hadde nokon etter seg. Dertil prøvar eg å finne ut om han hadde tilknyting til Sirestølen i Vats.Inge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.