Gå til innhold
Arkivverket

[#58886] Bergen(?): Carl Johan Olsen f. 1822-24


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Carl Johan Olsen gifta seg i Sortland i 1850. Ifølge FT1865 og FT1875 var han født i Bergen, men hvem var foreldrene? (NB: I FT1865 kalles han Carl Johannessen.)Opplysningene skal brukes i bygdebok for Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om du vet når og hvor han giftet seg, så bør jo farens navn være oppgitt i kirkeboken ved vielsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan også være bryet verdt å sjekke to kandidater som er døpt Ole Johannes i Bergen. Den første ble døpt i Domkirken 01.12.1822 med foreldre Ole Jersin og Christiane Berntine Torstensdtr. og den andre ble døpt i Korskirken 10.10.1824 med foreldre Ole Michael Samsonsen og Ane Kirstine Nilsdtr.Mellomnavnet kan forklare oppføringen som Johannessen i 1865.Kanskje du burde prøve å finne innflyttingen til Sortland i kirkeboka. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk til begge. Navnet til faren er ikke oppgitt ved vigselen, derfor sto jeg fast. Jeg skal sjekke begge, man kandidaten til Grethe virker sterk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er vel Karl Johan som dør her 17.04.1876, 54 år gammel. Dessverre står der ikke noe der som bringer oss nærmers svaret på hvem han var. Se post nr.23.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk, Rune, du har rett. Som bygdebokforfatter har jeg alle data om livet til Carl Johan her oppe, men fikk altså litt problemer med opphavet hans. Dessverre er lensmannsarkivet brent, dermed er sesjonspapirene hans tapt. Der ville foreldrene vært navngitt. Carl Johan har forøvrig stor etterslekt i Vesterålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Når kom Carl Johan til Sortland? Et årstall kunne gitt mulighet for søk i utflytterlistene fra Askøy...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg fant dødsfallet etter Berthe Malene Mikkelsdtr. som var gift med Ole Johnsen, ref lenken i innlegg nr.3. Hun døde 20.04.1860. Jeg har fått undersøkt dødsmeldingen hennes, som var varslet av barnebarnet Berthe Malene Ellertsen. Dødsmeldingen nevner kun datteren Elen Christine som var gift med Ellert Ellertsen. Denne Elen Christine var søster av den Carl Johan som er nevnt i innlegg nr.3.Det merkelige er at ingen andre barn var nevnt i dødsmeldingen.Jeg kan i farten heller ikke finne konfirmasjonen til denne Carl Johan i Askøy. Hans far døde forøvrig allerede i 1827. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror jeg må ødelegge håpet om at Carl Johan fra Laksevåg/Askøy var den som dro til Sortland. Som nevnt i forrige innlegg var kun datteren Elen Christine nevnt i dødsmeldingen etter more i 1860. Og forklaringen er trolig så enkel at hun var den eneeste av barna dom var i live.Berthe Malene og Ole fikk sønnen Carl Johan 27.10.1816 - død 06.06.1822.Carl Johan f.05.08.1822- død 21.10.1826.LenkeMichael f.02.06.1824 - ?Olai f.27.07.1826- død 28.12.1826 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Siden denne Carl har etterkommere, så fikk han barn. Hva er namnet på barna, det kan jo være ein ledetråd. Antar at faddere til desse barna kom fra Sortland, så der ligger vel ingen ledetråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk, Rune, da må jeg se nærmere på andre kandidater.Grethe: Første gangen Carl Johan nevnes her, er i 1848. Da fikk han barn med Jonette Eliseusdtr, som han gifta seg med to år etterpå.Oddvar: Oppkallingsskikken sto noe svakere her enn sørpå, men navnene på ungene var Enok, Hanna, Ovidia, 2 x Eliseus, Carl Johan, Eilert, Peter, Olena, Peder og Elisa - elleve i alt. Mora til Jonette, Klara Lassesdtr, blei ikke oppkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Denne nøtten blir trolig ikke enkel. Ettersom jeg kan se er der ikke ført innflytterlister i kirkebøkene i Sortland for den perioden som kunne være aktuell. Dessuten hat du en smule forvirring knyttet til etternavnet hans, selv om han vel stort sett er ført som Carl Johan Olsen.Da selvsagt med unntak for 1865 tellingen, hvor etternavnet er Johannessen. Det kan rett og slett skyldes at man har ført mellomnavnet som etternavn.Han kan selvsagt hatt en far som het Ole Johannessen. Det er nærliggende å tro at Olena er oppkalt etter hans far Ole. To barn er jo kalt opp etter morfaren, men altså ingen etter mormoren. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette kan være en kandidat. Her er foreldrene Ole og Oline.Lenke Jeg har lagt inn en forespørsel om dødsmelding etter Ole Monsen Jordal som døde i 1859. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Navnene på ungene er ikke stort å legge vekt på. Olena var et motenavn på den tida, og Eliseus et viktig navn i slekta (jektestyrmann). Jeg ser ikke bort fra at Carl Johan kom nordover med jekta som den kommende svigerfaren, Eliseus Arntsen, førte. Men det hjelper ikke noe for identifiseringa av CJO.Sortland var et anneks under Hadsel fram til 1850, og jeg har faktisk ikke tenkt på å sjekke om det kan stå noe i kirkebøkene for hovedsoknet. Uansett, det er ingen enkel nøtt, men løsninga finnes kanskje et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da var det heller ikke sønnen til Ole Monsen Jordal og kona Oline (innlegg nr.14). Der ble i alle fall ikke nevnt noen sønn Carl Johan i skiftet etter ham i 1859.Det var sørgelig at ikke fedrenes navn var innført ved vielsen i Sortland i 1850. Det ville ha vært til stor hjelp. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk for at du ikke gir deg, Rune!Nå er det faktisk et par muligheter til. For det første, innflyttere nordpå oppga noen ganger nærmeste by som fødested, så Bergen kan like godt bety 'Bergenskantene'. Men i så fall var det et de nærmeste nabosoknene, for især soknene nord for Bergen var godt kjent her oppe.Den andre muligheta er at han ikke var født i Bergen, men vokste opp der. I så fall burde han være synlig i konfirmasjonslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Johan,Her er tre mulig kandidater jeg fant på Family Search. Og som du vet, noe usikker. Men jeg har hatt treff, så en vet aldri:o)1. Født 02 Sep 1817 Døpt 10 Sep 1817 Carl Vilhelm Johan , Bergen, Hordaland. Foreldre: Ole Vilhelmsen og Karen Olsdatter.På disse står det ikke fødselsdato:2. Carl Johan, døpt 10 OCT 1824 i Korskirken, Bergen. Foreldre: Ole Michael Samsomsen og Ane Kirstine Nielsdatter.10 DEC 1826 Domkirken, Bergen, Hordaland Carl Johan. Foreldre: Ole Larsen Bjelland og Berthe Johanne Isachsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk, Gry! Den første tror jeg er født litt tidlig, men den siste er absolutt verd å sjekke nærmere. 1824 er det mest sannsynlige fødselsåret på han som kom nordover. Merkelig at ikke denne CJO dukka opp da jeg søkte blant fødte i Bergen. Jeg må gjort en feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk, Oddvar, da får jeg si som politiet bruker å gjøre: 'Han er sjekka ut av saka.'Jeg får prøve de militære kildene. Siden innflytterne hit måtte levere attester til lensmannen (men arkivet her er brent), må de vel være journalført der de blei utstedt. Kjenner noen til slik kilder for Bergens-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.