Gå til innhold
Arkivverket

[#58891] Emigrantpioneren Johan Reinert Reiersens farsslekt ?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå bladd litt i Ånen Lauens gards- og slektshistorie for Hægebostad, og jeg har da sett at Aanon-navnet i hvert fall forekommer hyppig der. Noen systematisk og grundig gjennomgang av Lauens bygdebok har jeg imidlertid ikke foretatt. Det som likevel sitter igjen som et hovedinntrykk, er at han stort sett følger dem som er blitt boende på gårdene. Det kan m.a.o. se ut til at han 'slipper' en del av de øvrige, og jeg har ikke registrert at han i særlig grad følger opp dem som har flyttet - bortsett fra i noen enkelttilfeller der det er snakk om flytting til et av nabosognene.Som et eksempel på interessante navn jeg festet meg ved, kan jeg nevne Aanon Reiersen Kollemo, som det var dødsskifte etter i 1705. Han hadde flere barn, men jeg fikk ikke inntrykk av at Lauen nevnte alle. Litt artig forresten med navnekoblingen Aanen - Reier, og jeg la også merke til kvinnenavnet Askier der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av innleggene 23 (Fayes dagbøker) og 27 (Aanon Reiersens vielse i Holt 1818):Faye nevner jordmor Sofie Susanne Bastian på Fiane som skal ha kalt klokker Ole Reiersen 'min dødsfiende'. Det var altså hun som giftet seg med Oles bror Aanon, og hun var dermed 'dødsfiendens' svigerinne!Jeg fant følgende i dag i skifteregisteret på Statsarkivet i Kristiansand:Nedenes skifteprotokoll nr. 34, fol. 88.Solberg i Holt, 'Lille Fiane'. Dato: 6/6 1820.Inderst Aanon Reiersen (død) g. Sussanne Sophie Bastiansdtr.Anmodes at være Død paa en Søe Rejse fra Danmark i December Maaned 1818.1 Bror: Ole Rejersen - Degneboligen i Holt Sogn.Innt. 27 Spd 10 S. Falittbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.