Gå til innhold
Arkivverket

[#58894] Fearnleysgate i Mosjøen. Hvilken Fearnley ?


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Er der én med lokalkendskab til Mosjøen, som kan fortælle hvilket medlem af Fearnley-familien denne gade er opkaldt efter ?Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Så etter Fearnley på tellingene.Fant kun en med navnet på tellingen 1900.Da var det en som het en Fredrick Fearnley som distriktslege i Sortland.Ser at noen av barna hans er født i Mosjøen.Kan det være denne mannen gata er oppkalt etter,tro? LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Lægen Harald Arild Fredrik Amandus Fearnley er faktisk årsagen til, at jeg lurer på gadenavnet.På den anden side, så findes der også en Fearnleysgate i både Oslo og Kirkenes, så spørgsmåler er, om det er én eller flere personer gaderne er opkaldt efter.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg kan i farten ikke finne gatenavnet nærmere beskrevet i den lokalhistoriske litteraturen jeg har tilgang til. Det jeg kan se, er at lege Harald Arild Fredrik Amandus Fearnley og kona Hildur f. Eide døper 6 barn i Mosjøen sogn mellom 1883 og 1895. Jeg regner derfor med at gata har blitt oppkalt etter ham, men når dette skjedde, vet jeg ikke. I 1900 hadde gata fortsatt sitt gamle navn, Bogtrykkergade.Når det gjelder gatenavnet i Oslo og Kirkenes, har jeg ingen anelse.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Berit :o)Kanskje ikke mye til hjelp, men min første ektemann jobbet for Fearnley&Eger rederi, som lå i Oslo.Jeg tror den skipsrederens navn også var Thomas Fearnley.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Mange tak for indspil.Når man læser om maleren Thomas Fearnley ser det ikke ud til, at det er Nord-Norge han har arbejdet med i sine malerier, så jeg tror vel også nærmere, at det er en lokal person, der er opkaldt i Mosjøen og Kirkenes.Harald Arild Fredrik Amandus Fearnley var distriktslæge og jeg ser nu, at sønnen Arild Fearnley var stads- og sygehuslæge - også i Mosjøen.Hvad én af dem eventuelt kan have gjort sig bemærket med, har jeg ingen ide om.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.