Gå til innhold
Arkivverket

[#58899] matros Abraham Torkildsen Vestre Moland


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

i 1813 døper Abraham Torkildsen og Aase Clausdtr. datteren Abrahandine: LenkeI håp om å få avklart følgende: Det er mulig Abraham Torkildsen er han som i FT.1801 under Aarinæs Yttre, Vestre Moland, og står oppført som matros. Den han blir gift med ( har ikke funnet ekteskapet ) er muligens Aase Clausdtr. som i 1801 er tjenestepike i Mørkevika i Sannidal. Begge er da født ca.1787 Er det noen som har kjennskap til matros Abraham Torkildsen, og om dette er en mulig kandidat som far til Abrahandine ?mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Abrahamdine er vel navnet. Er foreldrene gift, ser ut som det står 'ungkarl' foran faren og 'pige' foran moren (men ser ikke at det står spesifisert 'uægte' heller, som i dåpen nedenfor.Hvordan vet du at de er blitt gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Det er det som er problemet, jeg vet ikke om de er blitt gift. Ikke vet jeg heller om det er den rette Abraham. Det blir vel mer som å prøve seg som 'Kirsten giftekniv' i etterkant. Det eneste jeg har å gå ut i fra er personene i nærområdet som kunne passe som foreldere. Her dukker de to personene i FT.1801 frem som sterke kandidater.Bortsett fra det er jeg helt blank for indisier på att det er disse to personene som døper Abrahamdine. Grunnen til att jeg søker opplysninger om Abraham Torkildsen og Aase Clausdtr. er i håp om att det var noen kjenner til en elle begge av disse. På den måten er kanskje mulig å utelukke, eller å få bekreftet att dette var ett par.mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da fant jeg vielsen du tipset om Berit, LenkeMen dersom jeg leser riktig ser det ut som om hun er 26 år ved gifte, og da må hun jo ha vert 66 år når hun fikk Abrahamdine. Det utelukker vel henne. Men det hadde vert fint om noen som er bedre enn meg til å lese kirkebøker hadde sett på denne vielsen og se om det stemmer.mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står: Aase Clausdt. Bærøe?, 26 år, født på Østre Langøe?Abrahamdine ble jo født i 1813 og da vil jo Aase vært ca. 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk igjenSpesielt for matteleksjonen, jeg satt og jobbet med den ene sønnen til Abrahamdine, og klarte å ta utgangspunkt i da han ble født. Beklager. Da ser det jo veldig bra ut. Takk igjen, både for god matteopplæring og godt tipsmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke noe å beklage. Det kan fort 'rable' litt for en når man har holdt på noen timer med å skulle huske navn, steder og datoer. Da er det som regel 'kaffetid' for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da fulgte jeg det rådet om kaffe også, og har forsøkt å finne ut av dette. Dersom jeg har tydet dåpen til Abrahamdine riktig, så heter faren der Abraham Torkildsen ( håper noen vil sjekke ). I området Telemark og Aust-Agder finner jeg kun to stykker i FT.1801 med navnet Aase Clausdtr. Den ene er konen til Stian Ellingsen Voje S. Aase Clausdtr. Romnes, og den andre er gift med Amund Pedersen året etter Abrahamdine bli født. Så det peker vel i den retning att begge kom fra ett annet fylke. Håpet nå er att noen kjenner til Abraham Torkildsen på Vestre Moland (1. innlegg ) og om han hadde en kone med navn Aase Clausdtr., eller om han fikk barn med Aase Clausdtr. som ble gift med Amund Pedersen. Dette er jo mulig da hun ikke ble gift før 1814, og Abrahamdine er f.1813mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Hvis du ser på fadderene til Abrahamdine så er det en Amund Pedersen der. Kan det være en sammenheng?Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

TakkerDu har helt sikkert rett i att det er en sammenheng her, men all den tid faren skal være Abraham Torkildsen, er vel det beste å prøve å finne ut om det flere Aase Clausdtr., all den tid jeg ikke finner noe som tilsier Abrahamdine er født utenom ekteskap. Dersom Abraham Torkildsen som står oppført som far her er gift med en annen, ville vel barnet vært uekte.? Dersom de var forlovet, og han forulykket før de rakk å gifte seg ville barnet da være ekte.? Dette er slikt jeg ikke har peiling på, og derfor syntes det er sikkrest, dersom det er mulig å finne ut hvem faren er, og om det er noen som har opplysninger om den eneste Abraham Torkildsen jeg finner i FT.1801. som kan passe som far. Det er jo veldig mye som tyder på att det er samme damen som blir gift med Amund Pedersen i 1814. Tusen takkmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Jeg fant dåpen til en datter av Amund og Aase. Du kan sammenligne fadderene. Synes noen er de samme. Nr. 30 på høyre side: Lenkemvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en Aase Clasdatter døpt i Austre Moland 17.02.1788:Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Fødte og døpte 1788, side 94-95. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9620&idx_id=9620&uid=ny&idx_side=-51>LenkeHun er ikke i Austre Moland i FT 1801.Har ikke funnet hennes konfirmasjon i Austre eller Vestre Moland, men kan selvfølgelig ha oversett den eller hun kan være død eller har flyttet til et annet prestegjeld før konfirmasjonen.Finner en Aase, 13 år, med far Claus Laersen i Kragerø i 1801:LenkeAbrahamdines mor bodde ved datterens dåp i Kobbersmedbraaten. Hvilke andre personer bodde der?Abraham Torkildsen Aarsnæs er født i Vestre Moland 23.12.1787 (8. dåpsbarn i 1788, høyre side):Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1816), Fødte og døpte 1788, side 63. Permanent sidelenke: LenkeAbraham Torkelsen Aarsnæs er konfirmert i Høvåg i Vestre Moland 24.04.1803Høyre side, midterste spalte nederst):Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1816), Konfirmerte 1801-1804, side 223. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takkDersom jeg tolker hintene og all dokumentasjonen jeg har fått av dere riktig, så vil det si det samme som att presten har brukt feil far i dåpen til Abrahamdine, og navnetet hennes er blitt forkortet til Dina i ettertid.Igjen tusen takk (og god natt). Da kan jeg gå og legge meg, og legge inn nye familiemedlemmer i morgen.mvhRagnar Halvorsen mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Helene Amundsen

Jeg er ikke så sikker på at du kan avskrive Abraham som far enda. Det var ikke min mening i alle fall. Tror vel ikke presten kan ha tatt feil av navnene heller. Til det er navnene for ulike synes jeg. Navnet hennes tyder også på at hun kan være oppkalt etter ham. Derfor tror jeg at noe kan ha skjedd,og at Amund har blitt oppsatt som faren i ettertid. Kanskje en ulykke før eventuelt ekteskap. Amund kan kanskje ha adoptert Abrahamdine. Vet ikke hvor vanlig det var i de dager. Tror vel du må forske litt mer før en endelig avgjørelse kan tas her.Finner forøvrig en Abraham i passende alder her: Lenkemvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

For meg ser det ut som det står stedsnavnet Kabberudbraaten eller noe sånt etter pikens navn. En gård med det navnet finnes i Vinger, Hedmark, men ikke i Sannidal:LenkeVet ikke om dette kan være et spor eller en avsporing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, sikkert en avsporing, ser i innlegg 15 at navnet er Kobbersmedbraaten. Her gikk d litt for raskt i svingene.Men jeg kan ikke skjønne annet enn at foreldrene til Abrahamdine må ha vært ugift, han kalles jo ungkar, hun pike. Ellers hadde det vel stått 'Kone' eller 'Hustru' om mor til Abrahamdine?Og 'uægte' er blitt 'glemt ut'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Og når hun gifter seg i 1814, kalles hun jo fortsatt pike, og ikke enke....Pike ble man vel kalt ved ekteskap, selv om man hadde født et barn utenfor ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei og takk igjenKlarte jo tydligvis å unngå å få med meg innlegget til Laila i går. Tusen takk Laila. Hun har jo funnet mye om Abraham Torkildsen. All den tid han ser ut til å bli borte fra Vestre Moland, åpner det jo for muligheten av att det er Abraham Torkildsen som er far til Abrahamdine, og deretter ble borte. Hvem som bodde på Kobbersmedbråten på det aktuelle tidspunk har jeg ingen oversikt over. Jeg er helt ukjent i området, og hadde det ikke vært for god hjelp fra Kerstin Thorsen, så hadde jeg aldrig funnet stedet heller. Skal forsøke å finne ut hvem som bodde der på det tidspunktet. Hun har også funnet en Aase Clausdtr. som er i passe alder.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.