Gå til innhold
Arkivverket

[#58901] Partiveteranen Haakon Lie


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

I Wikipedia sies det kjempen Haakon Lie ble født i Kra. 22.09.1905 og at faren var av av finneætt og født i Solør. Har noen flere data?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Haakon Lie er ein levande og oppegåande mann, og eg vil føreslå at du rett og slett skriv til han og spør! Adressa let seg sikkert finne, evt. via Oslo Arbeiderparti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg tror HL mener at politikk er offentlig, mens privatliv er privat. Så jeg vil heller vente på biografien som er under arbeid framfor å spørre ham. Men takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Norsk Biografisk Leksikon, bind 6 (2003) har en lengre artikkel om Haakon Lie. Der heter det om hans foreldre: Brannmann Andreas Lie (1870-1942) og Karen Halvorsdatter Gundersrud (1871-1952). Og litt seinere 'Faren kom fra skogsarbeider- og småbrukerkår i Solør'.I jubileumsskriftet for studentene fra 1925 omtales faren som 'brannformann Andreas Anthonsen Lie'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Takk Yngve. Jeg finner Karen Lie 26/2 1871 - 4/6 1952 og Andreas Lie 2/2 1870 - 12/4 1942 som gravlagt på Bekkelaget kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Andreas Antonsen Lie skal være født i Nes, og jeg antar det er han som står på denne siden som født 17. februar 1870, selv om datoen avviker noe fra gravsteinen:Permanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Karen Halvorsdatter f. 26.02. døpt 23.04.1871 i Grue. Foreldre: Halvor Målhalven?? Gundersrud, 32 år og Berthea Torstensdatter, 28 år. Viet 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Viet i Nes 29.12.1867 Ungk. Anthon Olivius Olsen Løken-Eie, 21 år og Pige Inger Marie Olsdatter Løken-Eie 31 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Viet i Hof 30.12.1864 ungk. Halvor Michaelsen, 26 år og pige Berthea Torstensdatter, 22 år. Hans far: Michael Olsen, hennes far: Tosten Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.