Gå til innhold
Arkivverket

[#58905] Johan Gabrielsen Vardø-Rusland 1910


Gjest Ingvar Röjder
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvar Röjder

Jag söker uppgifter om en Johan Gabrielsen. Han fick en utomäktenskaplig dotter i Vardø 1910. Av den rekonstruerade kyrkboken framgår att han var fiskare och att han då uppehöll sig på okänt ställe i Ryssland.Från annat håll har jag inhämtat att han ska ha varit ganska ung, kanske född i slutet av 1880-talet? Har också hört att han skulle ha hetat Josef, men det kan vara en efterkonstruktion (dotterns namn var Elvida Josefine).Detta är allt jag vet. Jag har läst Morten Jentofts utmärkta bok 'De som dro østover', men där fanns inte ett spår. Varken av Johan eller någon annan Gabrielsen.Tacksam för alla uppgifter eller tips som kan hjälpa mig på vägen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Kvam Hole

Du finner en Johannis Gabrielsen i Kiby utenfor Vadsø i folketellingen for Wadsø 1801. 'Ingeborg Hansdatter, 43 år husmor og enke etter første ekteskap. Underholdes av fattigkassen. Sammen med henne bor hennes sønn Johannis Gabrielsen, 8 år.' Denne er muligens for gammel, men du kan jo sjekke etterkommere av denne da det har bodd famile som heter Gabrielsen i Kiby angivelig etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvar Röjder

Tack Berit och Solfrid! Jag ska försöka följa upp dessa personer.Johan Gabrielsen är inte precis Norges vanligaste namn, men det finns ändå ett 20-tal i folketellingen 1900 bara i åldersgruppen födda 1880-1890. Och nästan vem som helst av dessa kan ha kommit till Vardö och Ryssland. Jag vill gärna ha uppgifter som kan avföra någon av dessa som möjliga kandidater.Det finns flera familjer Gabrielsen i Vardö under 1800-talet. Men jag har inte funnit något som tyder på att någon av dem skulle ha haft kontakter i Ryssland.Ingvar Röjder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ingvar Röjder

Jag har nu varit i kontakt med menighetskontoret i Vardö om detta. Enligt kyrkboken (1908-1920) ska Johan Gabrielsen vara född 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.