Gå til innhold
Arkivverket

[#58907] Ruth Torde, f. 10.04.1899, hennes far?


Gjest Kjersti Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjersti Knudsen

Jeg leter etter min oldemors første datter født utenfor ekteskap: Ruth Torde, født 10.04.99. Har funnet henne i FT1900 boende hos pleieforeldre (fra Vestfold, mannen jobber på Nyland Mek, hvor min oldefar senere ble fagforeningsleder) i Platous gade 27. I samme hus bor hennes senere 'adoptivfar'/min oldemors ektemann: Hans Kristian Hansen, født på Avaldsnes/Torvastad. Min oldemor ble født på Tjøme 19.11.1874 og het Gunda Christine Larssen. I FT1900 bor hun i Kristian Augusts gate 15, og jobber som strykerske. Har ikke klart å finne ut når hun kom til Christiania (dvs. før eller etter at Ruth ble født.Første gang Ruth gifter seg (i Kampen kirke i 1.7.1922, med Asbjørn Pedersen) oppgir hun navnet Ruth (Torde) Hansen. - Torde navnet virker særegent, er det er fordekning av navnet Tor eller kan det være utenlandsk? Jeg har ikke funnet Ruth sin dåp, som kunne oppklare hvem faren var. Har lett i kirkebøkene for Tjøme for den tiden, og i Grønland kirke i Oslo.Er det noen som kan gi meg videre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, her er det opplysninger som du kanskje ikke har set i Lysningsprotokollen for Kampen kirke i 1922? Se nummer 53 her LenkeRuth Othilie (Tordé) Hansen, far: Murer Karl Oskar Tordé!Skal se det går an å finne ut hvem han var.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Takk skal du ha - dette hadde jeg ikke sett! men Tordé er allikevel et navn jeg ikke får treff på i noen av FT'ene. Kan det være svensk eller dansk tro? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Hansen er navnet på mine oldefar, som adopterte Ruth Otilie Tord. Har søkt etter Karl Oskar Tordé og familienavnet Tordé i FT'ene utenå få noen tref...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nei, det var ikke så enkelt... Jeg finner bare tre Carl/Karl O? som var malere av yrke i FT1900. To er gift og har barn - ikke at det alltid har vært noen hindring - en bor i larvik og to i Kra. Ingen av dem har navnsom minner om Tordé... Kanskje han var kunstmaler med kunstnernavn :-)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Tusen takk for søket! Men han var jo ikke maler, men murer. Jeg har søkt på det uten treff på det etternavnet. K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Kort søk Tordé på Google ga en Doktor i Ungarn, en kvinne i Luxemburg, en ung mann i Tyskland ...... bladde ikke videre, dette bare for å få bekreftet at det er et eksisterende etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Så flott! Tusen takk for dåpslenke! Jeg klarer heller ikke å tyde anmerkningnene, bortsett fra at det 'er opgitt av barnemoderen....' Men er veldig interessert, kan se ut som det er viktige opplysninger. Er det noen som kan hjelpe med å tyde anmerknngene ved dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Skjønner desverre bare litt av det som står her: 'Oppgivet af barnemoderen,hendes 1. leiermaal,om hans ...ubekendt? i saa henseende.Han har ...lovet hende ægteskab..' Resten er så tettskrevet og utydelig at jeg foreløpig ikke har klart å tyde det. Kanskje noen som er mer vant til å tyde vanskelig skrift kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Forsøker meg også:'Opgivet af Barnemoderen, hendes 1ste Leiermaal, om hans vides Intet bestemt i saa Henseende. Han har ... lovet hende Ægteskab .... [Muligens: I Att.] af 10/? - 9? [kan det stå:10/8-98 kun gjetning!] fra Paulis Sognepræst be....er den opgivne Barnefaders Paternitet og Ægteskabsløftet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Da har vi det nesten:'Opgivet af Barnemoderen. Hendes 1ste Leiermaal, om ham vides intet bestemt i saa Henseende. Han har tidligere lovet hende Ægteskab. I skr. af 10/8-98(?) fra Paulis Sognepræst benægter den opgivne Barnefader Paterniteten og Ægteskabsløftet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Tusen takk!!:) Da har vi fått mer 'kjøtt' på historien! Da gjenstår å se om det er mulig å finne fram til hans opprinnelse, kanskje han kom fra utlandet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjersti Knudsen

Takk igjen.! - Jeg forsøkte også å lete etter Markveien 39 IV, men jeg har ikke dette helt inne ennå.... Fuglen var nok allerede fløyet, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.