Gå til innhold
Arkivverket

[#58909] Ny bruker. Litt erfaren bruker. Selvutnevnte eksperter, Besservissere, og værre.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Etter å ha brukt Brukerforumet siden det startet for noen år siden, og etter å fått uvurdelig hjelp her, og etter å forhåpentligvis å ha hjulpet noen, så synes jeg det er på tide å oppsummere litt.Brukerforumet er til for at man kan spørre om hjelp til å finne sine eller andres aner.Noen er 'amatører' og førstegangsbrukere og de spør fordi de ikke kommer videre. Vi som har litt erfaring vi forsøker å hjelpe. Noen av disse 'amatørene' eller nybegynnerene på forumet opptrer kanskje litt utenom det vi 'erfarne' er vant til. Det kan være mangel på tilbakemelding eller tilbakeholdelse av opplysninger. Kan ikke vi erfarne høflige spørre da? I stedet for å irritere oss?Så har vi 'gutta' her på forumet, eller det er vel heller 'gubbene'.De som de nesten har grodd fast på et arkiv (noen er vel mosebelagte) , de som ikke har forståelse for mennesker som ikke vil bruke minst et år for å finne sin bestefar. Disse 'gutta' er liksom de vi skal se opp til. De kan 'slenge med leppa' hele tiden uten at noen tør å si i fra.Jeg ser ikke ikke opp til disse 'gutta'. De er bare patetiske. Jeg synes de bør starte sitt eget forum. De skremmer vekk vanlige mennesker fra Brukerforumet.Og det som er det dummeste; De er så 'opphøyet' at de ikke klarer å oppføre seg som mennesker. De respektrerer ikke oss dødlige.Så la oss overse disse.Brukerforumet er for mennesker som synes slektsforskning er moro og lærerrikt. Sure oppstøt fra 'gamle gubber' bryr vi ikke oss om.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Lars Ove, jeg synes nå dette også minner om et surt oppstøt. Jeg vet ikke din bakgrunn for så fullstendig å ha fått en del av brukergruppen så fullstendig i vrangstrupen.Om du prøver å se det fra nybegynnernes side, så synes kanskje de også at de viderekommende, slike som deg om meg, slenger litt vel mye med leppa uten at noen tør si i fra.Vi har bruk for alle typer 'slektsforskere', eller hva man skal kalle det, her. Skulle man ta vekk de som kan mest så blir det veldig skjevt. Jeg må nok tilstå at jeg ikke alltid skjønner hva de snakker om, men det er ikke deres feil. Men det betyr ikke at jeg ønsker dem vekk. Til syvende og sist så er vi 'amatører' helt avhengig av det arbeidet de gjør, spesielt det som er før kirkeboktid, og hva skulle vi gjort uten bygdebøker.Nei, jeg er glad de er her og håper bare de vil fortsette. Enkelte av dem kan kanskje ha en spesiell måte å utrykke seg på som er litt uvant, men er vi andre noe bedre ?Det ville blitt et fattig forum uten hele bredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (1): Lignende forhold er forsøkt tatt opp flere ganger her i dette forumet.Husker forsøket på en debatt for rundt halvannet år siden. Lenke. I hele 2007 hadde jeg kun et innlegg her på Brukerforumet. Kanhende jeg nå erter på meg endel, slik at dette blir mitt siste innlegg for året 2008.Det i alla fall godt noen tør si fra, slik Lars Ove nå gjør. Endel av oss har nok sagt fra før. Men kanskje ikke fullt så diplomatisk. Da med det resultat at innleggene har overlevd kun en kort tid, før de har blitt slettet. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg ser hva Lars Ove mener, så en av de litt ufine episodene her om dagen. Det har ikke noe med bredde å gjøre. Har ikke noe med 'slektsforskning' å gjøre, men høflig oppførsel. Mener du Berit at man må tåle at folk er ufine bare fordi de er ' avhengig' av arbeidet de gjør.Man kan vell vær høflig uansett. Er er vell gøy å få nye folk inn. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er enig i høflig oppførsel, men det skal også gjelde 'nybegynnerne'. Ikke unnskyld nybegynnerne hver gang noe går galt. Det hender faktisk noen ganger at det er selvforskyldt.De burde prøve å sette seg inn i hvordan forumet virker før de begynner å 'kreve' som enkelte gjør, og det har det blitt mere av det siste året.Og Hanne jeg vet ikke hvilke ufine episoder du hinter til. Om du skal bruke det som eksempel hadde det vært mye bedre om du ikke hadde hemmeligholdt det, men sagt hva det gjelder. Da har andre også en mulighet til å danne seg en egen mening om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Det hender desverre at nye brukere, i stedet for å få hjelp, får til svar: 'Du får gjøre som vi andre, lete i kirkebøker og folketellinger.'Jeg er ikke ute etter å henge ut noen. Men ovenfornevnte- og lignende svar kan også skremme personer som bare 'titter innom', fra å bli fremtidige brukere av forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Lothe

Jeg er forholdsvis ny bruker her, og jeg er blitt kjempefint mottatt og har fått veldig fin hjelp.Jeg har fulgt med i debattene og er imponert over hvor hjelpsomme og dyktige folk er her....og debattene går døgnet rundt.Så langt har jeg bare sett en episode jeg har reagert negativt på, men synes ikke det bør ødelegge den flotte tonen som er her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg er relativt ny bruker her på forum og må si meg enig at vanlig høflighet gjelder for alle.Jeg tror en bør ha i hu, at som nybegynner kan en glemme å legge til vitale opplynsinger i sitt spørsmål. Selv var jeg lenge ganske 'mo' i knærne hver gang jeg la ut nye innlegg, men jeg har vært utrolig heldig med de som har svart på mine forespørsler.Jeg kan godt forstå at enkelte 'eksperter' kan bli litt krasse og irriterte, men en skal ikke glemme at vi alle har vært nybegynner en gang.Vennnlig hilsen 'ferskingen' Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Berit. Har ikke lyst til å lenke temaet. Men siden du spør, se nr.58669 innlegg (16).Dette er dog intet mot hva jeg sjøl har blitt møtt med. I dette forumet er jeg benevnt både imbisil, primitiv, en stakkar med komplekser, kverulant og sikkert det som værre er, uten at jeg har 'loggført' slikt.Aldri så galt, så godt for noe: Jeg lærte å bruke smilys her. En bedreviter mente tegnet :-( passet meg, samt at jeg kunne nytte det for all fremtid.Andre brukere har til tider blitt utsatt for kollektiv mobbing. Sikter til forumets største debatt, og hvordan mange har behandlet JFJ. Du kjenner sikkert til hvor ynkelig mange har oppført seg der. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei Jan Ove! Jeg skjønner hva du snakker om. Her en dag, for ikke så lenge siden, sto Köhler-debatten åpen på PC'en min da min 25-årige sønn skulle låne den. Ette 1 1/2 time kom han ut fra 'kontoret' og sa 'fy fan, mamma - den måten folk behandler hverandre på der, er verre enn de fleste blogger'. Jeg er enig i det, samtidig som jeg vet at jeg selv og andre har fått verdifull, uvurderlig hjelp i det vi har drevet på med. La oss fortsette å hjelpe hverandre, uten at å forsøker å trykke hverandre ned. Noen ganger er vi dumme, påståelige, standhaftige osv. Men vi har en felles interesse; vi er nysgjerrige på fortiden. La oss fortsette med det. Det gir oss selv glede i hverdagen og forhåpentligvis gir det noe til de som kommer etter oss, selv om de ikke er hyperinteressert akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Først vil jeg si at jeg alltid bare har fått positive tilbakemeldinger & svært god hjelp på forumet.Men - har jo også fulgt med på andre tråder og ser at høfligheten ikke alltid er på topp.Det jeg lurer på da er hvorfor en relativt proff slektsforsker velger å svare med et surt oppstøt istedet for bare å ignorere innlegget om han ikke kan bidra med noe?Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for opplysningen Ellef. Jeg kjente den igjen som min, og det var derfor jeg spurte.Ellef, du har tatt det helt ut av sammenheng. Du får det til å se ut som om jeg uten videre bare slengte ut de ordene i en debatt. Jeg hadde faktisk lagt ned en del arbeid i debatten før det.Jeg ser ingen grunn til at noen skal ta så voldsomt anstøt av det svaret. Da må de være ekstremt hårsåre. Det er min mening at det er den eneste/enkleste måten å komme videre på, og at vi alle faktisk gjør det for å finne slekt. Kan heller ikke se at Smily eller -Smil- kan endre noe på det. Setningen forandrer seg ikke av den grunn. Men jeg skal innrømme en ting, jeg var lettere irritert, med god grunn, da jeg skrev det.Jeg vil bare legge til at dette på ingen måte er kritikk av innehaveren av det gjeldende tema. Vi gjør alle feil.Hvorfor skal nybegynnere ha særbehandling? Greit at man kan være litt mere forståelsfull overfor uklar framstilling av problem osv., men hvordan skal man vite hvem som er nybegynner? Nei, får heller prøve med vanlig toveis folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Gode Lars Ove!Eg 'oppdaga' dette forumet for over fem år sidan, og etter den tid har eg vore ein aktiv deltakat, både med eigne innlegg og som svarar på ei lang rekke spørsmål. Om vi ser vekk fra det nær absurde ordskiftet om Køhler/Ort har dette forumet vore svært produktivt. Svært mange av dei som famla seg inn her for fire-fem år sidan har utvikla seg som genealogar/historikarar, kanskje på grunn av dei krava til kildekritikk og provføring vi, profesjonelle, aldri har lagt skjul på at vi stiller.Disse krava er ikkje urimelige eller, langt mindre, frekke eller nedverdigande. Nokre standardar må vi ha. Samtidig: Eg har sjølv hatt stor nytte og glede av det 'amatørar' har gitt meg av opplysningar. Det er jo heilt fantastisk at vi kan hjelpe kvarandre gjennom ein slik 'blogg' som denne.Brukarforumet er ellers svært demokratisk, i og med at mange av dei fremste genealogane i Norge tar del i ordskifta, i lag med reine nybegynnarar. Dette er utrulig positivt, og det er interessant å merke seg at dei dristige nybegynnarane i dei fleste tilfella ganske snart blir vidarekomne, fordi dei forstår at eigne kildegranskingar og kildekritikk må til.For min eigen del vil eg takke alle dei som har svart, med eller utan hell, på dei spørsmåla eg har stilt her. Det er i grunnen heilt utrulig det som stundom er komme fram. Det er også verdt å nemne at opptil fleire av debattrådane no er i ferd med å gi oss nye historiske innsikter i det norske mellomaldersamfunnet... Det skulle vel ingen ha trudd?Det som er veldig synd, er at alle dei tusenvis av ordskifta her på Brukarforumet enno ikkje er søkbare på internett, men dette kan vel Jan Oldervoll (takk til han med!) ordne nokså snart...?Så, Lars Ove, eg håper at du tar innover deg dette. Det er ikkje infamering og utskjelling som pregar dette forumet, men ei positiv utveksling av meiningar og opplysningar. Dette er hovedinntrykket mitt. Du kan hjelpe meg og eg kan hjelpe deg, vere seg om 'eg' er ein garva profesjoell og 'du' er ein urøynd amatør, eller omvendt...Som historikar har eg lært svært mykje av å vere med på og ta del i dette forumet, og det gler meg at det finst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Berit (14):Du skriver 'Kan heller ikke se at Smily eller -Smil- kan endre noe på det. Setningen forandrer seg ikke av den grunn.'At jeg dro fram dette med smilys i innlegg (10) hadde ingen sammenheng med ditt svar i den anviste debatt å gjøre.Kanskje jeg burde delt innlegget. Først svart deg, for så å lage et nytt innlegg hvor jeg dro fram denne arrogante drittsekken som lærte meg å lage smilys. Nok fra min side om akkurat dette siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Ellef:Hvorfor trekker du frem Berit Knudsen på grunnlag av ett innlegg i et bestemt tema? Jeg anser henne for å være blant de mest hjelpsomme i dette forumet.Så er den 'arrogante drittsekken' som du kaller en - til og med lenke til et tema. Er ikke det å gå over streken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til Ellef:I et innlegg på nyhetsgruppen no.fritid.slektsforskning.etterlysning (også på DIS-Norges slektsforum) skriver du selv at du er utestengt fra Digitalarkivets brukerforum:Ellef Ellefsen, Hønefoss, skriver 11. oktober 2006: 'Vi har også digitalarkivets Brukarforum. Sjøl om dette forumet har flest brukere, havner etterlysninger fort langt nede i bunken og blir oversett av mange som sikkert kunne gitt opplysinger hvis de hadde fått med seg spørsmålet. (Sjøl er jeg utestengt fra Brukarforumet).' Sitat slutt. Se innlegg 7 her: LenkeSkal litt til for å bli utestengt fra dette forumet, så du må jo ha gått langt over streken, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Astrid (18). Hvorfor jeg trakk fram Berit Knudsens innlegg, kom av at hun hadde innlegget før meg (5). Jeg gjorde det klart at jeg ikke var ute etter å henge ut noen (6).Men siden hun sjøl spurte henviste jeg henne til innlegget, uten å lenke det. Jeg er enig med deg i at Berit er blandt de mest hjelpsomme her på forumet, og har heller ikke sett andre 'irriterende innlegg' fra henne. Er svaret godt nok for deg?Jeg har ikke lenket, ei heller henvist til temaet hvor denne 'arrogante drittsekken' og sjølutnevnte menneskekjenneren fant et 'smilefjes' jeg kunne nytte for all fremtid. Har jeg da gått over streken i dette tilfellet også?Nei, i dette furumet skal man visst veie sine ord nøye. Nåde den som er frekk nok til å påstå at ikke alt er i sin skjønneste orden. Slike 'kranglefanter' skal stoppes. Derfor blir det nok til at jeg snart tar et års pause herfra igjen. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Svaret er godt nok for meg.Takk.Når dette er sagt, så synes jeg temaer som dette ikke fører til noe særlig positivt. Noen her i forumet blir i overskriften utpekt som 'besserwissere og verre'. Hvorfor ikke ta det opp med disse når situasjonen byr seg i et eller annet tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Ronny (14): Ingen kommentar, annet enn at jeg sjøl valgte utestengelse.Håper debatten snart penses tilbake på rett spor, og at det ikke er vi som står fram og påpeker urett som blir sett på som syndere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Lars Ove: Bare fint at du tar opp temaet - selv om problemet er helt minimalt. Det er bare så synd at de veldig få som er til dels både uhøflige og spydige (men dog så dyktige) ikke er voksne nok til å uten forbehold beklage de overtramp de har begått. Ellef: Nei, trekk deg ikke ut! Vi trenger deg her! Vi trenger alle som utgjør den store varierte skaren av alt fra 'nybegynnere', via erfarne amatører og opp til dem med en høyere utdannelse innen fagområdet. Høflighet og litt ydmykhet bør imidleritid være felles for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Dette er et viktig tema, selv om utgangspunktet er basert på en vidt utbredt misforståelse om hvem og hva Brukarforumet er opprettet for.Brukarforumet er ikke ensidig og primært ment å skulle være kun til for å diskutere slekt, men for å kunne diskutere de kilder som DA har gjort tilgjengelig, og herunder det problem som kan la seg avlede av disse.Det var et stort fokus på denne misforståelsen i de store debattrundene våren 2003, og her ble det avdekket at mange deltakere hadde svært avvikende oppfatninger av hvem og hva Brukarforumet var til for.Så til trådstarters primære anliggende: Jeg har tenkt litt på en ting etter å ha lest innleggene til Lars Ove Wangesteen og Ellef Ellefsen, samt grunnet litt på hvorfor i utgangspunktet Lars Ove og deretter Ellef har et så sterkt inntrykk av at det skal eksistere en sosial lagdeling av deltakere på Brukarforumet.Hovedårsaken synes å ligge i enkelte episoder (og ordskifter) hvor de selv er blitt personlig fornærmet ved de ord som benyttes eller tolking av den tonen som synes å ligge bak svarene til enkelte deltakere.Kan det være at det ligger et potensiale for konflikt idet deltakere som er uøvde i debatter ofte har en tendens til å mistolke korrigerende sakskritikk eller saklig uenighet som å være personkritikk? Jeg tror at noe av svaret kan ligge her.Samtidig synes jeg at det er direkte feil av Lars Ove å ville dele inn deltakerne inn i 5 grupper med dels stigmatiserende navn, og dertil uten å ville grunngi hvilke kriterier han benytter seg av i forhold til å ville plassere ulike personer i disse gruppene.Jeg kan vanskelig tolke dette annerledes enn at selve gruppeinndelingen er gjort mer av hensyn til å skalere egen misnøye med 'de andre', altså de som ikke tilhører egen gruppe. Ergo faller det rasjonelle litt i fisk, da selve hensikten synes å være å fremheve at en selv har hevd på sin egen måte å tolke sin egen rolle, samt sin egen fremferd i alt og ett. Dette er etter min mening mindre konstruktivt.Selvfølgelig vil det være (til dels store) forskjeller oss debattdeltakere i mellom. Men om noen skulle føle seg støtt eller utsatt for personangrep, så finnes det ordensregler knyttet til debattene og man skal melde fra til redaktøren.På bakgrunn av det ovennevnte forstår jeg at Lars Ove (Og Ellef) har opplevd leie episoder, og har full forståelse for deres berettigede reaksjoner på grunn av disse, men dette gir dem ingen god grunn til å ville gå til angrep på de som avviker fra deres egen definisjon av hvem som skal delta i hvilke debatter og etter hvilken norm dette skal skje. Dette ville være en seriøst angrep på det mangfold som finnes blant alle deltakerne her på bruket, og det ville være høyst udemokratisk.Det er noe som heter: 'Alle er dumme når jeg er sur', og hvis vi alle går i oss selv (og kjenner godt etter) har vi alle opplevd den følelsen. Kanskje det ligger noe her også?Avslutningsvis, når dere har lese disse vurderinger og funderinger fra min side; ved neste korsvei vil jeg nødig bli bedt om å kaste den første sten, da jeg av bibelhistoriske grunner ikke bør gjøre det.Med oppriktig og direkte hilsenAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Are (24): Dette med å melde fra til redaktør ligger ikke for alle. Noen av oss er ikke skapt for å 'sladre', så nok om det fra min side.Det gikk som jeg egentlig fryktet. Står noen fram og påpeker at alt ikke bare er idyll her på forumet, blir det straks vridd på. Og vi blir stående tilbake som om det var vi som var de egentlige syndebukkene.Jeg er langt fra sur, men kanskje vi treffes på forumet om et år. Jeg trekker meg på ny fra Brukarforumet. Forumet fungerer like bra uten meg, og jeg like godt uten dette forumet. Kommer kanhende tilbake om et år. Mvh Ellef :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.