Gå til innhold
Arkivverket

[#58910] Torbjørn Åsbø, d, før 1801, Åsbø, Ølen, Rogaland. Hvor kom han fra ?


Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Strømø

Torbjørn Åsbø var leiglending på Åsbø og var gift med Kristi Samsonsdtr. f. ca. 1728. Se Ølen - Gardar og ætter på Bjoa, nr. 3, s. 371. Vet noen hvor Torbjørn og Kristi kommer fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Far til Christi er sannsynligvis Samson Olsson på Årsand. Sønnen Lars dør i 1736 på Årsand 14 dager gammel. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er en Samson Olsson som gifter seg med Marite Larsdtr. på Ænes i 1726 og Årsand ligger i Ænes sokn og nordenfor Maurangerfjorden. En mulig kandidat? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for jobbingen og informasjonen. Sjeleregisteret for Fjellberg, utrolig fin skrift. Takk for opplysningene om Kristi Samsonsdtr. Mannen, Torbjørn Johnsen budde på Åsbø da de giftet seg i 1753. De hadde barna Samson f. 1754 og d. 1754, Anna f. 1756, Jon f. 1759,Samson f. 1763, Marta f. 1766, Ola f. 1770 og Åsa f og d. 1771. Hvordan er det mulig å finne forfedrene til Torbjørn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Skiftet etter Jon Torbjørnsen Åsbø den 4. mars 1766 opgir at arvingene var enka Åsa (Trondsdtr?) og mannens frillesønn Torbjørn Jonsen.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk, Arne. Det ville vært svært vanslelig for meg og funne Torbjørn Jonsen sin far. Frillen er nok ukjent, eller ? Rekner med at Jon Torbjørnsen er nevnt under Åsbø, Bygdebok for Ølen 3. God kveld. Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Johan Arthur, du skriver i innlegg 5 og 6, at trolig er Samson Olsson Årsand far til Christi. Jeg finner ikke Samson i Kvinnherad 2, under Gnr. 44 Årsand. Kan jeg spørre hvor du har funnet han ? Vennlig hilsen Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er ei Christi Samsonsdtr. dpt i 1730 sammen med sin tvillingsøster Lisbet. Tror det står Samson Olson Kierland, men er ikke helt sikker på det.Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det ser ut som det er Samson Paulson og Anna Knutsdtr. Kjærland som er foreldre til Christi og Lisbet i 1730.¨ Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

I 1786 ble en Samson Olsen Åsbø gravlagt 85 år gammel . Jeg mener det står inderst foran navnet. Jeg har ikke funnet noen familie han eventuelt kunne tilhøre. Det er heller ikke nevnt noen med dette navnet på gardene rundt Bjoa i sjeleregisteret fra 1777. Kanskje han likevel var far til Kristi og bodde hos dattera.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er ei Christ som er født i Strandebarm i 1730. Foeldrene var Samson Olson og Marta Larsdtr. fra Kysnes i Strandebarm (nå Jondal) Det ligger rett nord for Årsand i Kvinnherad. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Glemte å legge inn lenken. Lenke Tror faktisk at Samson som døde i 1786 kan være faren til Christi. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Johan Arthur, er det den samme Samson Olsson som du har funnet på Kysnes, Årsand og Åsbø ? Den Christ du har funnet født i Strandebarm i 1730 er en annen jente enn Christi som er nevnt i innlegg 14 og 15 ? Hilsen Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det stemmer at det er en annen Christi i nr. 17 og jeg har mer tro på at den er den rette. Vi har sannsynligvis funnet kona Marta Olsdtr. død i Årsand i 1775 og det er vel sannsynlig at det er hennes mann Samson Olson som er død i 1786 på Åsbø der dattera bodde. Noe endelig bevis har vi vel ikke enda, men synes det virker sannsynlig. Skulle det være den rette Samson, har jeg forfedrene hans flere ledd bakover. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk for svaret, Johan Arthur. Vi vet at en Samson Olsson giftet seg i 1726(6), at Samson Olsson og Marta Larsdtr fikk datteren, Christ i 1730 (17 og 18), at en Samson Olsson døde på Åsbø 1786 (16 )der Christi bodde og at Marta Larsdtr dør på Årsand i 1775 der også Samson budde ( 13 ). Kunne det vært en ide og sett om det var et skifte, eller ? Vet du hvilken gard Samson og Martha kom fra ?Vennlig hilsen Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arne D. Tveit

Jeg har undersøkt litt rundt Torbjøren Jonsen Åsbø og kommet til at han var født utenfor ekteskap. Han ble døpt i Kvinnherad i 1729. Mora var Anna Ludviksdtr. Holmen hun tjente på Kysnes da hun ble nevnt i kirkeboka for Strandebarm blandt 'Publice Absolvede' i 1729. Torbjørn var tvilling og hadde en bror som het Ludvik. Sistnevnte døde 14 uker gammel og ble gravlagt i Kvinnherad. Faren var Jon Torbjørnsen fra Fossa i Strandebarm. Han var født 1705 og døde 1766. Foreldrene hans var Torbjørn Samsonsen og Johanna Mikkelsdtr. (Store) Fossa. Jon ble forlovet i Kvinnherad 1. advent 1728 med ei Anna Larsdtr. Vielsen finner jeg ikke i kirkeboka. De overtok et bruk på Svalland på Bjoa seinest 1730. Anna døde i 1741. Hun var født rundt 1688. Jeg har notert at de hadde en sønn med navnet Jon som skulle ha dødd før faren. Denne opplysningen kan jeg ikke finne kilden for. Derfor tør jeg ikke gå god for den. Jon ble gift for andre gang i 1742 med enka Åsa Trondsdtr. Åsbø. Han overtok da den garden. Åsa kom fra Øvre Vik i Vikebygd. I skiftet etter Jon var Åsa og 'frillesønnen' Torbjørn arvinger. Åsa flyttet deretter til Finnås prestegj. der hun hadde flere barn fra første ekteskap. Hun døde i 1768.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Dette var et overraskende svar, tusen takk. Jeg har sett i Dis-Hordaland, bygdebøker. Holmen, er det i Ulvik kommune ? Far til Jon, Torbjørn kom han også fra Fossa/Fosse i Strandebarm? Spennende om det står noe om disse personene i aktuelle bygdebøker. Takk for jobben. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Dette var et overraskende svar, tusen takk. Jeg har sett i Dis-Hordaland, bygdebøker. Holmen, er det i Ulvik kommune ? Far til Jon, Torbjørn kom han også fra Fossa/Fosse i Strandebarm? Spennende om det står noe om disse personene i aktuelle bygdebøker. Takk for jobben. MVH Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Hvor Holmen er vet jeg ikke, men siden både dåp og gravfesting av sønnen foregikk i Kvinnherad antar jeg at Anna Ludviksdtr bodde der. Kansje var det en husmannsplass.Slektsbok for Tørvikbygd, Strandebarm og Mundheim II av Skutlaberg, Gjerstad og Ljones, side 160, nr. 154 har følgende opplysniger om Jon Torbjørnsen sitt opphav: Torbjørn Samsonsen Fosse 1680 - 1751 Gift i 1699 med Johanna Mikkjelsdtr. Hun døde i 1712. De var brukere på Hansabruket fra 1798 til 1732 og på Andersbruket fra 1732 og 1749. Barn: a) Lars 1701 - 1711, b) Mikkjel 1703 - 1731, c) Jon 1705 -, bosatt Åsbø, Fjelberg, d) Lars 1712 - 1794, Fossa. Torbjørn Samsonsen ble gift andre gang i 1713 med Sigrid Vikingasdtr. Breievne 1680 - 1718. Barn: e) Johanna 1714 -, Fosse, Viking 1715 - 1715. Samson 1718 -. Torbjørn ble gift ble gift tredje gang i 1718 med Marta Nilsdtr. 1678 - 1724. Barn: h) Sigrid 1719 - 1724. Han ble gift fjerde gang i 1725 med Sigrid Andersdtr. Gjøn 1679 - 1749. Dette ekteskapet var barnløst. Samma bok side 189 og 190: Samson Nilssen Fosse 1643 - 1720, gift i 1673 med Gudrun Larsdtr. Han var bruker på Hansabruket fra 1676 til 1698 og seinere på Sjurabruket. Barn: a) Endre 1670 - 1753, bosatt Grøning, b) Nils 1675 - 1779, bosatt Tangerås, c) Torbjørn, bosatt Fosse, d) Guri 1690 - 1690.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.