Gå til innhold
Arkivverket

[#58913] Gidsken Catharine Bye


Gjest Lillian Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Johansen

Hun var gift med Christian Frederich Wegner, Astafjord. De hadde flere felles barn, deriblant Anne Catharina døpt 1883 Ibestad. Gidsken C. Bye er reg. død 24.Februar 1829 i Hammerfest Lenke.Men hvor ble hun født, og hvem var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

I 1801 er det bare to personer i Troms med etternavn Bye. Det er Gidsken Catharina i Ibestad og Peder Hansen Bye i Tranøy (Sørreisa). Lenke Ved vielsen i 1800 er han oppgitt å være fra Salten. Om han er i familie med Gidsken vet jeg ikke, jeg fant heller ingen i Salten som brukte navnet Bye. Det er i alle fall mange som heter Bye i forskjellige prestegjeld i Nordland.Barna til Gidsken og Kristian Fredrik Wegner heter Ingeborg Sophia, oppkalt etter hans mor (og søster), Anna Katarina etter hans andre søster, Eilert Kristian Børring (etter hvem?), Iveranna Antonetta (etter hvem?) og Benedigte (etter hvem?). De tre siste er så vidt jeg vet ikke oppkalt etter noen i Wegner eller Bremer familiene. Børring kan jo være en lokal skrivemåte for navnet Byhring; kanskje man skulle se etter en forbindelse til noen som het Eilert Byhring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Takk så mye, Åse. Da får jeg konsentrere meg om Nordland i første omgang. Jeg har forøvrig sett henne plassert som datter til Iver Jørgen Bye, Øksnes i Nordland og Anna Katrina Kroppe. Kanskje noen bekrefte el. avkrefte en slik forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Jeg finner Gidsken oppført som datter av Iver Jørgen Bye og Katarina Kroppe i Borgos' Gård og Slekt i Øksnes, bind 4, side 412 (under Alsvåg), de bodde på Bjørnskinn i Andøy. Iver Bye er nevnt som sønn av Knut Bye og Karen Bruse, bosatt på Alsvåg i Øksnes (side 410).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Så flott, Geir! Vil skannet kirkebok for Andenes være riktig å lete i? Aktuell periode vil være fra ca. 1750.Ettersom min henvisning til kirkebok for Hammerfest ikke synes å fungere, legger jeg inn mitt notat derfra;Død 24de Februar 1829; Gidsken Cathrine Wegener 78 Aar. Enke efter avdøde Klokker Wegener i Astafjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Det er kanskje først og fremst Dverberg som er aktuell, men der ser det ut som det mangler bøker i denne perioden. Det kan være verdt å sjekke Andenes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise K. Akselsen

Andøy bygdebok bind lll, gård og slekt del ll av Johan I. Borgos. Side 163, G.nr. 19 Buksnes:Par 1746. Iver K. Bye (1724- ca. 1782) Foreldre Par 1711 her. Anna Katrina P. Kroppe (1721-1796) f. Trondheim/ST - til Øksnes 1788. Foreldre: Peter Kroppe/ Anna Thams.1. ekteskap av 2, dessuten g. 2) med Peder Nilsen.Barn:1. Gidsken (f.ca. 1748, d. etter 1772) - til Astafjord, g.m. Kristian Weyner2. Jørgen Kristian (ca.1750-1790) g.m. Anna K. Meyer (par 1778 9/Risøya)3. Lars Scheen (ca. 1758-1815) til Øksnes 1792. g.m. Anna M. Rasmusdtr. (par 1787 her).Foreldre til Iver K. Bye: Knut P. Bye (ca. 1684 - ca. 1745) f. Buksnes. Karen A. Bruse (ca. 1680-1761) f. Bø/NO til Øksnes 1746.Foreldre til Knut Bye: Peder I. Bye (ca. 1646-1730) til Øksnes 1701. Far Iver Knutsen.Inger Larsdtr. (ca. 1653-1744) til Øksnes 1701.Håper det er til hjelp. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Stor takk, Anne-Lise. Ser ut som om jeg må kikke nærmere på disse bygdebøkene. Har påbegynt gjennomgang av Andenes MINI i håp om å finne Gidskens dåp der, men det er ikke lett for en amatør å forstå skriften der. Så det kan ta litt tid å komme igjennom.Du skriver; 1. Gidsken (f.ca. 1748, d. etter 1772) - til Astafjord, g.m. Kristian Weyner.Skal det være Kristian Wegner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Ok. Forstår det er samme mann. Hun var vel gift kun en gang?Jeg ser forøvrig at ministerialbøkene for Dverberg og Bjørnskinn mangler for perioden 1727-1787. Da er det vel bare å gi opp prosjektet med å finne Gidskens dåp i kikebøkene.Hvilke andre kilder finns for å få dokumentert slektskapet? Har opplysningene i Johan I. Borgos henvisning til slike kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.