Gå til innhold
Arkivverket

[#58920] Hvem var Lars Olsen Murmester i Hole?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

18. juni 1769 blir Murmester Lars Olsen Helgelandseie (Hellandseie) begravd i Hole, 70 år gammel. Han giftet seg 3. desember 1748 med Barbro Timandsdatter, som jeg mener er datter av Timand Rasmussen, jfr. innlegg 58853. De får mange barn, men for første gang i forbindelse med slektsforskning, opplever jeg total mangel på oppkalling...Niels, min ane, (1749), Mattiis (1754), Christian (1756), Jørgen(1759-1760), Jørgen (1761-1763), Eli (1765) og Jørgen (1768). Når jeg skriver at jeg mener at Barbro er datter av Timand, så henger det ikke bare sammen med navnet, men bl.a. også to av fadderne til Eli, LenkeHans Pedersen Hellandsie var gift med Ingeborg Timandsdatter, og Marte Timandsdatter Borgen er nok også en søster.MEN er det noen som kjenner Murmesteren og hans opphav? Han nevnes Murmester første gang da Eli blir døpt (og må ikke forveksles med Lars Olsen Taje, som var gift med Sara). Hvis alderen stemmer, var han 48 da han giftet seg med Barbro, og kan følgelig ha vært gift før, men Lars Olsen er et ganske så vanlig navn....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg kan egentlig ikke gi noe svar på hvem Lars Olsen Murmester var, men kan kanskje bidra litt likevel.Jeg har tidligere gjort noen forsiktige forsøk på å finne ut mer om ham, siden han er en antatt bror av en av mine forfedre. Jeg forsøkte blant annet å finne ut om han kunne ha vært gift tidligere, siden han var hele 49 år da han ble gift med Barbro. Som du sikkert har funnet ut også, er det opptil flere Lars Olsen som gifter seg i Hole i årene før, men de litt knappe opplysningene som er i kirkebøkene for Hole gjorde at jeg ikke var i stand til å trekke noen sikker konklusjon om hvorvidt en av dem kunne ha vært Lars Olsen Murmester.Men siden begge var murmestre og begge bodde på Helgelandseie, går jeg ut fra at Lars Olsen Murmester (ca 1699-1769) og Christian Olsen Murmester (ca 1703-1755) var brødre. Det at Lars døper en av sine sønner for Christian er med på å støtte opp under antagelsen.Det er så langt jeg er kommet med disse to. Men siden både Lars og Christian ble boende på en plass under Helgeland, er det vel trolig at vi kan leite etter foreldrene i det samme området. Men det er ikke langt til Norderhov der, så det kan være lurt å ta med i betraktningen at de kanskje kan være vokst opp på andre siden av grensa. Ikke veit jeg.Men to brødre som ble murmestre, de måtte vel ha noen å slekte på som også var murmester?Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk for interessante opplysninger. Jeg har sett litt nærmere på dåpsopplysningene, og da Jørgen døpes i 1768, er Ole Christiansens kone Marte og Christopher Christiansen Hellandseie blant fadderne. Christopher er også faddder da Christian blir døpt i 1756, sammen med Hans Christiansens kone Mari. Ole, Christopher og Hans er kanskje sønner av Christian Olsen?Jeg er ikke fremmed for tanken på Norderhov, men de kirkebøkene går jeg ikke 'inn i' med lett hjerte. Riktignok er de eldste kirkebøkene i Hole ofte mangelfulle, men de går da an å lese...Da 'min' Niels blir konfirmert i 1766, står det Onsager, jfr. lenken, nr. 15, men kanskje han arbeidet der (var husmann på Helgelandseie da han døde i 1823)? Lenkevennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

heisan, her dukket det opp en sønn til: Lars, døpt 23 s T, 1751 (høyre side, 3. kolonne), og en av fadderne er Ole Christiansen Hellandseie, LenkeAstrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Når det gjelder fadderne du nevner i innlegg 3, var både Ole Christiansen og Christoffer Christiansen sønner av Christian Olsen Murmester, det stemmer.Derimot tror jeg helst at Hans Christiansen var han som ble født i 1726 og var sønn av Christian Pedersen. Kanskje en slektning han og, men jeg har dessverre ikke full oversikt her.Vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.