Gå til innhold
Arkivverket

[#58921] Nordhordland. Radøy Ole Ystebø, Far til Alv f. 1728


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Jeg er kommet til Ole Ystebø på Radøy, men vet ikke mere om han enn at han blir far tilSynneve 1725[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=93&filnamn=dp12631699&gardpostnr=2197#nedre>Lenke Alv og Lasse (tvillinger) 1728.LenkeLenke I fute manntallet 1665 finner jeg Ole Ystebø 26 år, men han er vel for gammel for å være overnevntes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan denne Peder være en bror? Militært manntal 1738: LenkeKan da legdsmannen være hans far?Det ser ikke ut for at det er skifte etter Ole Ystebø heller ikke er han nevnt blant skattebønder der: Sjømilitært manntall i Hordaland 1704. Hva med bygdebøker?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei,Bygdeboken for Radøy, Sletta området skal visstnok komme i år?Jeg har barnene til sønnen Alv, bare en sønn Ole som vokser opp + en sønn Ole som dør liten.Finner ikke at Peder er noe brukt videre i slekten. Men jeg har føreløpig ikke funnet de øvrige søskene sine etterkommere.Men Ole Pedersen som du fant er det beste alternativ til en far Ole, som jeg har til nå.I samme telling som du viser til er det en Ole Johannsen Indstebøe, med legdsmann Ole Johannsen Indstebøe.LenkeIndstebøe tror jeg er nabogården til Ystebø? Johan dukker opp senere i slektenrekken som jeg har funnet. Men jeg må vel kanskje smøre meg med tolmodighet til bygdeboken kommer, kanskje der vil stå noe.Viss ikke noen snille bygdebok forfattere vil 'lette litt på sløret'. :)MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei,Der 'hostet' du opp en ny god kandidat. Jeg har prøvd å lese tingbøkene for passende periode, men har ikke funnet noe håndfast.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Bare så det er sagt. Sletta området på Radøy kommer med i den siste gårds -og slektshistorien for Radøy. Dette bindet kan nok ikke ventes før i 2010 eller 2011. Det er riktig at det kommer ut bind nr. 2 av Radøyboka til høsten (november) men denne inneholder gårder fra Bø sogn (eksempelvis Vågenes og Kvalheim) og noen gårder i Manger sogn (eksempelvis Helland og Sætre).Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ole Pedersen f. ca. 1677 d. 1749 gift med Mildri som er nevnt fadder fra Ystebø i perioden 1731-1756. Hun er ikke ført inn som død i kirkebøkene for Lindås, men forklaringen kan være at hun mottok fattigstøtte i perioden 1759-1760. Således er hun trolig gravlagt på fattigkassen sin regning en gang etter 1760.I matrikkelen i 1717 er det ingen bønder på Ystebø ved navn Ole, men i 1720 da alle bøndene i Nordhordland fikk fornyet bygsel er det nevnt en Ole Bergesen på Ystebø.Ole Bergesen må være en av dem Ole Ystebø som det er rettssak mellom i 1725. Her fremgår det også at disse to Ole Ystebø er svigerfar og svigerfar: og haver samme Gierningsmand Citantens datter til egte.Ole Pedersen har følgende barn:a. Peder f. ca. 1717 på landlegd gift 1741 med Maria Hågensdatter Fure/Bruknappen, de bor i Bergen i 1744b. Synneve f. 1725 på Ystebø gift 1746 med enkemann Ole Johannessen Sletten. De får blant annet datteren Mildri i 1761c. Alf f. 1728 på Ystebø gift 1753 med Marta Nilsdtr. Gjerde. De får blant annet datteren Mildri i 1753d. Lasse f. 1728 på YstebøOle Pedersen må ha bosatt seg på Ystebø en gang mellom 1720 og 1725. Siden navnene Lasse, Mildri og Alf peker mot Sogn og Fjordane vil jeg anta at familien har kommet derfra. De er ikke fra Radøy noe også sønnen Peder beviser da det er sagt at han er født på landlegd.Det var forøvrig flere familier fra Gulen, Vik, Lavik, Leikanger, Førde, Aurland, Jølster og Aurland prestegjeld som bosatte seg på Radøy. Noen av dem bosatte seg også på Sletta området.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.