Gå til innhold
Arkivverket

[#58931] Aure i Møre og Romsdal


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiLurer på om noen har god kunnskap om Aure i Møre og Romsdal. Leter etter slekt for ei venninde som har sitt opphav på Bjørnholmen. Kristian Knutsen, født 18.11.1885, gift med Otelie Inga.Jeg har funnet Kristian, hans fødsel og konfirmasjon. Også funnet fødsel til sønnen Ingar Kristian, født i 1917. Men har så langt ikke funnet informasjon om Otelie, heller ikke ekteskapet mellom Kristian og Otelie.Så håper noen kan hjelpe.Vennlig hilsenLars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Når eg løftar blikket frå skjermen og ser ut av vindauget, så ser eg rett bort på Bjørnholmen. Trass i dette, så er det ikkje mykje eg veit om folket som har budd der dei siste sekla. Eg meinar likevel å ha høyrd at Otelie Inga skal vera født lenger nord i landet, - kanskje Bindal? Var det slik at dei også gifta seg der nord? Elles hende det jo også at folk frå Aurgjeldet gifta seg i Nidarosdomen, i Kristiansund, eller rett og slett i ei kyrkje i naboprestegjeldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

helt enig.Ser at Kristian Knudsen var fisker, så han kan vel ha truffet et høvelig 'kone-ebne' i nær sagt hver ei havn, og vel helst nordover i forbindelse med fiske? Dette har jeg ikke greie på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og mange takk for hjelpen så langt. Jeg har prøvd å se om det er noen hint fra fadderne, men finner ingenting å gå videre på. Har sjekka gifte i Bindal fra 1905 til 1910 uten å finne noe der. Så trolig ikke den kandidaten.Jeg har også vanskelig for å tro at hun skal komme fra Akershus.....Men har da opplevd utrolige ting før også, hehe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg trur at denne Otilie Inga eller Inga Otilie hadde ein bror som heitte Jentoft Olsen og som også kom til Aure. Denne Jentoft vart gift med ei Anna Skjevlingsnes frå Tingvoll (Straumsnes), men eg har ikkje funne desse to gift i Aure. Men eg har ikkje leita særleg grundig. Om ein finn denne Jentoft gift, så står vel namnet på far hans i kyrkjeboka, samt fødestaden. Om det er er rett som eg trur at dei to var søsken, så skulle det vera muleg å finna fram. Jentoft og kona hadde to born, Inger og Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den tellinga er vel litt rar. Siden det står sønnesønn og sønnedatter ville jeg trodd at det var Ole M. Kaspersen som var far til de barna. Men da måtte Ole ha vært 12 år da han ble far. På en eller annen måte så hører ikke Otelie inn her. Kan det være en Ole Kaspersen til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Når eg tenkjer meg om, så var det kanskje Tennfjord at Jentoft Olsen kom frå. Det vert i tilfelle i Nærøy i Nord - Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I kyrkjebok for Leka/Gravvik finn ein denne Jentoft LenkeEg er ganske sikker på at han som bodde i Mjosundet i Aure heitte nettopp Jentoft Marius Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Son til Jentoft Marius Olsen f. 1889 heitte også Ole Magnus, så det er nok rette foreldra vi har funne fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.