Gå til innhold
Arkivverket

[#58934] Tøndel gods og gårder


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Hei Er i startfasen med med en ny ane i Fosen lensmann Anders Sevaldsen Krogness Flyta f 1570.Skal være min tipp *8 I denne forbindelse havner jeg på gård Tøndel som jeg har forstått ligger i Lensvika. Det er da jeg blir litt usikker. Er det denne Tøndel gård som blir omtalt som Tøndel gods i Hemne. Jeg finner og Tøndel gods også i Bjugn. Tøndel gårder finnes også i Rissa. Om det ikke er nok finnes det også en gård Tynnøl mellom Beian og Hellem. Dette skal være en skysstasjon. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne opphavet til gården Tøndel. Er dett ett Norsk navn eller har det ett Dansk opphav?Jeg finner mye om Tønder men mindre om Tøndel. Er det mulig å finne mer om opphavet til denne Anders Sevaldsen ? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke om det er til hjelp, men den Tøndel-gården som var en adelig setegård, lå i hvertfall i Nes anneks, Ørland prestegjeld, Fosen len. Det var vel og denne som ble kalt Tøndel gods, men de andre Tøndel-gårdene kjenne rjeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk skal dere ha.Da er det kanskje Tøndel i Lensvika Agdenes som blir omtalt som Tøndel gods i Hemne? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei Anita!Du skal nok til Tøndel i Lensvik/Agdenes. Denne slekta har vært tema på Disforumet under Agdenes (Lars Olsen Tøndel) LenkeNoe av interesse finner du kanskje her.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Ja det ser ut som det er Tøndel Lensvik det er snakk om på dis forum.Øver og Neder Tindelen gårder Rissen annex Stadsbygd prestegjeld var da i Lensvik. Dem gjor det ikke helt lett for oss som skal leit dem opp.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.