Gå til innhold
Arkivverket

[#58940] Petrus Valand .Uteglemt sine søsken i bind 1 Helleland sokn gard,ætt og folk.


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Bind 2,side 510. På tittelbladet står bind 1,og på ryggen av boka 2 Helleland sokn. Mener der var flere i søskenflokken til Petrus enn de 9 om er nevnt i boka. Lurer på motivet for å utelate noen. Tror der var minst to uteglemt,hvorav 1 død tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jo, stemmer det. Petrus var min onkel. Han jobbet med denne boken, før dataens tid, ved siden av det å være familiefar og -forsørger, slik jeg har forstått det. Mange feil og uteglemmelser, men tross alt et godt stykke utført arbeid likevel, syns jeg.Og det er jo alltid lurt å dobbeltsjekke data.De uteglemte er:Bestefar og bestemors eldste sønn Teoforus, født med vannhode og død 6 timer gammel, oktober 1897. Gravlagt på Menigheten Samfundets private kirkegård på Husabø/ Årstad, Egersund.Klara Petrea f. 1917, jobbet som lærer på Det Almindelige Samfunds private barneskole, døde ugift i 1957, gravlagt på Det Almindelige Samfunds private kirkegård på Krossmoen, Helleland.Yngste søsteren Kirsten Priscilla er min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Tror ikke det har vært 'noe motiv' for å uteglemme noen søsken, bare at Petrus i farten har glemt, slik vi alle vel gjør iblant. Men også jeg har jo smilt av at han har kunnet glemme sine egne søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takker for utfyllende svar. Det viser jo hvor viktig det er å gå til primærkildene når vi arbeider med slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Forøvrig selges både bind 1 og 2 av Hetland skipreide, Helleland & Heskestad, hos Eigersund kommune, vel hos kommunekassereren, tlf. 51 46 80 00, tror de koster kr. 200 per bind (med feil&mangler på kjøpet), mens jeg har sett ett enkeltbind til salgs i antikvariat til 6-700 kroner. Så løp og kjøp.................Men dette skal kanskje ikke være et forum for tips om kjøp og salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.