Gå til innhold
Arkivverket

[#58944] Har jeg fantasert eller var det flere opplysninger i 1801-tellingen tidligere?


Gjest Liv-Inger Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Jeg har begynt å jobbe med en gren av min fars familie som har 'ligget brakk' siden høsten 2000. Fra mine egne notater siteres: 'I 1801-tellingen for Trondenes finner jeg Carl Hansen på 21 år som ugift tjenestedreng på gården Lundnæs, født i Bergen. .....' Uansett hvordan jeg leiter så finner jeg ikke fødested i 1801-tellingen nå. Har jeg bare fantasert, eller var det flere opplysninger med i FT 1801 tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Takk, Anne-Lise. Uansett om han sto i 1801-tellingen i 2000 (da søkemotoren var annerledes) så er han fra Bergen. Da blir det spennende å leite videre. Jeg kommer nok tilbake med spørsmål om denne karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Fødestad er ikkje oppgjeve i originalen for 1801-teljinga og har følgjeleg heller aldri vore oppgjeve hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Militære manntall ('Enroullerings Roulle'), med alle menn og gutter over 10 år finnes for heile Troms for 1801 i Statsarkivet i Tromsø. Der er også lignende fra 1804 for heile Troms, og fra spredte år, bl.a. 1789, for deler av fylket.Fødested står der. I liste laga 15.-16.07.1801 er det på Lundenes i Sands tinglag (Bjarkøy og en del av Trondenes) en Carel Hansen, 20, født Bergen, 'er Frisk' og hadde 'mødt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Takk skal dere ha! Jeg kan bare konstatere at mitt notat var feil mht hvor jeg hadde opplysningen om fødested fra, men at det faktisk var riktig fødested! Nå får jeg begynne jobben med å finne foreldrene til Carl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tor: Har du tilgang til soldatrullene for Troms? Jeg skulle gjerne ha hatt noen opplysninger fra 1769-rullen for den delen av Hillesøy som befant seg på Kvaløya (skjønt det området ble vel ikke benevnt Hillesøy før kommunene kom) dersom det finnes soldatruller for dette området fra den tiden, da. Jeg har et håp, ettersom disse rullene finnes for Gisund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei Per Helge! Burde du ikke legge ut dette som eget tema? Det er slett ikke sikkert at Tor er inne på dette temaet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Dessverre har ikke manntallene 1763, 1769 fødesteder. Det nærmeste jeg kjenner til er sesjonsmanntallet 1789, men det er ikke funnet for ditt område.Spørsmål fra Kvaløy-delen av Hillesøy kan du gjerne komme med i en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.