Gå til innhold
Arkivverket

[#58951] Johan Berg Adolf Langraff


Gjest aud-iren lauvik
 Del

Recommended Posts

Gjest aud-iren lauvik

Er det noen som vet hvor han kom fra og hvor han ble av? Det jeg vet om han er at han er født ca. 1856 og var gift med Anne Salvesdtr. fra Åmli f.21/7 1858. I 1900-telling for 0990 Barbu er det gjort følgende merknad 'Manden Johan Adolf Landgraf er rømt for flere aar tilbake og hustruen ved ikke om han lever'. (Hun kaller seg da Anne Landgraf). Er veldig takknemlig om noen kunne hjelpe meg og finne ut av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Aud-Iren, er du også interesser i opplysninger om slekta til Johan Berg Adolf Landgraff lengre bakover? Jeg har opplysninger tilbake til hans oldefar som var glassblåser fra Bayern. Hvis du vil lete sjøl, glem Østerdalen som det står i folketellinga. Wilhelm Nicolay har trolig bodd i Trysil, men han er født på Jevne glassverk i Fåberg i Gudbrandsdalen.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aud-iren lauvik

Hei Anne! Beklager at jeg ikke fikk svart deg i går men jeg måtte på jobb. Ja, jeg er veldig interessert i flere opplysninger om slekten til Johan Berg Adolf Landgraff og ville være veldig takknemlig for å få det. Da jeg selv er en del borte for tiden, ville det være fint om du kunne sende de til min samboer. Hans mailadresse er 'johnny_berntsen@hotmail.com' Ellers vil jeg takke dere alle for god hjelp,flott at noen vil bruke så mye av sin tid til å hjelpe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Anne og Aud-Iren! Jeg synes ikke dere bare skal maile info dere imellom, men også informere i denne tråden som Aud-Iren har startet. Det er andre som også er interessert i Landgraff'er, bl.a. undertegnede. I 1801 tellingen er det i Faaberg, Jevne glasshytte både Frantz Ferdinand Landgraff med ektefelle Maria Magdalena Laumann og flere barn. Har dere mer om disse foreldrenes forfedre, data på barna og deres etterkommere, eller pekere til der info kan finnes? Er alle barna født i Fåberg bør de jo kunne finnes i aktuell kirkebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Startpunktet for glassblåserslekta Landgraff i Norge er glassblåsermesteren Frants Ferdinand Landgraff som kom til Hurdals glassverk i 1789. Av hans og Maria Magdalena Laumanns sju barn er det bare de to yngste, Maria Elisabeth og Friderich David, som er født i Fåberg (1793 og 1796). Familiens vandringer fra glasshytte til glasshytte kan leses ut av barnas fødesteder. Den eldste, Joseph, er født i Sachsen 1782. Johan Adam Heins er født i Preussen ca 1783. Så kommer sønnene Frants og Antoni som er født i Göteborg henholdsvis 1786 og 1788. Faren arbeidet ved Göteborgs glassverk før han kom til Norge. Nr. 5, Ferdinandus Josephus, er født i Hurdal 1793, og så altså de to yngste som er født i Fåberg.Frants Ferdinand Landgraff var født i Bayern. Han døde på Ise glassverk i Skjeberg 12.8.1817. Hans kone, Maria Magdalena Laumann, døde i Frändefors i Sverige i 1845. Hun bodde da hos datteren, Maria Elisabeth, som var gift der. Flere av sønnene flyttet også til Sverige og arbeidet ved svenske glassverk.Frants Ferdinand Landgraff var hyttemester og glassverksforpakter. I 1865 og 1900 finner vi etterkommerne hans godt spredt over hele den sosiale og økonomiske rangstigen. Rømlingen, Johan Berg Adolf Landgraff, var ikke det eneste svarte fåret i denne slekta.Johan Berg Adolf Landgraffs farfar var Johan Adam Heins Landgraff f. i Preussen ca 1783 og død i Fåberg 1833. Han var hyttemester på Jevne glassverk i Fåberg. Et par år arbeidet han også på Sölje glasbruk i Sverige. Han giftet seg i Fåberg 21.10. 1808 med Berthe Simensdatter Borud som var datter av bonden Simen Arnesen på gården Borud i Fåberg. Hun bodde etter mannens død i Trysil. Flere av barna hennes hadde flyttet dit. Wilhelm Nicolay som ble skomaker i Horten, var dette parets yngste sønn. Han var født 10.10.1830 i Fåberg.Landgraff-slekta er lett å finne i folketellingene siden de stort sett beholdt det tyske slektsnavnet Landgraff. Du kan finne navnet stavet på litt forskjellige måter, med en eller to f-er og også Langraff og Landgrav. Under Ancestral File på mormonenes Family Search ligger det mye om Landgraff-slekta. Det finnes også en større slektutredning på Opplandsarkivet på Maihaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Grimstad har vi både Landgraffs vei og byste og en klassisk bok om byens borgere/genealogi skrevet av en Landgraff, - fordi han var skolebestyrer på Dahlske skole her i Grimstad.En tråd om boka: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=16481&sok=landgraff&nr=3&antinnlegg=29#anker>LenkeDigitalisert bok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ja, dette er den samme slekta. Rømlingen fra Barbu og samfunnsstøtten fra Grimstad hadde en felles oldefar (farfarsfar). Joseph Frantz Caspar Landgraff som ble skolebestyrer i Grimstad, var født i Christiania 20.9.1834 (døpt i Domkirken 12.11.1834). Han var sønn av borger og skomakermester i Christiania Frants Berent Wilhelm Landgraff (født i Fåberg 1804). Frants Berent Wilhelms far var Joseph Landgraff, eldste sønn av Frants Ferdinand Landgraff.Joseph Landgraff døde på Eda glasbruk i Sverige i 1850. Han hadde tre barn i to ekteskap og minst åtte født utenfor ekteskap. En del av barna som var født utenfor ekteskap brukte også slektsnavnet Landgraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.