Gå til innhold
Arkivverket

[#58954] Anthon Olivius Olsen Løken-Eie i Nes, viet 1867


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

Anthon Olivius Løken-Eie ble viet 29.12.1867 til Inger Marie Olsdatter Løken-Eie. Han 21 år, hun 31 år. Data på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Fra Nes bygdebok IV side 344 - husmannsplassen Øvre Bekken:Ole Olse f. 1804 g.m. Andrea Henriksdtr f. 1808 var husmann og pensjonert lærer i 1865 og 1875. Sønnen bodde her: Anton Olse f. 1847 g.m. Inger Maria Olsdatter f. 1837. Barn: Maren Oline f. 1868 - Andreas f. 1870 - Hanna Olivia f. 1872 - Inger Maria f. 1875 og Hans Olaf f. 1876.Ole Olsen og sønnen var de siste i Øvre Bekken. Ole Olsen var omgangsskolelærer. Han skreiv også sanger og viser. Handskrifta hans var reine skjønnskrifta, sirlig og vakker. Av og til reiste han til sjøs og kunne være borte hele året. 'En må se seg om i verden', var hans kommentar når noen bebreidet ham at han ikke holdt seg heime hos kjerring og unger. Det går ennå noen ordtak etter ham: Jeg lever ikke under loven, men under nåden. Vi feiler vi lærde au, sa han til presten.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg greier ikke å lage lenke, men finner under Sørum 1835: Nr. 87 f. 31. Okt. dpt 22. Nov. Inger Maria Olsdatter Snedkeren, uægte, Pige. Karen Larsdtr. Snedkeren og Ole Hansen Vestbyen; slik jeg leser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jeg tror at dette må være den aktuelle Inger Maria - foreldrene bodde like ved Løken ved dåpen:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0INGER MARIA OLSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 02 AUG 1835 Nes, Akershus, NorwayParents: Father: OLE ANDREASEN Mother: ANDREA HANSDR Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.og her i så fall ekteskapet til foreldrene:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 OLE ANDREASEN Male Event(s):Marriages: Spouse: ANDREA HANSDR Marriage: 16 JAN 1830 Nes, Akershus, NorwayMessages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Takk for innspill, Odd Brede. Det er nok feil Inger Maria Olsdatter som jeg fant som født 1835 i Sørum. Er Folbergeje det samme som Folbergseter? Vet du om det var finneætlinger med i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei.Folbergeie var nede i bygda. Min oldemor vokste opp der. Er ikke sikker, men tror muligens plassen i dag heter Kvennhaugen. Folbergsetra derimot ligger i nord enden av Flæman – innenfor Trangs-rud - nord for Sagstusjøen.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om man ser på vielsen i desember 1867 så står det at Inger Marie var 31 år, og faren var Ole Andersen på Løken eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekker konf. i Næs, 1847-54. Fant kun 2 stk. Fant konf. til hun som Odd Brede har funnet. LenkeDen andre jeg fant var, konf. 1/10 1848 Inger Marie Olsdt. Sandager, f. 18/3 1834 Ullensaker, Ole Andersen Kathrine Jensdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Bostedsadresse til den Inger Marie Olsdatter jeg fant døpt 2.8.1835 er ved konfirmasjonen (som Berit fant) Løken og fødested Folbergeie. Dette skulle være et sterkt indisium på at dette er rett Inger Marie - jf vielsen.Faren er nevnt som husmann på Folbergeie i Nes bygdebok IV side 225. Der står det følgende: Ole Andreassen (35 år) ble 1829 (egentlig 16.1.1830) gift med Andrea Hansdatter. Barn: Berte Andrea f 1829, Karen Henrikke f. 1832 og Inger Maria f. 1830 (dette siste fødselsår er da galt i bygdeboka)Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Ja, Odd Brede. Jeg er temmelig sikker på at funnene er riktige. Grunnen til at jeg prøver å nøste, er for å finne anene til Haakon Lie f. 1905. Jeg har også en tråd under Hedmark som gjelder ham. Takk for hjelp! Mvh. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.