Gå til innhold
Arkivverket

[#58962] Jakob Andreas Eriksen, Meløy


Gjest Nils-Johan Urskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils-Johan Urskog

Han er født i 1835, og er min tippoldefar. Jeg har funnet ut at hans foreldre er Erick Arentsen og Juditha Olsdatter , og at han var født utenfor ekteskap. Men jeg finner ikke ut mer, kan noen hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kanskje er det din Erik Arntsen vi finner her i folketellingen 1865 som enkemann med en datter som ser ut til å være oppkalt etter hans avdøde kone. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Har lett etter din Eriks dåp i Voss, men det nærmeste jeg kommer er en Erik, sønn av Arnfind Erichsen og Gudre Madsdatter Finnes, født 1804, døpt 18.03. Arnfind er jo ikke akkurat det samme som Arnt, selv om det ligner noe, men at faren heter Erichsen er jo lovende, så sannelig om jeg vet hva man skal tro. Se høyre side, litt under midten. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg gir opp å legge lenke til FT 1865. Men du finner sikkert Erik selv under Rødø i Nordland. Skjønner ikke hvorfor lenkeleggingen ikke går bra idag, det har pleid å gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I 1836 var det skifte på Juditha Olsdatter i Halsa i Meløy, og hun var ugift. Arving var sønnen Jacob Andreas Eriksen som er oppgitt å være 2 år. Dette står i 'Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna av Svein Edvardsen', som er uunnværlig når man driver med slektsforskning på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noe ble feil, og det ble ikke mulig å med det jeg tror jeg forstår her: Foreldre Ungkarl Erik Arntsen Halsa og pige Judith Christine Olsdatter Halsa. ??? Moderen for i Lofodden(Lofoten)?? et udøpt barn som var dødfødt, dog med? Var det et dødfødt barn født samtidig som Jacob eller var dette en barn utenfor ekteskap fra tidligere?Kanskje var Judithe fra Lofoten? For det er ingen Judith Olsdatter i Rødøy prestegjeld i 1801 som passer(de som er der blir altfor gamle til å være Judith som skulle være født ca 1797).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På landsomfattende søk i folketellingen 1801 er det kun en som dukker opp i Lofoten som passer, men dessverre er kirkebøkene for Buksnes for perioden 1793-1840 gått tapt ved brann(det er vel noe der for rundt 1818-1820). Her er en sannsynlig kandidat iallefall: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils-Johan Urskog

Hei, og takk for svarene fra dere. Som dere ser blir det mange løse tråder her, og antakelser lar jeg heller henge enn å ta sjansen på at de er riktige. Når det gjelder Erick Arntsen kan det nok være han som Hans Mathisen finner som brudgom, og i FT 1865.Det er en interessant tanke at Juditha kommer fra Lofoten, men det blir vel vanskelig å få det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 13. Det er vel mulig at Juditha kan være nevnt i et skifte for Lofoten. Ikke gi opp før det er undersøkt.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils-Johan Urskog

Nå har jeg i tillegg funnet at ei Juditha Olsdatter ble konfirmert i Meløy i 1812. Skulle ha lagt til ei lenke, men det har jeg ikke lært meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

I mannskapsrullen for 1835 oppgir Erik Arntsen å være fra Sogn og 32 år gammel. Innflyttingsprotokollen for Meløy, juli 1734: Erik Arnesen, 32 år gammel, innflyttet fra Hafslo i Bergen stift.Judith Olsdatter er nok den Judith som er født på Osa og døpt i Meløy 18/10 1795. Hun har nemlig en søster som heter Rakel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils-Johan Urskog

Jeg finner ei judith som blir døpt i 1795, hennes far heter Ole Ericsen. Men i FT 1801 har ikke Ole noen barn som heter Juditha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.