Gå til innhold
Arkivverket

[#58963] Ole Larsen Sandeggen, gift i Alvdal 11.06.1804


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Denne Ole Larsen skrev seg fra Sandeggen ved vielsen til Ingeborg Olsdatter Kveberg. De fikk sønnen Lars i 1809. Han skrev seg til Sjøli, men jeg vet ikke om han ble født der. Trolig fikk de flere barn enn denne Lars, men det vet jeg foreløpig ingenting om.Mitt problem gjelder Ole Larsens opphav. Siden hverken hans alder eller hans fars navn ble angitt ved vielsen i 1804, er det ikke lett å vite hvilken Ole Larsen dette egentlig er blant ganske mange kandidater, d.v.s. ugifte personer med dette vanlige navnet i passende alder i Alvdal eller der omkring ved FT 1801. Om det skulle være noen som sitter med kunnskap om hvem denne Ole Larsen Sandeggen var sønn av, blir det glede i stua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ifølge ''Ytre Rendal - gard og ætt'' (s.74) ble Ole Larsen Sandeggens datter Mali Olsdatter Sjøli i 1827 gift med sitt søskenbarn Lars Avlesen Sandeggen. Lars og Mali hadde altså felles besteforeldre, og ettersom brudgommen Lars i likhet med Malis far var fra Sandeggen i Alvdal, er det vel gode muligheter for at disse besteforeldrene var nettopp Ole Larsens foreldre.Her er vielsen i klokkerboken fra Alvdal - Lenke . Slektskapet mellom brud og brudgom er ikke nevnt her, så opplysningen i bygdeboken fra Ytre Rendal må kontolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Tore. Jeg finner at Mali (skal nok være Mari) Olsdatter og Lars Alvesen kan ha felles farfar i Lars Bersvendsen, 61 år i 1801. Hans kone var Marit Johansdatter, også hun 61 år i 1801. Sønnene Ole, 25, og Avle, 32, bor da samme sted som foreldrene, og Avle er gift med Ingeborg Christensdatter, 37. Dessverre har jeg enda ikke funnet dåpen til Lars Avlesen, noe som ville vært det avgjørende moment her. Etter angitt alder på ham ved vielsen, bør han vøre født ca 1801. Og siden han ikke er med blant sine foreldre og søstre i FT 1801, må vi tro han ble født etter telletidspunktet, som var 1. februar, om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Nå fant jeg dåpen til Lars Avlesen 15.11.1801. Men her står det at moren het Ingeborg Estensdatter. I FT 1801 sto det at hun het Ingeborg Xtensdatter, som jeg tolker som Christensdatter. Men med litt god- eller helst vrangvilje kan det kanskje leses som Estensdatter? LenkeJeg tror nå likevel dette er de rette folkene. Hvorledes stemmer alt dette med bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, det står Estensdatter ved sønnen Lars' dåp i 1801. Xtensdatter i folketellingen 1801 kan enten være en feilføring i originalen - eller det kan være en feiltolkning av den som har transkribert/registrert tellingen. Fotokopier av den originale tellingen finnes på Riksarkivet (- og sikkert også på Statsarkivet på Hamar), så det bør sjekkes i den hvilket farsnavn Ingeborg står oppført med.Ettersom dette er Alvdalsgårder og -slekter, står det ikke noe om disse i bygdeboken for Ytre Rendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Ole Larsen er omtalt i «John og Kari Utheim. Deres liv og deres slegts historie» (1899) av John Utheim, «Alvdal bygdebok» (1975) av Einar Steimoeggen og «Ytre Rendal. Gard og ætt» (1970) av Odd Nytrøen.. Hans foreldre er Lars Bersvendsen (1741-1818) og Marit Johansdatter (1740-1805). Begge ble oppfostret. Lars sannsynligvis hos en onkel på Kveberg i Alvdal – Marit hos en tante på Barkald i Alvdal.Lars og Marit fikk ni barn. Om dem skriver Steimoeggen «Bygdesoga kan knapt syne fram ein annan søskenflokk som har kome seg seg slik til som denne». John Utheim skriver at «Det maa vel nævnes som et godt bevis paa deres fremmelighed og paa familiens oplysthed, at de fem kunde skrive og skrev endogsaa meget godt for sig, flere af dem i aldefald»Lars var sønn av Bersvend Eriksen (1697-1746) fra Gammelstu Kveberg i Alvdal og Lucie Larsdatter. De bodde på Lien i Sollia.Marit var datter av Johan Eliasson (1701-1767) som visstnok var husmannssønn fra Rendalen og Marit Jonsdatter (1704- ) fra Bortistuen Kveberg i Alvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest morten undseth

en stund siden sist innlegg ,kan fylle på litt. det nevnes i innl. 1, ole larsen sandeeggen, til sjøli. rett mann er funnet vet vi. det er og en dame som har gjort et godt arbeid med hele den slekt som kom etter han på gården sjøli og opp til i dag. t.o.m. bilde av denne lars født i 1809 har hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Løfter på denne litt da det antagelig har blitt en feil ved innleggelsen av kommentar 8. Også påpekt av Helge R. Naess i tema 72264.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Skal prøve, det var ikke noe annet enn at ditt innlegg 8 av 11.9.2009 ikke kom fram som siste innlegg på temalista, innlegg 7 av 22.4.2008 sto fremdeles som siste innlegg etter ditt, men dette er noe som oppstår en gang i blant. Vet ikke om du ble noe klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Øystein Retvedt

Digitalarkivet har lagt ut en del slektsbøker digitalt. Blant dem er docent J. Utheims Stamtavler over Familien Utheim   og med den beslegtede FamilierLenkeDer er Ole Larsen Sandeggen også omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.