Gå til innhold
Arkivverket

[#58972] Torbjørn el Aanon Quita fra Spind, VA til Holt AA


Gjest Knut Sandblost
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Knut! Jeg har nå fått tittet litt på originalskiftene på SAK. De er på mikrofilm. Kvaliteten er varierende, skriften liten og til dels vrien å lese (særlig med mine øyne, som lider av noen 'skavanker').Når det gjelder de to skiftene jeg refererer til i innlegg 23, kan jeg jo begynne med det siste. Det er nokså kortfattet, og inneholder - så vidt jeg kan se - ingen egentlig forklaring på hvorfor Niels Andersen Lunde er formynder. Begge Aanon Torbjørnsens foreldre er altså døde (uten at det står når).Skifteteksten starter slik: 'Skifte efter afgangne Egtefolk (...) Torbiørn Aanonsen og Aase Torjusdatter paa Klodevig under Lunde i Holts Sogn. Sønnen Aanon Torbiørnsen mødte og anmeldte at Boet ejer ... (her blir det hele nokså uleselig, fordi teksten er svært mørk og sammentrykt nederst på ei side, men jeg oppfatter datoen 15 Octobr 1814.Deretter kommer et par linjer om inntekter og utgifter, før det hele avsluttes slik: 'Værgemaalet for de (To??) umyndige anfortroes og paalægges Niels Andersen Lunde hvormed Skiftet slutter og Lod...'?.--------------Så var det skiftet fra 31/8 1743. Det er en lang og detaljert tekst som starter slik: 'Peder Brönsdorph Kongl: Mayts Sorenskriver udi Nedenes Lehn.......... gjør vitterlig at Anno 1743 dend 31 Aug..........lovligt Arveskifte efter Gunder Ouvenssøn som boede og døde paa Pladsen Qvitta under Gaarden Angelstad i Holt Sogn. Enche Torbor Torbiørnsdatter.....Sødskende saasom Broderebn Knud Ouvenssøn boende paa Vedgaardsheden Fuldmyndig og Søstern Guri Ouvensdatter gift med Albret Halvorssøn ved Næs jernverk...'(Jeg er nokså overbevist om at det står Qvitta og ikke Gritta, ut fra sammenligningen med andre bokstaver i teksten.)Det var en altfor omfattende tekst til at jeg kunne klare å få med hele - og jeg måtte dessuten brukt lang tid på selve skrifttolkningen. Jeg festet meg imidlertid vet avsnittet 'Pladsens Huuse', som inneholdt en del interessant informasjon:'......af ...... Stue med Skorsteen, et lidet Løehuus et Fæehuus og et gamelt Badstue, om hvilke Huuser ...... som Pladsens Rødnings Be...ning Enken med hendes Søn udj første Gifte Torbiørn Taraldsøn er bleven saaledes foreenet med Jord Drotten Christen Angelstad det de skal qvittere Pladsen imod at bemeldte Christen Angelstad for Huusene og Rødningen be.....ngelsen skal f....... og betale som føres Boet til Indtægt 30 rd ......'Som du ser, har jeg hatt problemer med å få med hele sammenhengen her. Jeg hopper så litt lenger ned i teksten, for der står nemlig navnet på Torbor Torbjørnsdatters forrige ektemann: 'hendes første Sl: Mand Tarald Pedersøn' (samt datoen 'd. 24 Martii 1730', som vel enten må være dødsdatoen for eller skiftedatoen etter Tarald).-----------------Et skifte til:(Fra skiftekort-kartoteket) Østre Nedenes skifteprotokoll 1, fol. 394.Valle i Holt, pl. Engeland - 26/10 1825.Ingeborg Nielsdtr. (død) g.m. Aanon Torbjørnsen.Barn: Torbjørn 15, Marie 19, Torborg 13.1/6 ksk i Valle.---Her fikk jeg dessverre ikke tid til detaljene på mikrofilmen, men teksten ble innledet slik: 'Aar 1825 October 26te. Skifte efter Aanon Torbjørnsens afdøde Kone Ingeborg Nielsdatter af Pladsen Engeland under Gaarden Walle, Holt Sogn, sluttet 9de Maj 1827'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jf. skiftet fra 31/8 1743, plassen Qvitta:Jeg tror jeg fant vielsen mellom Gunder Ouvensen og Torbor Torbjørndatter i kirkeboka for Holt. Dato: 'SantteHansdag 1732'. Et interessant moment her, er at et annet par ble viet samme dag:CopoleretGonder Øuenssøn og Torbor Torbiørns datterSaa ogRolef Torbiørnssøn og Helie Hofors datter.LenkeSistnevnte par fant jeg for øvrig trolovet 3. søndag i Faste 1732 - og forloverne var Nils Sonsdal og Aanon Torbiørnsøn.-----Jeg aner da følgende søskenpar: Torborg Torbjørnsdtr., Rollef Torbjørnsen og Aanon Torbjørnsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Nå blei jeg kjempeglad Oddbjørn. Tusen takk skal du ha!-Jfr innlegg 20 og 21 hadde Torbjørn og Aase 4 barn: Maren Torbjørnsdatter, døpt 15. mars 1777. Hun døde 17 år gammel i 1794 (begravet 8. februar)Aase Torbjørnsdatter, døpt 29. september 1779, død 5 år gammel i 1784 (begravet 9. juni)Helvig Torbjørnsdatter, døpt 29. juli 1782, død 27 år gammel 1810 (begravet 31. august) Hun hadde vært gift med Clemet Andersen og fikk en datter Aase tidligere samme år (døpt 1. april 1810) Fadderne leser jeg som Karen Torbjørnsd, Ingeborg Nielsd, Gundbor Olsd, John Nielsen, Niels Andersen, Anders Halvorsen.Aanon Torbjørnsen, døpt 26. september 1786.Det er muligens den samme Nils Andersen som er fadder for Aase i 1810 og formynder ved skifte i 1814.-Aanon Torbjørnsen Klaadevigen og pige Ingeborg Nielsdatter Valleje ble gift 21. september 1806. Hun døde 18. april 1824, 48 år gammel. Året etter ( 25. oktober 1825) ble enkemand Aanon Torbjørnsen Vallebraaten gift med pige Kirsten Olsdatter Lunde. Huusmand Aanon Torbjørnsen Engeland, Walle døde 30. oktober 1833, 47 år gammel.I sine to ekteskap hadde Aanon i alt 10 barn:Mari Aanonsdatter, døpt 1. februar 1807, død 24. september 1843 (enke og fattiglem) Hun hadde vært gift med Hans Ingebretsen.Torbjørn Aanonsen, døpt 4. november 1810. Han var gift med Karen Olsdatter Vassenden (datter av Ole Sonesen) og har mange etterkommere.Torborg Aanonsdatter, født 1812, gift med Salve Olsen.Aase Aanonsdatter, født 17. juni 1817, død 4. august 1822.Niels Aanonsen, født 27. mai 1819, død 26. april 1820.Niels Aanonsen, født 1. mai 1822, død 15. mai 1822.Ingeborg Aanonsdatter, født 23. mars 1826, død 7. juli 1899. Ugift.Ole Aanonsen, født 21. oktober 1827.Nils Aanonsen, født 8. mars 1830. Husmann på Nyplass, graver, kirketjener. Min tippoldefar.Aase Aanonsdatter, født 6. februar 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant slektsoversikt!En liten artighet (for meg i hvert fall): Den Ole Sonesen du nevner som far til Karen Olsdatter Vassenden, var bror til min 3xtippoldemor Karen Sonesdatter (1788-1864), som ble gift med Gjeruld Evensen Bløita (1791-1879) - sønn til Ewen Ewensen Klovstøl-Skjerkholteie og Gunhild Larsdatter Åseie (Hytta). Jeg har ellers en mistanke om at Gjeruld og faren Ewen (også skrevet Øwen, Øuen, Ouen) var slektninger av Gunder Ouvensen Qvitta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Har fulgt med på debatten om Sone i Vassenden. Men fant ikke koblingen før nå nylig. Det ser ut til at Torbjørn og Karen bodde i Vassenden de første årene etter at de ble gift. Når sønnen Aanon ble født 1. oktober 1831 kalles foreldrende Vasenden under Ousel og Ousel når dattera Ingeborg blir født 20. september 1834. Senere er det Walle/Walleeie/Engeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ikke utenkelig at du har funnet rett Rollef Torbjørnsen (eller rettere sagt: funnet barna hans). Det er nok likevel ikke Aanon Torbiørnsen det står ved dåpen i 1744 (siste fadder) - men Anne Torbiørns dt. Og det er vel den samme som er fadder i 1737 for Mari Rolefsdtr (Anne Torbiørnsdatter). Jeg ser forresten at Gunsten Sonsdal også er fadder i 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Torborg Torbjørnsdatter, gift med Gunder Ouvensøn Qvitta som det var skifte etter i 1743, skal ifølge skiftet vært gift tidligere med Tarald Pedersøn og fått sønnen Torbjørn.Kan ikke finne hverken hennes første ekteskap eller sønnens dåp i kirkebøkene for Holt. Likefullt kan det se ut til at hun bodde på Quitta allerede i 1731, altså året før hun ble gift med Gunder. En Torbor Quitaa var iallefall Til Guds bor(d) Skjertorsdag det året Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, hun må ha bodd på Qvitta i første ekteskap også. Jeg fikk skrevet ut et par kopier fra mikrofilmen på SAK, som jeg har sett litt nærmere på. Kvaliteten på utskriften er skral, men jeg kan se at den omtalte datoen 24. mars 1730 gjaldt skiftet etter Tarald Pedersen Qvitta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt mer fra skiftet etter Gunder Ouvensen Qvitta:Det står noe slikt i et avsnitt om boets gjeldsforhold:'Skyldig Gield og afkortninger. -Enchen forewiiste et Skifte brev for(valtet?) efter hendes første Mand Sl: Tarald Pedersøn d. 24 Martii 1730, hvormed hun oplyste at hendes Barn med første Gifte er Paa.....(?) som i Pladsens Huuser befindes udlagt og nu føres bort til Udgift - 3-1-15Christen Torgersøn Angelstad fordrer som Enchens (Tilstand?) - 9-2-2Gjeruld jenssøn Lunde - 1-'-'Salve Grendsen kræver - '-3-'Peder Schiercholt - '-1-8Ingebor Ramblet - '-2-'Knud Jenssøn Tvedestrand - '-2-'Hans Jenssøn ved Verchet - '-3-'Ingebor Midbøe - 1-1-'Niels Schierholt - '-1-'------------Hvordan disse gjeldspostene skal tolkes, vet jeg ikke helt - men navnene er jo kjente fra nærområdet.----Det er vel - som jeg allerede har vært inne på - ikke usannsynlig at Torbor Torbiørnsdtr. Qvitta har vært søster til Aanon Torbiørnsen Qvitta. Vi kan vel dermed tenke oss at broren Aanon har overtatt som plassmann (og at Torborg kanskje er blitt boende hos ham?). Hvor kan så hennes sønn fra 1. ekteskap, Torbjørn Taraldsen, ha blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ja, jeg tror også at Aanon må ha vært Torborg sin bror. Han dukker jo opp med navnet Qvitta året etter at Torborg ble enke. Det ser jo også ut til at det er da han kommer til Holt (med unntak av at han var forlover ved bryllupet hennes i 1732) Han finnes ikke gift i Holt iallefall. Torborg og Tarald ble heller ikke gift i Holt, som jeg kan finne ut av, og sønnen Torbjørn ble ikke døpt her.Kan familien ha kommet fra en av nabobygdene til Holt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

De gjeldspostene Torborg hadde ved skiftet 1743 var stort sett til folk som nærmest er for naboer å regne. Av 'fjernere' folk er Knud Jenssøn Tvedestrand, Hans Jenssøn ved Verchet og Ingebor Midbøe. At både Knud og Hans er Jensønner er i for seg interessant. Men Ingeborg Midtbø er nok identisk med Tarald Torjesen Midtbøs kone Ingeborg Torbjørnsdatter(!), død 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom familien har kommet fra en av nabobygdene (noe som jo ikke er urimelig), bør vel det være fra et område der ingenting fra denne perioden er registrert i mormonerbasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden jeg hadde flaks og fant Quitta i Holt, - så tillater jeg meg et par ting som gjerne kan tas med en klype humor (siden dette med Spind nesten er gått i glemmeboken).Vi er muligens på jakt etter en kobling mellom navnene Torbjørn og Aanon litt lenger vest i Agder i god tid før vi møter navnene i Holt. - Se her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=bd14MT60&gardpostnr=635&personpostnr=3363&merk=3363#ovre>Lenke (Litt trist at Aonnen verken er fornavn eller finsk etternavn, men et gårdsnavn.)På gården Spindanger (selvsagt i Spind) heter oppsitteren Torbiørn Pedersen i 1664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Om Spind er gått i glemmeboken - eller i spinn kanskje - så er det vel helst på papiret.Familien hadde en muntlig tradisjon at slekten var kommet fra Spind. Dette står i bygdeboken fra 1940. Dette må de jo ha hatt ettsted fra! Stemmer det som kommer fram av debatten må tradisjonen da ha vært 200 år gammel. Hadde man sagt 'Vestfra' kunne man jo tenkt seg at det var Aase Torjusdatters opprinnelse fra Hægebostad man henviste til. Noe merkelig dersom det ikke fantes noen tilknytning til Spind, når tradisjonen var såpass konkret.Interessant med Torbjørn Pedersen på Sindanger i 1664.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En interessant vielse fra Spind?Dom 16 p. Trinitatis 1693: Torbiørn Andersen og Magrete Aanensd. (om jeg leser det rett): Lenke (se høyre side, øverst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har funnet følgende registreringer i kommunikantlistene for Holt:25. april 1727: Taral Pedersøn (og kona).Nyttårsdag 1728: Taral Angelstadeie (og kona).18. mai 1729: Goner Øuensøn Tvede.5. søndag etter påske 1729: Torol Quitta (og kona).Jeg antar at det må være den samme Tarald hele veien her (og kona Torbor Torbjørnsdtr.). Og Goner Øuensøn kan vel være Torborgs neste ektemann? Det var ingen Gunder Øuensen som 'hørte hjemme' på Tveite, så vidt jeg vet, men det kan vel her være snakk om en husmannsplass under Tveite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje litt på sida - men likevel med en viss relevans: Hvem var søsknene Gunder Ouvensen, Knud Ouvensen og Guri Ouvensen? Gunder Ouvensen giftet seg altså i Holt i 1732 med Torborg Torbjørnsdtr. Qvitta, og ved skiftet etter ham i 1743, får vi vite at broren Knud Ouvensen da bodde i Vegårshei og at søstera Guri var gift med Albret Halvorsen, Nes Verk.I klokkerboka for Holt ser vi at Guri Ouensen og Albret Halvorsen giftet seg 11. juli 1723. Og det var nok broren Knud som giftet seg i Vegårshei 18. juli 1728 med Berthe Taraldsdtr.Jeg har en mistanke om at disse søsknene var fra Ormshammer på Vegårshei, og at de var søsken til min ane Øuen Øuensen. Han giftet seg i Holt '3 Søndag efter 3 Konger' 1727 med Bergette Aanonsdatter (!). Ifølge Vegårsheiboka skal hun ha vært fra Fjære.Gunder Ouensen/Eivindsen er ikke nevnt blant barna til Eivind Eivindsen (Even Ougensen) Ormshammer-Vindholmen og Kirsten Kjetilsdatter i Vegårsheiboka, men i tillegg til 'min' Ouen/Øwen finner vi bl.a. Guri/Gurå Eivindsdtr., som giftet seg 63 år gammel i 1763 med Nils Andersen Stranda (hun kan opplagt ha vært gift tidligere) og Knut Eivindsen g.m. Berthe Taraldsdtr. (senere også med Johanne Olsdtr. og Aashild Olsdtr.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser selvsagt problemet med at det kun er Knud og Guri som er nevnt som Gunder Ouvensens søsken, men så langt jeg har greid å tolke teksten, er det ikke her snakk om en fullstendig oversikt over arvinger (men kanskje de som var til stede ved skiftebehandlingen?). Jeg må ha noen flere runder med originalen får å få alle brikkene på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ah. Stadig noen små drypp!Kan 'din' Øuen Øuensen være død i 1743 og derfor ikke nevnt i skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.