Gå til innhold
Arkivverket

[#58972] Torbjørn el Aanon Quita fra Spind, VA til Holt AA


Gjest Knut Sandblost
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, han er ikke det heller. Det året blir nemlig sønnen Øuen (min 4xtippoldefar født). Øuen Øuensen var blitt enkemann i 1741 og hadde samme år giftet seg i Vegårshei med Helje Aasuldstr. Gjerslia - og de fikk i hvert fall ett barn til (1748). Men her må jeg nok inn i noen flere skifter. Jeg har jo oppdaget en del rot i Hallvard Tveitens oversikter over denne slekta. Bl.a. lar han Øuen Øuensen bli f. i Vegårshei i 1712 (døpt Evind) som sønn av Øuen Evindsen Ormshammer-Vindholmen og Kirsten Kittelsdtr. Jeg har sjekket dåpen, og den Evind det er snakk om der, er sønn til GUNDER Evindsen Taxeraas og Kirsten Kittilsdtr. Tveiten har lest farens fornavn som 'Aunden' (og tolket det som en variant av Auen/Øuen/Ouen/Even)!Jeg fant for øvrig nettopp at Gunder Øuensøn var 'Til Guds Bord' i Holt så tidlig som 'Septuagesima' 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo føye til at Øuen Øuensen også fikk sønnen Gjeruld i 1752. Han har vi vært innom i innleggene 40-42 i debatt 58891 (Gerulf Owensen Angelstad g.m. Mari Rolfsdtr.) som far til den Aanon Gjeruldsen som var fadder for Aanon Torbjørnsens datter Aase 25/12 1817!Øuen Øuensen skal, i hvert fall i sitt siste ekteskap, ha bodd på plassen Klovstøl u/Uberg(smoen). Jf. H. Tveiten bodde de i 'jordhytter'. Sønnen Øuen/Even Evensen (som altså ble født i 1743) giftet seg med Gunhild Larsdtr. Hytta u/Ås. De flyttet til Skjerkholteie (Bløyta) og fikk bl.a. sønnen Gjeruld Evensen Bløyta (som også er omtalt i innlegg 31 her i denne tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Der kom koblingen til Aanon Gjerulvsen. Navnet Øuen er jaggu et noe vrangt navn, ja. Sikkert ulik tolking alt etter hvem som leser (Øyvind, Audun osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det er et vrient navn. Etter tradisjonen skal 'opphavsmannen' her være Auen (Eyvind) Espeland - den eldste kjente bonden der på gården.Det blir nok litt mange assosiasjoner her, men jeg tar med vielsen mellom Gjerulf Øwensen og Maren Rolfsdtr i 1775: Lenke (nr. 19).De blir altså trolovet 27/8 1775 og viet 5/11. Forloverne er Peder (Tjøstelsen?) Aas og Øwen Aujensen (Skiercholt?). Sistnevnte må være Gjerulds bror (og min ane Øwen Øwensen Skjerkholteie/Bløyta). Brudgommen kalles her Gjerulf Augensen og bruden Maren Rolfsdtr. AngelstadEje. Men hva står det bak Gjerulfs navn?? Og: Kan Maren Rolfsdtr. være ei datter til tidligere omtalte Rollef Torbjørnsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ikke å rote til denne tråden ytterligere, vil jeg, når jeg har samlet litt mer informasjon, starte en egen Auen-/Even-tråd. Kanskje de to kan 'møtes' på et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er Auen-/Even-tråden: Lenke.Interessant observasjon (relatert til ovennevnte tråd):Da Gierulf Ougensen AngelstadEje og Maren Rolfsdatters datter Helje ble døpt i Holt 19/5 1776, var bl.a. disse faddere: Anne Aanonsd. Hagelien, Aase Torgiusd. Hagelien og Even Ouensen SkjerkholtEje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Du verden så mange kjentfolk! Nesten mest glad for at Aase Torjusdatter kalles Hagelien!Som nevnt i innlegg 32 var det en Mari Rollefsdatter døpt i Holt 1737. Kan det være hun som gifter seg i 1775? Ville i så fall være omtrent 38 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jo, det må være en annen Mari Rollefsdatter som giftet seg med Gjerulv Ougensen i og med at det samme ekteparet fikk sønnen Rollef i 1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Rolf/Rollef er jo ikke et vanlig navn i Holt på 1700-tallet. Kan det tenkes at Rollef Torbjørnsen og kona kan ha fått en Maren til etter 1737?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Holtsboka s. 636 er følgende nevnt under gården Ausel:1645: Rolleiv og hans kvinne.1664: Husm. Rolleiv Torbjørnsen. Sønn Oluff Rolleivsen.Det er ikke sikkert dette er relevant, men det KAN være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (1): Det finnes en Ånen Torbjørnsen på Reisvåg i Spind i 1723, som ikke er gjort videre rede for i bygdeboken. Jeg har heller ikke funnet noe om ham i kilder jeg har kopi av. Kan dette være en kandidat som den Ånen/Ånon som har flyttet lang østover til Holt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nok et skifte på Angelstad-eie (må være Qvitta):Nedenes sk.prot. 1727-1730, fol. 301b - Angelstad i Holt, 'En plass derunder':1730 24/3 Tarral Pedersen (død) g.m. Tørbiør Torbiørnsdtr. Barn: Torbiørn 16 aar, Anne 17, Anne 13, Astri 10, Ragnild 6.Brt. ca. 21 rdl./ Net. ca. 7 rdl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

De tre yngste barna nevnt i skiftet ovenfor, er døpt i Holt. Det er sannsynligvis Torbjørn og den eldste Abnne også (ca. 1714 og 1713) - men det tidsrommet mangler kirkebokdekning.Anne Taralsdtr. Grensen, døpt 7/3 1717. Faddere: Ingebor Angelstad, Lars Angelstad, Anders Skiercholt, Salffue Rønningen (dvs. Skjerkholt-Rønningen), Ingebor Midbø og Inge Angelstad.Astri Taralsdtr. Angelstadeye, døpt 17/12 1719. Faddere: Anne Grensen, Lars Angelsta, Olle Rønningen, Barbra Reyersdat., Helie Fostued.Raney Taralsdtr. Grensen, døpt 17/3 1724. Faddere: Inge Larsd. Angelsta, Ingebor Midbø, Johanne Grensen, Olle Reyersøn, Tore Tuede.------------Dersom Torbor Torbiørnsdtr. og Aanon Torbiørnsen var søsken, bør nok hun ha vært noe eldre (f. i begynnelsen av 1690-årene?). Dersom de kom fra Spind, kan vi jo tenke oss at Torbor har kommet først som tjenestejente i Holt, og så kan Aanon ha kommet etter at hun var etablert med familie. Dette er selvsagt her og nå kun tankespinn - men slett ikke umulig?Det er ellers interessant å registrere at den Reier-/Reiersen-familien som her bor i Skjerkholt-eie, er den samme som senere flytter til Sundsdalen (dit de Aanonsdøtrene kom, som antakelig var fra Vest-Agder - og som vi har debattert i den tråden det er lenke til i innlegg 1.----Jeg er for øvrig nokså sikker på at 'Grensen' og 'Angelstadeye' ved dåpshandlingene ovenfor, må være plassen Qvitta. Vi skal huske på at den ofte i kildene kalles Angelstad-eie, men at den også (jf. Holtsboka) har vært en plass under Grændsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Så flott Oddbjørn!Nå fikk vi noen datoer også. Enig med oppsummeringen din. Grensen og Angelstadeye er nok plassen Quitta. Torborg må være noe eldre enn Aanon, som var født ca 1702. Ellers legger jeg merke til at Ingeborg Midtbø er fadder for to av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ingeborg Midtbø må være kona til Tarald (!) Torjesen Midtbø. Ifølge Holtsboka giftet de seg i 1721, og Ingeborg var datter til en Torbjørn - så her kan en jo tenke seg flere sammenhenger. Ingeborg døde i 1749, og Tarald i 1741. Holtsboka hevder at han var f. så tidlig som i 1657, men det er nok et usikkert anslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Dypvågboka står det om Ingeborg Torbjørnsdtr. Midtbø at der er 'uvisst hvor hun kom fra'. Forfatterne mener ellers at ektemannen Taralds alder ved begravelsen i 1741 (84 år) er feil, siden han ikke er nevnt i 1664/66-manntallene. De anslår at han kanskje heller var 64 år, og det rimer jo også bedre med alderen på barna (og antakelig kona).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (1) og (64): På Helleråsen i Lyngdal sogn, har jeg funnet leilendingen Torbjørn Andersen (ca. 1678-1734), som var født på Reisvåg i Spind sogn. Hans far var seilmaker Anders Olsen (ca. 1661-1746); Han bodde hele livet på Reisvåg. I bygdebok for Lyngdal står at Torbjørn hadde to barn i 1711, men at det kun er sønnen Lars som kjennes med navn. Lars bodde på Helleråsen. Kanskje Ånen Torbjørnsen som bodde på Reisvåg i 1723 var barnet som man i 1711 ikke kjente navnet på (?).Torbjørn Andersen bodde på Helleråsen i 1706, og det er ukjent hvor lenge han da hadde bodd der. Kanskje Ånen er født i Lyngdal og ikke i Spind; Det kan forklare at han ikke er innført i kirkebøkene i årene rundt 1702, da han antas født. Kirkebøker for Lyngdal er gått tapt i denne perioden. På en annen side, kan dette være ett blindspor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Om dette er den Ånen som kom til Holt er ikke godt å si. Men det er vel rimelig god grunn til å anta at han er 'det ukjente' barnet fra 1711. En Torbjørn Andersen var gift 1693 med Margrete Aanensdatter, jfr innlegg 44. Passer godt med en sønn Ånen til dette ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan Aanon Torbjørnsen ha giftet seg i Holt, tro? Jeg finner ingenting på FS, men dersom han (som vi tror) ble født rundt 1702, kan han jo ha giftet seg tidligere enn antatt. Årene 1724-1727 ser ikke ut til å være registrert av mormonerne. Han må i hvert fall ha kommet til Holt senest 1732, dersom det er han som er forlover for Rollef Torbjørnsen i 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jo, har tenkt tanken. Men den Anne Aanonsdatter Hagelia som blir konfirmert i Holt 1757 er ikke å finne blant døpte i Holt. Dersom det er 'vår' Aanon Torbjørnsen som er forlover i 1732, må han rimeligvis ha flyttet ut, giftet seg og fått barn før han kommer tilbake i 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.