Gå til innhold
Arkivverket

[#58975] Leting etter morfars søster Gina, fra Sør-Fron, kanskje i Canada.


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Har lett etter Gina i flere år og nå tror jeg at jeg endelig har funnet spor. Gina Erlandsdatter Sørjordet har vært utgangspunktet, men det mislyktes fullstendig.Nå har jeg trålet kirkebøkene fra fronsbygdene på leting etter andre slektninger og da var Gina oppført som fadder til en nevø. Hun bodde på et sted som hette Gutuen og jeg fant da en ny mulighet for leting med det stedsnavnet. I emigrant-lister fra Kristiania fant jeg Gina Guttum, sikkert feilskriving av Gutuen, men alder og slike ting stemmer så nå mener jeg det er håp om å komme et skritt videre.Hun reiste 13. mai 1892 med båten Angelo, reisemål Montreal, Canada, linje A Sharpe. Vet ikke om skipet gikk til Hull (noe som vistnok var vanlig)og om passasjerene i så fall skiftet båt der. Er det noen som vet noe om det og hvor de som skulle til Canada gikk i land? Skulle gjerne hatt hjelp til å finne ut det, har sjekket Ellis Island uten å finne navnet der.Er det noen av dere som er så flinke og snille til å hjelpe som kan gi meg et godt tips?Takknemlig for all hjelp, mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei Ruth,I følge Norwayheritage.com http://www.norwayheritage.com/ så gikk Angelo fra Christiania via Christiansand til Hull. (Index of departures nede til venstre på siden.) Det er mulig du kan søke videre avganger fra Hull samme sted, men det klarte jeg ikke å se i farten...mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk, Alexandra. Hvis jeg har forstått rett så korresponderte skipet Angelo med S/S Sarina og ankom Quebeck 25. juni. Så langt er det greit, men kan noen gi et tips om hvor jeg kan begynne for å finne Gina etter at hun gikk i land?Jeg er ikke så dreven i dette at jeg aner hvor jeg skal starte.Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Jeg står fast!Har studert mer på denne saken og samlet trådene litt, tror jeg. Gina reiste 13.mai 1892 med S/S Angelo fra Kristiania via Kristiansand til Hull, og etter det jeg skjønner måtte man ta tog til Liverpool.Derfra er det to mulige skip: S/S Labrador og S/S Mongolian den 19. mai, begge med ankomst Quebeck 27. mai. Så skulle jeg ha sjekket om hun finnes i passajerlistene, men får det ikke til.Har sett lister som går fram til 1875, men året 1892 greier jeg ikke å finne. Er det noen der ut som kan hjelpe meg?? Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk for tipset Karin.Jeg har funnet katalog for Canada under 1881 på nettet, men finner ingen Guttum.Har du andre muligheter for katalog som du kan dele med meg?Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei igjen,jeg prøvde å søke etter Guttum her: http://www.whitepages.ca/15784 da fikk jeg 0 treff på Guttum i Canada, men den foreslår følgende: 23 treff på Guttum i USA, så vidt jeg kan se alle i Minnesota. Men hvis hun fikk barn så tok de vel gjerne farens etternavn?Jeg sliter forøvrig med å finne passasjerlister selv, har et par emigranter, en i 1880 og en i 1890, som jeg ikke finner igjen.mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Lothe

Beklager, men jeg var nok litt for kjapp i stedSer nå at jeg fikk 0 resultat for Canada, og de navna som kom opp var i USA....i CanadakatalogenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk til dere begge.Det er vel rett at farsnavnet var brukt, men en vet aldri.Ringe til noen på måfå er nok ikke aktuelt, hadde jeg bare funnet passasjerlista så visste jeg i allefall om hun kom i land.Det er sikkert langt fram, men hvis hun er registrert så må det være mulig å finne noe i div. arkiver om hvor hun bosatte seg.Er det noen som har tips i denne saken om forskjellige muligheter for å oppspore damen så blir jeg glad.Etter at jeg begynte å kikke i dette forum har jeg funnet ut at morfar hadde en søster, og det har ingen av min eller forrige generasjon hørt noe om. Skulle vært så artig om vi kunne få kontakt med eventuelle etterkommere.Jeg gir meg ikke ennå!Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei Ruth,Vet du om noen av brødrene til Gina emigrerte ? Det kan jo tenkes at de bor i nærheten av hverandre. Jeg har søkt litt på folketellingene i 1900, 1910, 1920 og 1930, uten å ha funnet noe sikkert.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk begge to, her er det mange hjelpere.Til Tordis.Joda Ginas lillebror Even(Erlandsen Sørjordet)har jeg funnet som emigrant fra Kristiania 18.05.1906 sammen med kone Kari (f. Pedersdtr. Bakken) og sønnen Emil, de reiste med båten Romeo, reisemål Nord Dakota, men det er jo 14 år senere. De tre andre brødrene inkl. morfar Engebret var her i gamlelandet, så de har jeg oversikt over.Til Hanne Line.Jeg har prøvd å søke på lenken pasasjerliste fra deg, uten resultat. Mente jeg hadde nok opplysninger og fikk fyllt ut alle linjene, men det hjalp ikke.Er det noen steder man kan søke for å finne hvem som gikk ombord i båter i Liverpool, noen engelske lister kanskje. Hvor finner jeg det, kan noen tipse meg om det i så fall?Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ruth Gaustad

Så tror jeg endelig jeg har funnet 'min Gina' Erlandsdatter Sørjordet, nå med etternavnet Guttum, i land i Canada, passasjer liste for Skipet Mongolian, ankomst Montreal 30.mai 1982.Det ser ut som hun tilhørte en gruppe som skulle til Quebec. Gina Guttum står som nr. 6 nedenfra. Håper jeg får lagt inn listen.Er det noen som vet hvor jeg kan fortsette å lete. Kan det være lurt og tyde alle navnene i gruppen først, foreløpig er jeg ikke sikker på alle. Takker for alle tips som har hjulpet meg hittil, men jeg ønsker meg flere gode råd!Mvh Ruth.

bilete5419.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Quebec var jo en transitthavn for immigrantene, så de reiste i alle retninger derfra. Så tidlig som i 1868 reiste min oldemors søster over Quebec og havnet i Wisconsin. Det var knapt nok noen som slo seg ned der. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk til deg, Helge.Der ser du hvor lite jeg vet. Men da er vel dette nesten som nåla i høystakken slik som Ole Olsen, min oldemors bror.Eneste håpet er at Ginas lillebror Even (se innlegg 12) bosatte seg på samme sted da han reiste over. Der er det jo et utgangspunkt, nemlig N. Dakota.Da er spørsmålet er det folketellinger å finne derfra?Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan du gi oss fødselsdato på Gina, Even, Kari og Emil? Det kan hjelpe i søk.-Fant denne karen:1910 United States Federal CensusName: Even Erlandson Age in 1910: 32 Estimated Birth Year: abt 1878 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Hired Man Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Foothills, Burke, North Dakota Marital Status: Widowed Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1906Household Members: Name Age Lewis Steen 34 Anna S Steen 31 Lina Steen 10 Clarence Steen 9 Julious Steen 7 Oscar Steen 6 Cora Steen 4 Alma Steen 3 Lenora Steen 1/12 Even Erlandson 32 - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Eller kanskje disse passer?-Name (Last, First Middle) Date of Death County of Death Gender Age Date of Birth State of Residence County of ResidenceERLANDSON, EMIL 08/18/1949 Grand Forks MALE 61 Years 99/99/9999 North Dakota WalshERLANDSON, EVEN E 01/14/1941 Grand Forks MALE 79 Years 01/27/1861 North Dakota Nelson https://secure.apps.state.nd.us/doh/certificates/deathCertSearch.htm- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Den Even Erlandson som dør 14. jan 1941 er vel denne karen:1920 United States Federal CensusName: Even Erlandson Home in 1920: Lee, Nelson, North Dakota Age: 58 years Estimated Birth Year: abt 1862 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1884 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 987- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Emigrasjon til Even med familie: LenkeEven 30 år, Kari er 29 år og Emil 2 år.Da er jo Even i innlegg 17 en mulighet.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk for hjelp til deg, Hanne Line.Det ser vel ikke riktig ut det siste du har funnet heller, men her er de dato og årstall jeg har:Gina f. 23 febr. 1886, døpt 13.april, dato for utvandring står jo i 1. og 13. innlegg. Navnet Guttum er som jeg antok oppstått fra Gutuen, et sted hun bodde. Fant ut det da jeg fant henne som fadder til sin halvbrors barn.Even Erlandsen Sørjordet f. 22.april 1876, døpt 9.juli, gift 14.april 1903 i Sødorp kirke med Kari Pedersdatter Bakken.Kari f. 13.juli, døpt 30.juli i Sødorp kirke.Emil har jeg ikke andre opplysninger om enn at han står oppført som 2 år gml. da de emigrerte.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei igjen !Even med familie ankom Boston 2. juni 1906. Vanskelig å søke på - de hadde tolket navnet til Even Evdanden Sordel !! Se nr. 11, 12 og 13.Tordis

bilete5426.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Har søkt litt på Even Erlandsen i kveld. Tror ganske sikkert han er enkemann i 1910. Sønnen Emil er adoptert bort til Anna og Hans Klevenberg/Clevenberg. Kanskje jeg legger ut 1910 tellinga senere.Her er dødsdatoene for disse / sett inn etternavn Klevenberg og Pope county så kommer de fram. http://people.mnhs.org/dci/Results.cfmSkal prøve å se om Even eventuelt gift seg igjen. Likeledes om Emil ble gift.Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk ,Tordis.Dette var spennende, her er i alle fall rett familie. Hvor har du funnet dette og hvor har du Karis død?Det spørs da om Gina kan finnes i samme område, det er nok og ta fatt på skjønner jeg.Jeg var ikke på nett i går kveld, derfor ingen tegn fra meg før nå.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.