Gå til innhold
Arkivverket

[#58976] Ellis island 1887 og 1883?


Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg prøver å finne ut hvor det ble av brødrene Johannes Olsen og Anton Olsen Mellemsdokken fra Nordre Fron som emigrerte til Amerika. Johannes Olsen Mellemsdokken f. 1866, utvandret til Amerika fra Kristiania 14. mai 1887 sammen med konen Anne som var 24 år i 1887 og datteren Anne. Oppgitt reisemål var new York.Anton f. 1874 utvandret til Amerika fra Kristiania sammen med konen Anna 25 år og datteren Alma Kristine på 8 mnd den 29. mars 1901 med reisemål Minnesota.Hvordan gikk det vidre tro? Jeg har forsøkt å finne dem på Ellis Island, men har ikke funnet ut av det. KAn noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

De som utvandret i 1887 finner du ikke på Ellis Island. Ellis Island Immigration Station ble åpnet 1. januar 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Dette er kanskje Anton og familien i census 1910:Name: Anton Olson Age in 1910: 35 Estimated Birth Year: abt 1875 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Hannah Home in 1910: Aldrich, Wadena, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1901 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Anton Olson 35 Hannah Olson 34 Alma Olson 8 Kina Olson 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Oi sann! Det var rask respons. Og så godt som navnene og årstallene stemmer da. Dette var moro. Og takk for opplysningen om Ellis island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Hvis det er riktig familie Ottar fant til deg, så var de bosatt samme sted både 1920 og 1930, i Aldrich township - Wadena County - Minnesota.Ved å kikke litt nærmere på 1910-tellingen er fornavnet til den yngste Oline.I 1920 hadde Anton (45 år) og Hannah (44 år) 5 barn som bodde hjemme: Alma C. 19 år, Oline M. 13 år, Alese G. 8 år, Arthur H. og Harold M. begge 3 3/12 år.I 1930 var foreldrene bosatt sammen med tvillingene Arthur og Harold, begge 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Heitusen takk for hjelpen. Dette var flott! Er Cencus for Minnesota tilgjengelig gratis på nettet? Hvor finner jeg nettstedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei Johannes,Folketellingene for usa finner du på Ancestry www.ancestry.com Du kan søke, men for å få se alle detaljene og originaldokumentene må du betale. Men de har mulighet for 2 ukers gratis prøveabonnement.mvh Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Jeg sakser fra tråd 31944 'Ny database åpna...':Tor L. Larsen, Tromsø, 10.8.2005 15:19 (1) En database over 10 millioner innvandrere til Nord-Amerika via New York blei åpna 01.08.2005. Den dekker tida fra 1830 til og med 1892, det året det opplyses at Ellis Island blei tatt i bruk. Her er adressen: http://www.castlegarden.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Dette var spennede. Masse kilder her ser jeg. Foreldrene til Johannes og Anton var Ole Johannessen Mellemsdokken f. 21. desember 1828 d 1910 og Anne Pedersdatter f. Kaltrud f. 22. juli 1832 – 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Dette var spennede. Masse kilder her ser jeg. Foreldrene til Johannes og Anton var Ole Johannessen Mellemsdokken f. 21. desember 1828 d 1910 og Anne Pedersdatter f. Kaltrud f. 22. juli 1832 – 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Farens navn var ole OLSEN - jeg skrev feil i forrige innlegg.Johannes Har født 6. mai 1866 og Anton var født 1. mai 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg har meldt med inn i ancestry.com - og orienter med i databasene de gir tilgang til. Overveldende med infromasjon. Takk for gode tips.Johannes og Anton haddde også to søstre Marit (f. 1853) og Petra (f. 1863) og som emigrerte til Amerika. Det er registrert i kirkeboka for Nord-Fron som utflyttet den 21. november 1883.Jeg finner dem ikke i emigrasjonsprotokollen i Christiania for 1883, men i 1881 reiser Marit Olsdatter (28 år) og Petra Olsdatter (18 år) den 3. juni.REisemålet var Westby.-Rart at navn og alder stemmer så godt med 'mine' søstre. Kan det være at de er ført inn i kirkeboken 2 år etter at de reiste tro?Det er en hake til: I kirkeboken er Marit oppført som pige i 1883, mens i emigrasjonsprotokollen står det en G bak hennes navn som må bety gift. Det er også en gutt Ole Olsen (4 år )fra Nord-Fron som er ført opp sammen med dem. 'Min' Marit fikk en sønn Ole i 1875, men han døde i 1876. I kirkeboken kan jeg ikke finner at Marit ble gift eller fikk en sønn som kan ha vært 4 år i 1881. Er dette et feilspor tro? - Eller er dette Johannes og Antons søstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.