Gå til innhold
Arkivverket

[#58977] Carl Hansen, født i Bergen - 21 år i 1801. Opphav?


Gjest Liv-Inger Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Carl Hansen, som er tjenestedreng på gården Lundenes i Trondenes ved FT 1801, er i følge bygdebok for Trondenes og det militære manntall for Sand tinglag i Troms født i Bergen – jf debatt 58944 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=58944&sok=&nr=52&antinnlegg=9&startnr=51&antall=50#anker>LenkeJeg har nå lett i de digitale kirkebøkene for Bergen, og den eneste aktuelle kandidaten jeg finner er denne Carl Hansen, født i Bergen 27. november 1780 med foreldrene Hans Carlsen Teigland og Dorthe Torchilsdtr. Lenke (At han het Carlsen, finner jeg ved de øvrige barnas dåp).Et tegn på at dette kan være riktige foreldre, er at Carl Hansen og hans kone Maren Andersdtr, som giftet seg i Trondenes 26.12.1804, kaller sin første datter for Dorthea. Sikker kan jeg ikke være. Så derfor har jeg prøvd å finne digitalisert skifte etter foreldrene, men har ikke lykkes.Jeg har funnet ut at Dorthe Torchilsdtr må være død før 1801, for da gifter Hans Carlsen Teigland seg for 2. gang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er vel Karen som enke i 1815.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=berg1815&gardpostnr=7281&merk=7281#ovre>LenkeOg som du ser bor hun på samme adresse som Hans gjorde da han døde i 1813.Da lurer jeg på om det er Hans vi finner her i 1801. Da står han oppført som ugift (jeg vet ikke når tellingen fant sted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Det var altså noe jeg hadde oversett. Tusen takk for hjelpa, Rune. Da vet jeg dødsdato for Hans Carlsen Teigland/Tægeland. Neste spørsmål om skifte etter ham går til arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Liv-Inger.Det er nok trolig rett mann du har funnet. om du ser på lenken min til Undersøkelseskommisjonen i innlegg nr.2, så ser du at Hans Teigland står oppført med to sønner. Lars 29år pg Carl 26år, begge i Seja i Nordland. Lars er bosatt på gården Biørneraa, mens Carl tjene hos Peer Hansen Lunnes. Lars Hansen Hammer 29 1 Son Nordland Senien Bor i Froens Præsteg Boesadt paa Gaarden Biorneraa Boesadt i Nordland 0 Carl Hansen Hammer 26 2 Søn Nordland Tiener i Senien, Bor i Froens Præsteg hos Peer Hansen Lunnes Boesadt i Nordland 0 HR-338Her er Lars Hansen i 1801.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise K. Akselsen

Hei Liv-Inger.Da finner vi en Lars Hanssen f. 1778 Bergen/HO. Han ble gift 1802 med Malena Evertsdtr. f.1776 Kjellhus. (Folk og Slekt i Trondenes fam 4801)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Nok en gang takk, Rune. Sånn blir det når man bare leser det som står med utheva skrift (midt i arbeidstida)! Da var det riktig mann, og da har jeg fått informasjon bakover i arkivforum.Takk til Anne-Lise også. Det er morsomt å komme videre på noe som ble lagt vekk for 8 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.