Gå til innhold
Arkivverket

[#58978] Haraldshaugen i Haugesund


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

På Haraldshaugen, like nord for sentrum av Haugesund, finner vi Norges Riksmonument. Haraldsstøtten ble reist av det norske folk i 1872, på 1000 års festen for Norges samling under Harald Hårfagre.Rundt en 17 meter høy obelisk slår 29 mindre fylkessteiner ring om riket. På hver av disse står de gamle fylkesnavnene innhugget.HAR NOEN en oversikt over navnene på de 29 fylkene som er innhugget på steinene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette burde jeg kunne svare på som ser bort på Haraldstøtten. Hvis det ikke kommer svar i løpet av dagen skal jeg bort å skrive ned navnene på de gamle fylkene. Det er mange veier her i området som bærer navnet til de gamle fylkene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

De 29 gamle fylkene som har hver sin støtte på Haraldshaugen er: Hordafylki, Sygnafylki, Rygjafylki, Haddingjadlar, Valdres, Grenafylki, Vestfold, Egdafylki, Alfheimar, Raumafylki, hadafylki, Heinafylki, Gudbrandsdalir, Eistridalir, Vingulmork, Halfygjafylki, Naumdælafylki, Sparbyggjafylki, Eynafylki, Verdælafylki, Skeynafylki, Stjørdælafylki, Strindafylki, Gauldælafylki, Orkdælafylki, Nordmærafylki, Raumsdælafylki, Sunnmærafylki,Mvh. Johan Arthur Hansen Firdafylki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Johan......Vi kommer i fra Rygjafylki... Om du ikke er på besøk i Firdafylki akkurat nå!!Utflytta araber her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ja, det var godt du oppdaget at Firdafylki var kommen på avveie, selv om det hender at jeg er der oppe. Den skal selvfølgelig være med i rekken av fylker. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kong Harald har valgt seg en plass med utsikt, hvis han ligger der i det hele tatt. Det strides de lærde om. Legger ved et bilde tatt fra toppen av Haraldstøtta.(Ikke helt i toppen) Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete4686.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei og takk for opplysning om navnene som står på fylkessteinene på HaraldshaugenJeg har vært bortreist i et ærend, derfor drøyde svaret mitt litt. Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.