Gå til innhold
Arkivverket

[#58979] 1769-soldatruller for Hillesøydelen av Kvaløya


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Denne er ment å treffe Tor L. Larsen, eller andre som måtte besitte aktuelt kildemateriale. Jeg er på jakt etter Stephen Ellingsen, Rasmus Ellingsen og Absalon Simonsen som trolig er å finne på eller i nærheten av Angstauren og Tussøy, og lurer på om disse dukker opp i soldatrullene for 1760-70-tallet. Har du mulighet til å se etter dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Militære manntall er ikke funnet i Statsarkivet i Tromsø for den tida. (Kan noe være i St. i Trondheim, kombinert for Trøndelag og Nord-Norge?)Absalon bodde på Angstauren, omtalt i 'Kulturbilder fra gamle Hillesøy' av Carl Bertheussen og Jens Solvang, bind 2 s. 156. Folketelling for Lenvik med Hillesøy mai 1770 har Absalon, broren Jørgen og søstra Ente(?) samt faren og trolig enkemannen Simen Olsen, uten alder. Ser ingen Ellingsen i heile Hillesøy der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk skal du ha. Nei, da ser det ut for at han ikke er kommet opp fra Bergen, hvor han ble født, ennå i 1770. Jeg får prøve å finne ham i hjembyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

PS: Jeg tror det riktige navnet på søstera må være Emte, et kvinnenavn som ble endel brukt i Nord-Norge før i verden, selv om det ikke var blant de vanligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.