Gå til innhold
Arkivverket

[#58981] slekt i Danmark


Gjest gunn nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest gunn nilsen

Trenger hjelp til Danske aner. min bestefar Emil Wilhelm P edersen f 1893 Maribo Danmark kom senere til Norge, men det er forelderene hans jeg er ute etter opplysninger om.De heter Peder og Karoline pedersen bodde i Maribo,har forsøkt å lete på fs men har ikke funnet noe. Hilsen Gunn Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Side 9 fødte 1892-1899 Maribo Født 28/3 1893 Vestergade 265, Maribo. døpt 1/10 1893 Foreldre: Tømrer?? Jens Peder Pedersen og hustru Karoline Hansdtr? 48 år, viet i Maribo Kirke 9 aug 1872 Faddere: Jomfru N?? Olsen Maribo, moderen, skomagersvend Kristian Olsen, Maribo, Faderen Beklager ??, men det var liten skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hei Gunn!Jeg har laget en blogg med mange lenker for de som leter etter slekt/aner i Danmark: http://genealogi-dk.blogspot.com/Her finner du lenker til skannede kirkebøker, søkbare folketellinger og mye mer. Du finner også lenke til dansk DIS-forum hvor du kan få hjelp av danske slektsforskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

Er det noen som kan være så snille å slå opp i danske kilder for meg har prøvd å komme inn på bloggen Kari har lagt ut,men skjønner ikke hva jeg skal gjøre MVH Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Her er lenke til Arkivalieronline: [url="http://www.arkivalieronline.dk/>http://www.arkivalieronline.dk/Du klikker på Ny bruger - derefter på opret ny bruger og udfylder skemaet, så har du om et par dage et password og kan søge i skannede kirkebøger og folketællinger.Dansk Demografisk Database er digitaliserede folketællinger. Her skal man ikke bruge password.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Når du har fået dit password, så gå ind på kirkebøger:Maribo amt, Musse herred, Maribo 1851-1874. På opslag 350 - nr 14 nederst på siden finder du Jens Peter Petersen og Caroline Hansdatters vielse.Får du problemer, så tager vi den derfra. : )Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

Hei Berit. Tusen takk for hjelpa da håper jeg at det går bra,hadde ikke klart det uten hjelp Takk igjen Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Af en eller anden grund kan jeg ikke lænke til selve siden, men:hvis du går ind på folketællinger på DDD: http://www.ddd.dda.dk/ og søger på Caroline Hansen - Maribo amt - 1880, får du træf på familien, som bor i Klostergade sammen med Carolines far og mor. Her får du fødested på alle:Jens Petersen er født i Haslund sogn, Randers amt. Caroline og hendes far Jens Peter hansen i Sakskøbing. Carolines mor Karen Marie Hansen i Sandby, Nakskov.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

hei berit Har nå gått inn på folketellinger ddd og søkt på caroline Hansen Maribo amt 1880,da kommer det bare opp 0 treff.Hva gjør jeg galt MVH Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Ja, det er jo ikke helt nemt at vide. : )Når du klikker dig ind på folketællinger, får du valget _Autocheck af område_ eller _Udfyld selv alle felter_.Vælg den sidste.DDD er lidt tung at danse med, men bare bliv ved at prøve.Hvis det mod forventning ikke lykkes, finder jeg på noget.Hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

Kjære Berit Tusen takk for at du er så tolmodig med meg,har nå prøvd igjen men det kommer bare opp 0 treff.Føler meg dum her jeg sitter Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg forstår heller ikke, hvad der går galt, men her kommer teksten:Samtlige personer i husstandenMaribo, Musse, Maribo Købstad, Klostergade, matrikel 265,1, FT-1880, C4817Jens Petersen 45 Gift Tømrermester,Husfader Haslund Sogn, Randers AmtCaroline Hansen, 35 Gift hans Kone SaxkøbingJens Peter Hansen, 63 Gift Handskemager, Svigerfader SaxkøbingKaren Marie Hansen 60 Gift hans Hustru Sandby, NakskovHans Carl Sophus 7 Ugift Tømrermester Petersens Børn MariboNiels Christian 5 Ugift Tømrermester Petersens Børn MariboAnne Kristine 3 Ugift Tømrermester Petersens Børn MariboDagmar Marie Frederikke 7Mdr Ugift Tømrermester Petersens Børn MariboKristine Dorthea Poulsen 15 Ugift Tjenestepige Vaabensted, Maribo Amt----------------------Der er nok flere børn mellem 1880 og 1893, hvor Emil Wilhelm bliver født. Hilsen, berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kari Thingvold

Enkelte av Statens arkiver har endret webadresser, derfor var det endel lenker som ikke fungerte. Det er nå rettet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest gunn nilsen

Trenger litt hjelp igjen,leter etter foreldrene til Peder Nielsen,peder er født 1792 lyngå,sabro,århus.Og foreldrene til Anne Sophie pedersdatter,Anne sophie f 1797 haslund galant randers.Har søkt på danske arkiver men finner ikke noen opplysninger om foreldrene deres Mvh Gunn Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunn nilsen

Trenger litt hjelp igjen,leter etter foreldrene til Peder Nielsen,peder er født 1792 lyngå,sabro,århus.Og foreldrene til Anne Sophie pedersdatter,Anne sophie f 1797 haslund galant randers.Har søkt på danske arkiver men finner ikke noen opplysninger om foreldrene deres Mvh Gunn Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest gunn nilsen

Kan noen være så snille å gå inn på arkivonline,danmark. Leter etter opplysninger om foreldrene til Peder Nielsen f 1792 lyngå,sabro Århus.Har vært inne på dåpen til Peder men klarer ikke å tyde hva det står Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er vel denne du mener: P ser ut som B ved første øyekast:Brudgom: Peder Nielsen, Muuremæster, Romalt/Romalk Kristrup Sogn. 35 Aar gl. Brud: Enke efter afgagnende Niels Jespersen ?? Møller, Ane Sophie Pedersdatter. 28 aar gl. Trolovet: 30 August 1828. Forlovere: Jens Blak ?? og Niels Nielsen. Vielsesdagen: 23. september i kirken. S. 215 i det alm. jevnførelsesregisterJeg har brukt ?? der hvor jeg er litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.