Gå til innhold
Arkivverket

[#58986] Hvor ble det av Berthe Jacobsdatter og barna som bodde på Svastuen i Sel i 1875?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Jeg har forsøkt å lete meg fram i kirkebøkene for Sel/Vågå, men har ikke klart å finne noen spor som kan fortelle hvor det ble av Berthe Jacobsdatter og barna Rønnaug, Syver og Dorthe etter 1875. I 1875 bodde de på Svastuen i Sel. Berthe Jacobsdatters ektemann, Johannes Hansen Berget, døde i 1873. (bg#5-1873 i Vågå/Vågå).Er det noen som vet noe om disse personene og som kan hjelpe meg videre?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser at fødselsår på Berthe må være feil,ellers ville hun vært bare 13 år når hun fikk Rønnaug. Ifølge folketellinga 1865 skal hun være født ca. 1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg også forsøkt å finne både mor og de voksne barna i landsomfattende søk RHD, uten hell. Har prøvd utallige navnvarianter. Lurer på om familien kan ha emigrert etter 1875 ? Eller om de kan være døde.Døtrene kan begge være gift og bruke mennenes etternavn i 1900, men sønnen Syver fant jeg ikke.Kan lete etter fornavn Rønnaug og Dorte med navnvarianter i nærområdet til Sel for å se om det finnes mulige kandidater?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes en rekke Syver Johannesner som emigrerte til USA men ikke lett å finne en som passer helt?Her er en mulig kandidat med samme navn og alder og bosted Dovre?LenkeLitt langt fra Sel, men familien kan ha flyttet?Lurer på om det finnes en 1885-telling for Sel? Håper at noen kan hjelpe deg med oppslag der i så fall for å finne ut om noen av disse fortsatt bor på samme gård, Svastuen?Får se gjennom utflytterlister også, om det finnes for årene 1875-1900?GunnMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om det fortsatt lever etterkommere av denne familien på Svastuen i 1900? LenkeDet er en sønnesøn og en dattersønn som har noen navn som kan passe? Kan hende disse barna finnes ført under døpte i kirkebøkene? Mvh.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel dåpen til Iver Syversen i 1886, men vet ikke om det hjelper? LenkeHan er uekte sønn av en Syver Svendsen Svastuen.Om de tilhører samme slekt som bodde på stedet i 1875 er vel nokså tvilsomt, men ikke helt umulig?Håper noen her mulighet til å hjelpe deg med lokalhistorie fra stedet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, her er dåpen til dattersønnen Simen Syversen: LenkeVel heller ikke lett å finne om kan være slektning av den familien du leter etter?Da får jeg se gjennom døde i årene fra 1875 og utover. Litt vel tidkrevende er jeg redd.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Gunn! Først til han som emigrerte fra Dovre i 1882. Tror han er identisk med Johannes Syversen Skredderstuen fra Dovre, f.2.4.1863 og konfirmert 7.10.1877. Foreldre Johannes Hansen og Johanne Olsdatter. Farens navn passer forsåvidt, men ikke morens.Og - når det gjelder familien på Svastuen i 1900 tror jeg ikke det er noen etterslekt til de som bodde der i 1875.Jeg har også forsøkt å lete etter konfirmasjonene til Syver og Dorthe (hhv. 1876-1877 og 1885-86?) uten å lykkes. Foreløpig.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant heller ingen av barna konfirmert i Vaage/Sel i passe tidsrom.Ta en titt på denne vielsen nr. 20. En Rønnaug Johanesdatter gifter seg her i men alder passer ikke helt på pigen med samme navn som datter til Berthe?Lenke Jeg tror folketelling 1885 kan gi en pekepinn om familien fortsatt bor i området.Det kan hende dene folketellingen finnes på film?Har ikke greid å finne dem utflyttet til nå, heller.litt av en nøtt dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn Rønnaugs dåp igjen her fra denne kilden. Far Johannes Hansen: LenkeDen Rønnaug jeg fant viet er da feil dame ser jeg.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Her er ihvertfall en bit til puslespillet - litt vanskelig å gjenkjenne i farta, men det er henne:'Pike og fattiglem' Rønnaug Johannesdatter Bredeneie døde 3.2.1876 og ble begravet 12.2.1876. Litt over 16 år gml. Samme jenta med (gårdtilknytning og foreldre) ble konfirmert året før - i januar 1875.Jeg har ikke nok lokalkunnskap til å si at Bredeneie=Svastuen, men jeg tror det er riktig.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på denne gården i Sel i 1875: LenkeHer var det 2 med Rønaug-navn. I tillegg til denne gården fantes flere Brenden gårder i Sel i 1875.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper at noen kan gjøre oppslag for deg i noen kilder herfra: LenkeFamilien har jo bodd i Sel en god del år, så det burde vel være mulig å finne ut hva som skjedde med resten av familien?Lykke til med leting fortsatt i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Presten skrev jo tydelig Brendeneie og ikke Breden. Det er en Brenne på Nord-Sel, men det er pr. idag ikke framatikulert noe bruk (les husmannsbruk) derfra. Brenden gnr/bnr 263/1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes en del med Svastuen som etternavn i Sel under Dis gravminner: LenkeFant ingen jeg kan knytte til Berthe Jacobsdatter og hennes etterkommere, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tenkte jeg skulle legge inn en Marit Svastuens gravsten her, men fikk ikke bildet inn . Søk under oppland , Sel og skriv etternavn begynner på Sva så finner du en del navn .Prøver med klipp og lim her på gravstøtte, men vet ikke om det går: LenkeDenne damen var f. 1858 .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Så en påstand: Svastuen var det samme som Brendeneie. Brenna ligger ikke så langt fra Gudbrandsdalslågen. Elva går i stryk nedenfor og der vil det være Sva (Berg som stikker ut i elva). Elevstrykene slutter et par hundre meter nedenfor og elva flyter stille helt til Sjoa, knappe to mil bortenfor. Hovedgårdene hadde en eller flere -eie-bruk som var fellesbetegnelse på de bruka. Brenden kunne dermed hatt to eiebruk som var Svastuer i 1865. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1875 finner jeg to bruk som kalles Svastuen i Sel: LenkeDette er det ene, på det andre bruk bor Berthe J. som enke med barna.se lenke innlegg 2. Interessant med forklaring om Brendeneie og mulig underbruk Svastuer.Vet du om slekt på disse plassene er beskrevet i lokale bygdebøker, Helge?Et spørsmål til er om du kjenner til om det finnes en 1885-folketelling for Sel?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I 1900-tellingen er det bare en Svastue. Det er ingen 1885-telling. Jeg frekventerte en periode på Norddalsarkivet og der har de 'alt', men dog ikke lengre enn nettopp fram til midten av 1880-tallet og hørte ikke om noen slik telling. For det andre så er det ingen bygdebok med gards- og familiehistorie, og det vil heller ikke bli. Så det hele blir for en gangs skyld negativt. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete igjen under døde i Sel for å se etter om jeg kunne finne mor Berthe Jacobsdatter død.Fant en dame her som er ført som Lægdeslæm men navnet var Brit Jacobsdatter, lurer på om det kan være en feilskrift? Lenke nr 4. v. s. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.