Gå til innhold
Arkivverket

[#58986] Hvor ble det av Berthe Jacobsdatter og barna som bodde på Svastuen i Sel i 1875?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Lenken ble feil i farten, men her er den forhåpentligvis. LenkeSer nå at dette må være en annen for alder passer dårlig med d. 1878 . Bom også denne gang, dessverre.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ulheim

Berte Jakobsdatter lever i beste velgående i 1900. Ho bor fortsatt på Svastuen og er husmoder - yrke: strandsidder og haandarbeid. Hennes barn Rønnaug, Dorte og Syver er også der. Det kan tyde på at alle tre er ugifte da. Desse opplysningene finn du på Arkivnett Oppland, folketellingene for 1900 / Sel.Mvh. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg finner henne ikke her på Digitalarkivet 1900 for Vågå, så der ser en. Jeg stoler ikke på data hvis det er noe som jeg ikke finner. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, så flott at familien er funnet i 1900-tellingen.Jeg finner ikke digital telling for 1900 under arkivnett, ved søk, men vedlegger en lenke til dette Opplands arkivet: http://www.arkivnett.ol.no/Da må det altså være en annen Rønnaug Johannesdatter som Kjell fant død som 16-åring?Om denne folketellingen ikke er digitalisert, så går det vel an å få en kopi fra arkivet?Det kan jo bare være at jeg ikke har funnet dette i farten på hjemmesiden?Flott at saken fikk en løsning.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Akk, hvor lenge var Adam i Paradis....Søkemekanismen for Folketellingene i Arkivnett Oppland gjør at det er lett å bli lurt. Når man søker på FT1900 for (f.eks) Svastuen i Sel under overskriften 'Alle' får man åpenbart fram det samlede resultatet fra FT1865, FT 1875 og FT1900! Svastuen finnes ikke i FT1865 så resultatet det henvises til her er det samlede søkeresultat for FT 1875 og FT1900 - ikke FT1900 alene! Dette sees tydelig hvis man ser separat på FT1875 og FT1900 i Digitalarkivet for Svastuen. I 1900 finner man f.eks Peder Thoresen og familie, men ingen Berthe Jacobsdatter m/barn. Motsatt finner man Berthe Jacobsdatter et al., men ingen Peder Thoresen på Svastuen i FT1875.Mvh Kjell Hsom leter fortsatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bare så det er sagt... jeg setter veldig pris på engasjementet når det gjelder å finne ut hvor det ble av denne familien. Forundrer meg at det ikke skal finnes et eneste lite spor i kirkeboka i forhold til evenementer som f.eks. vielser, dødsfall, flytting, emigrasjon o.l. Eller at noen ville kunne si: Hei dette er jo min x-tippoldemor/-far...!Som sagt..leter fortsattHilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Nå leter jeg ikke fullt så mye...! Tusen takk, Aud!Er ganske så sikker på at det Berthe Jacobsdatter som bor på Øian i 1900. Da Dorthe ble konfirmert i 1884 bodde hun på Kveberg. Hvor broren Syver ble konfirmert gjenstår å finne, men det synes ikke som om det skjedde i Alvdal.I tillegg til konfirmasjonen til sønnen Syver, f.1861, har jeg heller ikke funnet dødsfall/begravelse for en datter Ragnhild, f.1866. Når det gjelder akkurat henne er kirkeboka litt tvetydig. Johannes Hansen og Berthe Jacobsdatter fikk nemlig enda en datter, Anne, f.1872. Hun døde utvilsomt i sept. 1873, men i forbindelse med innføringen av begravelsen hennes har presten først skrevet Ragnhild og etter overstryking - 'Anne'. Har fått det for meg at dette KAN bety at begge jentene døde og ble begravet samtidig, men at presten rotet litt. Har noen tilgang til klokkerboka for Sel; det kan tenkes at det står annerledes der?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn den kirkeboka med overstryking av et navn som begynner med Ragn --- Anne Johannesdatter død.LenkeDet ser nesten ut til at presten har tøyset en del med føringer her.Nå har du vel da også fått bekreftet at Syver døde før han ble konfirmert.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Syver Johannesen (f.29.10.1861 på Mathistad) er da visseligen med i både FT1865 og i FT 1875! Da bor han på Svastuen.Godt mulig han døde før han ble konfirmert, men definitivt etter 1875.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Aud! Den fortjente jeg. Har egentlig latt meg lure av oppgitt fødselsår i FT 1865. Men altså, enda et barn på lista! MvhKjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da må det være en helt annen Syver Johannesen som dør 1862, Auds innlegg nr. 35?Nå blir jeg også forvirret her. Kan det tenkes at det en sønn som ble født før en ny sønn ble oppkalt, Syver? Eller er dette en annen gutt, sønn i en annen familie ?Ganske forvirrende.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Johannes Hansen og Berthe Jacobsd. fikk sønnen Syver 29.10.1861, inderster på Mathistad, og en ny Syver 12.06.1863, f. Brenden. Vielse i Folldal 09.10.1893: Syver Johannesen Brenden f. 12.06.1863 i Vågå, og Ingri Johnsd. Brandsnes f. 07.10.1872. Bransnæsplassen, Lille-Elvdalen 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Navnene på foreldrne er ihvertfall de samme for begge guttene.For noen med lokalkunnskap: Syver nr. 1 ble født på Mattistad. Er det i tileffel det samme som Skjelleeie? I tilfelle er det bekreftelse godt nok (for meg ihvertfall) på at gutten bare ble 10 mndr og han vi ser i 1865 og 1875 ble født i 1863.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ulheim

Her er etterkommere av Syver Johannesen,1863, og Ingri Johnsd.,1872. Karen Maria f. 16.12.1894, Jo(n) f. 14.4.1897 og Borghild f. 31.12.1899. Er som sagt på Bransnæspladsen i Lille-Elvdalen i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk til alle som har bidratt så langt! Og vha en av DIS' vennlige kontakter på bygddeboka for Folldal har jeg nå kommet så langt som jeg kan håpe på uten å måtte ringe noen personlig. Men det gjelder sønnen Syver og hans etterkommere.Håper det fremdeles skal være mulig å finne ut hvor det ble av søsteren Dorthe (f. 1870, konfirmert i Alvdal 1884) og mora Berthe? Berthe bodde på Øian i Lille-elvdalen i 1900.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.