Gå til innhold
Arkivverket

[#58997] Lavesen/Olsen på Songe og Havstad i Tromøy sogn 1860-1880


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Ole Johan Lavesen, f på Søm i Fjære 7/6/1838 ble 1861 gm Karen Alete Eriksdatter (fra Songekilen el. Flademoen?). De fikk barna Jens f 17/10/1861 og Aatilde (?) Emilie f 20/3/1865.Kan noen finne spor av deres liv og evt. etterslekt?Ole Johan Lavesen var min tippoldefars eldre bror. OJ var styrmann.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg fant dem i RHD tellingene.Karen er født i Østermoland prestegjeld.Det står at Ole johan er født i 1837 i Fjære.Nå er det letingen etter etterslekten som må sjekkes da.Skal gå igjennom litt andre ting for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk!! Jeg leter også nå. Og fant at Karen Alette ble f 5/12/1833. foreldrene het Erik Pedersen Flademoen og Åse Stiansdatter. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har brukt noen timer på å bla frem og tilbake i panteregistre for Songe-kilen, men finner dem ikke. Er det noen som har bedre oversikt over struktur i tinglysingsmaterialet, og kan finne Ole Johan? Han står jo oppført i ft1865 som selveier. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er Ole Johan Lavesen nevnt i et panteregister (se høyre side, løpenr. 150d): LenkeJf. 1886-matrikkelen fikk dette bruket på Songe senere gnr. 8, bnr. 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er det tinglyste auksjonsskjøtet på eiendommen (fra panteboka), datert 2. mars 1863 - til styrmann Ole Johan Lavesen (starter nederst på høyre side (nr. 23) - fortsetter på neste side):LenkeSkriften er liten og vanskelig å lese, og dersom man forstørrer den til 150%, blir den dessverre litt uskarp.Går vi så tilbake til panteregisteret (se lenken i innlegg 7), viser det seg vel at Ole Johan Lavesen ikke satt med denne eiendommen så lenge. Jeg har her ikke gjort alvorlige forsøk på å følge historikken, men det ser vel ut til at nye eiere kommer inn i bildet i 1866?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon av en feiltolkning i innlegg 8: Nyere eiere kommer ikke inn i bildet i 1866. Ole Johan Lavesens bruk på Songe blir solgt på auksjon til H. P. Petersen i 1869.Her er auksjonsskjøtet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.