Gå til innhold
Arkivverket

[#58998] Ho. Samnanger Johannes Nilsson Gjerde f. 1752 Henrikke Henriksdtr. Wulf f. 1763


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei.Jeg har fått i papirformat slekten til min svoger. Den ender bl.a i ekteparetJohannes Nilsson Gjerde f. 1752 d. 1806 i Jondal,Henrikke Henriksdtr. Wulf f. 1763 d. 1836 i Jondal.De skal ha giftet seg i 1791.Johannes var båtbygger og fikk gjestgiverløyve i 1798 i Jondalsøyri.Etter sagn er Henrikke datter til en tysk offiser på Steinkjer og kom hit som husjomfru på Herandsholmen. Kanskje er hun datter til Wullf, som var født i 1732 i Norge (sønn til en innvandret kjøpmann), han var 1758-67 sekundløynant i Nordenfjeldske gevorbne infanteriregiment. Opplysningene her skal være fra Jondalsboken s. 645?Noen med kjennskap til deres aner?MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Jeg finner denne på FSLenkeHenrikke Wulf f. ca.1758 g. m 1791 Johannes Nilsson d. 1820.Johannes foreldre. Nils Monsson og Kari Johannesdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Om Johannes N. Gjerde, så vil du finna opplysningar om han, borna og foreldra hans i Bygdabok for Strandebarm og Varaldsøy Bd.II.s.202. Når det gjeld kona hans, kan eg gje følgjande opplysningar. Ho er fødd på Drogen i Bud 10 juni 1764, av foreldre Ouden Hendrik Vulff og Else Hansdatter frå Stømsholm.(jfr.Minstrialbok for Bøe og Hustad sogner. 1739-1766 BUD. Digitalarkivet.). Sjå og Norsk slektshistorisk tidsskrift Bd.3.hefte 3. 1932. 'Rentekammerets Norske Bestallinger s. 135.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takk skal du ha. Fine opplysninger.Drev å leitet i kirkeboken for Strandebarm rundt 1752. Ikke helt enkel lesning.Igjen tusen takkMvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takk skal du ha Arnfrid.Lenken din i innl. 5 er feil. kommer til FT 1801. Prøver du en gang til med den som henviser til 1825?MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Gjerde navnet står i slekts oversikten jeg har fått av min svoger. Jeg kan ikke gå godt for den opplysningen. Men skal prøve om det står noe i kirkeboken ved hans død.Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vi må vel då gå ut frå at Ouden Henrik vart kalla Henrik. Helst var vel denne karen son til Johan Henriksson Wulff på Strømsholmen, men eg veit det ikkje sikkert. Johan var i alle fall son til gjestgjevar og skreddar Henrik Pedersson Wulff på Korsnesset i Halsa på Nordmøre.Det er heilt sikkert at det er denne Henrikka som som er den rette då? Det var vel også ein Hans sagfut, Hans Henriksson i Overhalla i Nord-Trøndelag. Truleg hadde også denne sagfuten ein son som heitte Henrik som kanskje hadde ei dotter som heitte Henrikka. Det ligg no trass alt nærare Steinkjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja, det kan godt vera at det er den rette, men eg trur eg ville ha sjekka ut Overhallasporet for å vera sikker. Sagfuten der var bror til den nemnde Johan på Strømsholmen og kunne godt ha ein son Henrik som hadde ei dotter, Henrikka.Om den Henrikke som var født på Bud skulle vise seg å vera den rette, så var far hennar truleg kammerråd i København. På farsida var han som sagt av Wulffslekta og på morsida vistnok av Widerø/Aspa/Reknes (Molde). Ein vil finna meir om Wulff i ein annan debatt her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Her er sønnen Endre sin dåp i 1800.LenkeIkke noe der som kan bekrefte deres aner, men de har nok fått flere barn. Spørs bare om noen har tatt turen så langt for å være fadder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.