Gå til innhold
Arkivverket

[#58999] Inger Kristine Nielsdatter foreldre.


Gjest Rolf Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Kristoffersen

Inger Kristine ble født/døpt 22.09.1805 i Andebu Jeg har i lengre tid prøvd og lese hva som står i kirkeboka. Kan noen hjelpe meg med det??Tror at det var Olene Jacobsdatter fra Nau på grensen mellom Sandar og Hedrum som var mor.Tror vidre at det var Niels Christensen fra Nylla som var far.Har funnet Inger Kristines konf. i Hedrum kirkebok 1819 s. 494 hvor Niels og Olena står som foreldre. Kan ikke tyde hvor Niels bodde?? Det er kansje et avgjørende spor.Jeg har lest bygdebøker og kirkebøker, men kan ikke finne noen Niels som passer helt. På Holmen Tisle finnes det en Niels 15 år i FT 1801 hans far var Kristen Gulliksen??, men hverken bygdeboka av L.B. eller kirkebøkene bekrefter det. Eller gjør det det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristoffersen

Takk Berit! Var ikke klar over den muligheten. Det er første gang jeg prøver meg. Neste gang blir det lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var ikke mange i Vestfold som kunne passe til den barnefar som nevnt ved dåpen?Fant en her som kom fra Wåle: LenkeMan om dette er det vel ikke mulig å si?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristoffersen

Det kan se ut som (his jeg leser rett) at Niels Christensen Lenke i Våle ble gift i november 1805. Det ekskluderer han ikke, men jeg tror det er lite sansynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en mulig ny kandidat?LenkeOg jeg fant også en skomaker i Ramnes 20 år 1801, men om det går an å finne om det er noen av disse vet jeg ikke.Du nevner en Nils Christensen Nylla som mulug far. Hvor ligger Nylla? Har ikke funnet noe gårdsnavn som likner i Vestfold i 1801?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tar med den skomageren med samme navn som er innkvartert i Ramnes i 1801 også: LenkeVed søk i digital bygdebok for Stokke ser det ut til at den nevnte Nils i lenke innlegg 9 overtok gården etter faren og ble gift der.Det finnes også en soldat med samme navn 28 år i 1801 -tellingen for Ramnes.Men vet ikke om dette var til noen hjelp, dessverre.Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristoffersen

Takk Gunn for at du hjelper meg med og finne Niels.Nylla er omtalt Hedrum bygdebok side 424 og 428. Det ligger rett ved grensen mellom Hedrum og Sandefjord og er vel et underbruk av Herbjørnrød.Jeg har prøvd å tyde dåpen til Inger Kristine [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8185&idx_id=8185&uid=ny&idx_side=-17>LenkeDer står det noe som kan ligne på nylla. Desuten ligger det ikke langt unna Nau hvor Olene muligens bodde. I FT 1801 finner vi en ung Niels på Holmen Tisle som ligger rett ved

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei RolfDe er litt vriene å lese noen av disse kirkebøkene, men ved konfirmasjonen leser jeg at faren het Niels Christensen Møller. Om han var møller eller het Møller er jeg usikker på. Men heller mest mot det første.Ved dåpen mener jeg at faren bodde på Hundsrød (i Høyjord), han var enkemann og var/het møller/Møller.Hundsrød hadde en mølle.Han var enkemann i 1805, og derfor kan han også være gift i 1801. Så derfor må du kanskje også lete etter Nils Christensen som var gifte, og ikke bare ugifte.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.