Gå til innhold
Arkivverket

[#59003] Hvem var foreldrene til Simen Larsen og Marie Andersdatter gift i Halden 1857


Gjest Bjørn Solbrå
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Solbrå

4 januar 1857 gifter Simen Larsen, 24 1/2 år, ungkar og matros, seg med pigen Marie Andersdatter, 23 år. Begge født i Idd ifølge kirkeboka. LenkeBrudgommens far heter Lars Andersen, og brudens far Andreas Andersen. Forloverne er skomakersvend Lars Larsen, som kanskje kan være bror til brudgommen, og matros Johan Eriksen.I folketelling i 1865 holder de til i Elvegaden i Fredrikshald med barna Laura Sophie, Gulette Marie og Julie Fredrikke. Her er fødested oppgitt til hhv. Fredrikshald og Enningdalen.Er det noen som har gode forslag til hvem foreldrene til Simen Larsen og Marie Andersdatter kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Bjørn! Ser at Simen er oppgitt å være 24 1/2 år ved vielsen i 1857,mens han ved tellingen i 1865 er oppgitt å være 36 år.Hvis tellingen viser riktig alder skal han være født omkr. 1830.Ved vielsen sto det at han var født i Idd.Telling 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f60101&gardpostnr=73#nedre>LenkeFant en Simen Larsen,født 1830 i Idd,med foreldre Lars Andersen og Berthe Eriksdatter.Bopel Bergmoen: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 2 (1815-1831), Fødte og døpte 1830-1831, side 336-337. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFant en søster av denne Simen Larsen også,hun heter Anne Dorthea,født 6 april 1826,og døpt 16 april 1826(nr 17): Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd, Ministerialbok nr. III 2 (1815-1831), Fødte og døpte 1826, side 182-183. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Hei Ann-MaryTakk for innspill. Jeg ser at i klokkerboka for 1859 er dåpen til Laura Sophie utstyrt med en solid blekkflekk, men jeg synes likevel jeg kan skimte et ekstr etternavn Marie Andersen sitt navn, Sørbekk eller noe sånt [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7421&idx_id=7421&uid=ny&idx_side=-162>LenkeEn Elias Larsen opptrer som fadder ved barnas dåp, kan det være en bror av Simen? En Anne Marie blir døpt i Enningdal 28 september 1834, foreldre Andreas ANdersen Fagerlie og Oliana Trulsdatter, kan det være den Mari jeg er på utkikk etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! Dåpen i 1859 er som følger : Laura Sophie Alberthine Simensdatter, født 29 april 1859 i Halden. Døpt 25 desember 1859 i Halden. Far: matros Simon Larsen. Mor: Marie, født Andersen. Deres bosted var: Sørhald ( Sørhalden, som er sørsiden i Halden by. Faddere var: Elias Larsen, Fredrikke Lindahl og barnets foreldre. Hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.