Gå til innhold
Arkivverket

[#59005] Ingrid Mortensdatter født 16.04.1817 på Tynset, foreldre ?


Gjest Ove Haugrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Haugrud

Morten Embretsen Kindøl og Marit Olsdatter fikk datteren Ingrid utenom ekteskap den 16.04.1817. Den 26.07.1814 fikk Morten Embretsen Øien og Marit Nilsdatter Østby datteren Berit utenom ekteskap. Samme foreldre fikk sønnen Embret den 02.09.1820, denne gang i ekteskap, de giftet seg 29.06.1820. Jeg har lett både i kirkebøker, bygdebøkene for Tynset, Digitalarkivet og andre kilder på nett uten å kunne fastslå hvem Morten Embretsen Kinndøl er, og tror kanskje at han kan være samme mann som Morten Embretsen Øien. Tynset bygdebok har alle tre barn på samme foreldrepar, og det kan jo være at det står feil på Ingrid sin fødsel, at det skulle vært Marit Nilsdatter. Er det noen som vet hvem som er foreldrene til Ingrid Mortensdatter, og gjerne deres foreldre igjen ? Har de tre barna samme foreldre ? Eller har Berit og Embret samme foreldre, mens Ingrid har samme far og annen mor ? Eller har Ingrid helt andre foreldre (men jeg finner ingen annen aktuell Morten Embretsen på Tynset)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Her er dåpen til Ingrid Mortensdatter f. 16. april 1817: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9209&idx_id=9209&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Foreldre er Morten Embrs. Kinndøl og Marit Olsdatter Faaset. I Tynset bygdebok bind 2, side 384 under Kinndøl nordre gnr. 117, bnr. 1 finnes en Morten f. 1789, d. 24.11.1865 gift 04.08.1821 med Marit Olesd. f. 1788, fra Brukroken, gn. 122, bn. 8. (Brukroken og Kinndøl er på Fåset i Tynset.)Dette paret har en datter Ingrid Mortensdatter f. 16.04.1817, samt følgende barn: Beret, f. 14.07.1822, konfirmert i Rennebu 15.07.1838 og Kari, f. 16.06.1825, reiste til Hemne i 1851 og gm. Ole Jonson Heim, f. 1831. Det er et stort men her, for Mortens far heter Lars Embretson. Så muligheten for at det kan være ført feil navn i kirkeboka er tilstede.Her er vielsen til Morten Larsen Kinndøl og Marit Olsdatter, nr. 3, 1821: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Tynset bygdebok bind 1, side 331 under Øyan-Øvre, gnr. 63, bnr. 1: Morten Embretson Øyan, f. 1791, død i 1820 åra, g. 1820 m. Marit Nilsd. Østbyhaugen, f. 1791, d. 1/4-1871.I følge bygdeboka har de to barn: Beret f. 1814, ho reiste til Meldal i 1835. Embret f. 3/9-1820, reiste til Bardu i 1838 og g. 1852 med Johanna Olesd. Neby.Enka Marit Nilsd. g. 2. g. til Utbyhaugen.Altså ingen Ingrid Mortensdatter f. 1817 ført som barn til Morten og Marit på Øyan.Dåpen til Beret Mortensdatter Øyan: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9208&idx_id=9208&uid=ny&idx_side=-33>LenkeDåpen til Embret Mortenson Øyan: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Tjade

I kirkeboka er innført en rettelse ved dåpen til Ingrid Mortensdatter f. 16. april 1817. Farens farsnavn Embrs. er rettet til Lars., altså Morten Larsøn Kindøl. Under Kindøl Nordre 117-1 i bygdeboka finner du familen, der Ingrid også er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Og da takker jeg Randi og Odd for god hjelp - jeg hadde selv vært innom tanken at det måtte være noe 'feil' med Morten Embretsen, og jeg hadde faktisk funnet Morten Larsen Kinndøl og Marit Olsdatter Brukroken med barna Beret og Kari, men til nå hadde jeg problemer med å få Ingrid til å 'passe inn'.Med deres hjelp er jeg ganske sikker på at dette nå har blitt riktig hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.