Gå til innhold
Arkivverket

[#59006] Slekt i Nord Dakota


Gjest Jan Valle
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Valle

I bygdebok del III for Fjell i Hordaland, fremgår på sidene 474 og 475 for Ågotnes, at en Johannes Fredriksson reiste til Amerika i 1882 og bosatte seg i Hatton i Nord Dakota. En sønn han hadde med Kristina Bergesdotter; Kristian Johannessen, f 1850, d 1910, reiste også til Amerika, trulig sammen med kone og 3 barn. Disse kan ha bosatt seg i Fertile, Minnesota. De 3 barna er trolig Amanda Ragnhild Johannessen, f 1878, Nils Nikolai Johannessen, f 1881, som Kristian hadde med Inger Anna Eriksdatter, og ei datter Inger Anna hadde før ekteskapet med Kristian; Eline Kristine Ovesdatter, f 1876.Undres om noen kjenner til disse navnene? Om så skulle være tilfelle, tar jeg gjerne imot litt informasjon. Send gjerne mail direkte om det passer best.Mvh Jan Valle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Når var Johannes Fredriksen født - dato og år?Når var Kristian Johannesen født - dato?Når var Amanda Ragnhild født - dato og år?Når var Nils Nikolai født - dato og år?Når var Anna Eriksdatter født - dato og år?Når var Eline Kristine født - dato?Har du funnet emigrasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Johannes sin utvandring 1882: LenkeBlir kanskje vanskelig å finne han i USA, da han er gammel når han utvandrer i 1882. Neste folketelling var føst i 1900.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan dette være rette Johannes? Født feb 1812.1900 United States Federal CensusName: Johanes Fredrickson Home in 1900: Garfield, Traill, North Dakota Age: 88 Estimated Birth Year: abt 1812 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Father-in-law Race: White Occupation: View image Immigration Year: 1882Household Members: Name Age Knut E Selstad 51 Johana Selstad 44 Johanes Fredrickson 88 Nils S Skauge 23- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

På samme side som Johannes i innlegg 6, er det en familie med Agotness (Ågotnes?) som etternavn.1900 United States Federal CensusName: Nils Agotness Home in 1900: Garfield, Traill, North Dakota Age: 67 Estimated Birth Year: abt 1833 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's Name: Christian Race: White Occupation: View image Immigration Year: 1886Household Members: Name Age Nils Agotness 67 Christian Agotness 54 Hannah Agotness 17 Ole Agotness 17 Josephine Agotness 15 John Thompson 28- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Denne Johanna er som Johannes Fredrickson (innlegg 6) er far til, er født i mars 1856. Innvandret 1876. Vært gift med Knut i 18 år. Født 1 barn (som ikke lever pr 1900). Knut invandret i 1874.1900 United States Federal CensusName: Johana Selstad [Johana Fredrickson] Home in 1900: Garfield, Traill, North Dakota Age: 44 Estimated Birth Year: abt 1856 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Wife Spouse's Name: Knut E Father's Name: Johanes Race: White Occupation: View image Immigration Year: 1876Household Members: Name Age Knut E Selstad 51 Johana Selstad 44 Johanes Fredrickson 88 Nils S Skauge 23- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Hvis opplysningene om Fertile nevnt i innlegg 1 fremdeles er aktuelle, så finnes det en bok ('The History of Fertile, Minnesota. The Flower City') utgitt ved Fertiles 100-årsjubileum som gir oversikt over mange av de norske familiene som slo seg ned der. Jeg skal prøve å få sett på det i kveld eller i morgen.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Valle

Til Jon Torp.Johannes Fredriksson var født 1809-1813 i Håland, Fana Prestegjeld, døde 1903 i Hatton, Nord Dakota. Kristian Johannessen Aagenes, var født ca 1850. Amanda Ragnhild Johannessen var født 6/1-1878. Nils Nikolai Johannessen var født 17/4-1881. Inger Anna Eriksdatter var født 21/4-1851. Amanda Kristine Berntine Ovesdatter var født 11/1-1876. Emigrasjone skal være 17/7-1884 med dampsklipet 'Tasso', linje Dominion, til Mayville i Dakota.Det er i utgangspunktet Eline Kristine Ovesdatter som jeg søker etter.Mvh Jan Valle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Dag T. Hoelseth (9) om Fertile, Polk, Minnesota:Kunne du ogsaa, vennligst slaa opp i boka om Fertile, ang. Sander Nicolaus Christensen Ness f. 20/10-1838 i Aker og doed 28/3-1927 88 1/2 aaar gammel i Fertile, Polk Minnesota, 'glad i aa prate, i kaffi og whiskey' ! Han var min oldefars fortapte bror. Jeg ber om undskyldning for aa legge meg inn i 'en annens' melding, men dette gjaldt altsaa Fertile. Sander utvandret etter 1865. Etterkommere ? Venter ikke det, dertil han var nok litt for 'glad i det sterke'. Gift med Haaginna Ness, opprinnelse ukjent, doed 21/9-1923 ogsaa i Fertile, Polk. Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til (11) - jeg er litt flau over aa oppdage at dette allerede er ganske godt behandlet i 2004: - se innleggene 19579 og 19581.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Valle

Til Hanne Line Osberg EideEr trolig samme Johannes Fredriksson - iflg bygdebok for Fjell er han føpdt ca 1809-1813, og utvandret i 1882, alts ca 70 år gammel.Kristian Johannessen Aagenes (iflg bygdebok for Fjell) er sønn av Johannes Fredriksson, og Kristian reiste til Amerika i 1884 slik som nevnt under punkt (1). Han hadde som nevnt i punkt (10) med seg tre barn, og jeg er på leting etter Eline Kristine Berntine Ovesdatter, f 11/1-1876.Iflg emigrasjonsprotokoll skulle Kristian med kona Inger Anna Eriksdatter og de tre barna Amanda, Nils og Eline reise til Mayville i Dakota. Men, de kan jo ha flyttet på seg 'over there' - mange av familien holdt trolig til i Hatton og i Fertile.Det er som nevnt Eline Kristine jeg er på leting etter - hun var tante til min mor, trolig født utenfor ekteskap, og kanskje et heller 'ubeskrevet blad'?- Jan Valle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Siden Fjell ikkje var nevnt i overskrifta, så var det litt tilfeldig at eg såg dette innlegget, men her er samme familie omtala i ett annet innlegg. Som det fremgår i innledninga, så har Kjellaug trulig kontakt med noen på andre siden av havet som tilhører samme slekt. Du kan jo prøve å kontakte Kjellaug, eller kanskje ser ho også innlegget. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alma Lorentsen

Hei Jan Valle.Jeg hadde i 2005 litt mail-kontakt med en av etterkommerne til Johannes Fredriksen i Minnesota i forbindelse med tidligere innlegg om Christian Johannesen og hennes mor Helene Bergesdtr.Ifølge de opplysninger jeg da fikk giftet Eline seg med en Fingar Thompson, født i Norge. Denne Fingar dro til Canada og kom aldri tilbake, så på gravsteinen til Eline er det hennes navn fra før hun ble gift, tror det er Eline C. Bertina Aagenes. Eline døde i 1902 i Fertile, Polk, Minnesota. Gravlagt på Varnes Church Cemetary. Så Elines skjebne ble nok ganske trist. De nevner ingen barn av Eline og denne Fingar.Jeg fikk tilsendt et bilde (dårlig scannet) med Eline og hennes mann Fingar, samt bilde av søsteren Amanda og hennes mann Knut J. Bollie.Jeg tror ikke etterkommerne der over er klar over at Eline var stedatteren til Christian, det virket ikke slik. Det hadde aldri vært snakk om Inger Anna, så de antok at hun døde på båten over. Christian gifter seg igjen 2 år etter. Yngste sønnen Nils mener de ble adoptert av Christians halvsøster Johanna, gift med Knut Selstad.Jeg har dessverre ingen flere opplysninger om Eline.Jeg var heller ikke klar over at Eline ikke var datter av Christian, ikke før jeg leste innlegget ditt. Jeg hadde bare sett emigrantlistene og der er alle nevnt med etternavnet Johannesen. Og Vesterålen kan jo være så mangt. Og takket være dine opplysninger om Inger Anna og etternavnet Eriksdatter så har jeg også klart å finne opplysningene om giftemål og dåp i Bjørnskinn.Jeg prøver å se om jeg klarer å få med bildet her i innlegget. Hvis jeg ikke får det til, er du da interessert i å få det på mail? Jeg legger også med bilde av Christian tatt ca. 1888.Med vennlig hilsen Alma Lorenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Valle

Til Alma LorentsenTil Oddvar SøreideHjertelig takk for opplysningene dere har gitt om Eline, og om lenke til tidligere innlegg.Spesiell takk til Alma Lorentsen for oversendte bilder - meget interessant.Når det gjelder Eline så het hennes far Ove Henrik Olsen, f 1854, (han var altså min oldefar), og da Eline ble født hadde hennes mor Inger Anna hjemsted Buksnes/Buksnesfjord i Andøy kommune.Takk igjen.Med vennlig hilsen Jan Valle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hanne du nevner i dine innlegg 6 og 8 ein Nils S. Skauge. Om du leser dette, klarer du å finne ut om bokstaven S står for Salamon, i såfall er også han fra Sotra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Og i de samme innlegg 6 og 8 står det Knut E. Selstad. Er dette Knut Eriksen Selstø, der Selstø er blitt Selstad, alder hans stemmer. I såfall er også han fra Sotra. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=0122emig&gardpostnr=5&merk=5#ovre>Lenke Her emigerer nok broren Nils Eriksen Selstø og kona Ingeborg Johannesdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Til Oddvar (18 og 19)Nils S. Skauge er født okt 1876, og Knut E. Selstad er født nov 1848.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Du skriver at det er Eline du er interessert i. OK, da burde du presisere det i første innlegg.Jeg vet ikke om du er interessert i dette, men jeg tar det med her likevel.-Name (Last, First Middle) Date of Death County of Death Gender Age Date of Birth State of Residence County of ResidenceSELSTAD, JOHANA 07/10/1925 Traill FEMALE 80 Years 99/99/9999 North Dakota TraillHvis det er flere du vil søke etter, som døde i ND: https://secure.apps.state.nd.us/doh/certificates/deathCertSearch.htm- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk for svar Hanne.Det vil ved seinare anledning bli sjekke ut hvor Nils og Knut budde i Usa, dette i samband med bygdebokarbeid for Sund. Siden de var nevnt her, så var det jo kjekt å samtidig få belyst om det kunne være de samme personene.Her er Nils S. Skouge født i 1876, men da i august. Han flytter forøvrig tilbake til Norge. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=sunddoep&gardpostnr=3261&merk=3261#ovre>LenkeHer er da Knut E. Selstø f. 25 november 1848, her stemmer både årstall og måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Valle

Til Hanne Line Osberg Eide (nr 21)Beklager at jeg ikke presiserte personen jeg var interessert i ved min første henvendelse. Håper det ikke har medført for store ulemper.Mvh Jan Valle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hei Jan.Alt OK :)Det var ment som et tips til neste gang da skriver et innlegg.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.