Gå til innhold
Arkivverket

[#59008] GRUE - Klokker Christopher Friderich Lindet og famile - hvor kom de fra m.m.?


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Familien Lindet er registrert i FT1801 på Haug nordre og søndre i Grue kommune [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10423&gardpostnr=65&personpostnr=2940&merk=2940#ovre>LenkeChristopher Friderich Lindet født ca. 1749 er gårdbruker og klokker. Hans 1.ste kone er Johanne Maria Lindet født ca. 1745 - død før 1815.Barna er: 1. Fridericha Christopersdatter Lindet født ca. 1773 ; 2. Helvig Sophia Christophersdatter Lindet født ca. 1775 ; 3. Poul Christophersen Lindet født ca. 1780 ;4. Petrone Cristophersdatter Lindet født ca. 1784 - senere gift med Tosten Olsen. FS/IGI angir ekteskap 26. feb 1811 i Grue. Jeg har i slektsprogrammet mitt etterkommere av Petrone og Tosten over flere generasjoner! Hans 2.dre kone Olea Eriksdatter Opaker er født i 1779. De giftet seg i Grue kirke 8. apr 1815. Barnet deres er 5. Johanne Marie Kristoffersen født på Rølla under Opaker i Grue 2. nov 1815 Noen som kjenner til hvor familien Lindet kommer fra , fødsler - giftemål m.m.? Og videre skjebner etter FT1801 utenom det som er nevnt i dette innlegget! Alt er av interesse!Tosten Olsen (mannen til Petrone) er han sønnen av Ole Tostensen og Berthe Haagensdatter - de står på Forkerud i FT1801 (Berthe er da enke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Christopher Friderich Lindet fikk tydeligvis sine barn i første ekteskap (sammen med Johanne Marie SVARFAR) i Glemmen (Fredrikstad).Magrethe 16.nov. 1777. (Nr.42 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7453&idx_id=7453&uid=ny&idx_side=-31>Lenke ). Poule 28.sept.1780. ( Nr.25 Lenke ). Petrona 25.mai 1783 (Nr.15 Lenke ) . Carl Peter 10.jan 1787 (Nr.3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Men jeg finner ikke spor av barna: Fredricha og Helvig (nevnt i innlegg 1 og i FT1801 Lenke ) i kirkeboka for Glemmen, og det indikerer et annet bosted før 1777.Navnet ”SVARFAR”, som Christopher første ektefelle (Johanne Marie) bærer ved dåpen til de 4 barna i Glemmen, er helt nytt for meg. Som vanlig er det ført i genitivsform, men det er vanskelig å si om det dreier seg om et mannsnavn eller et person-navn, - eller for den saks skyld, - et stedsnavn.Fadder-rekkene for de 4 barna som ble døpt i Glemmen er jo imponerende med mange dansk-fødte. Det spørs vel om ikke LINDET kan være et stedsnavn på Sønder-Jylland, og at Christopher F og Johanne M kom fra Danmark.PS: Er bygdeboka for Grue sjekket?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I de transkriberte trykte kirkebøkene Glemmen (Fredrikstad Historielag) er etternavnet til Christopher Fredrik Lindet blitt til Lindell, og Johanne Maria Svarfar til Svarfors. Navnet Lindet brukes i 1801 tellingen og i Grueboka II (1949), og kan også tydes slik i originalbøkene fra Glemmen. Svarfors er jeg mer usikker på.Men at det er de samme folka som bor på Haug i Grue 1801 er det vel ingen tvil om. Lindet blir for øvrig ved dåpen til Margrethe f 1777 kalt blokkmager boende i Forstaden (Glemmen). Ved alle barnas dåp er det brukt kjente Fredrikstadborgere som faddere, de fleste fra Forstaden. En sønn kalt Poul Røn i 1801, må være oppkalt etter sogneprest Poul Røn i Frstad. Denne kom fra Danmark og var prest i byen fra 1766 til sin død 1789.I Gruebok II under Nordre Haug (som var delt i to bruk) blir det skrevet at klokkeren Kristoffer Fredrik Lindet tok over bruken av gården noe før 1800. Det skrives i boka at Lindet var dårlig likt som klokker. Han var svært glad i brennevin, og han var heller ikke ellers slik en klokker burde være, mente folk. I desember 1807 søkte han derfor avskjed. Han var gammel og svak skrev han, og kunne ikke greie embetet lenger. Han søkte samtidig om en liten pensjon, da kona var gammel, barna syke og ”familien nedsunket i dypeste armod”. Kona døde 1808. Lindet levde videre, i 1822 ved den store tragiske brannen i Grue kirke var både Lindet, Eli som var enke etter sønnen Poul, og hennes datter Frederikke i kirken. Sønnekona og hennes datter omkom, mens Lindet kom seg ut.Send en mail til Fredrikstad Historielag med spørsmål om Lindet (Lindell). Var han blokkmaker finnes han sikkert i noen registreringer.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Jeg takker så mye for veldig god hjelp, Iver og Liv!!En del info. å fordøye - så jeg kommer helt sikkert tilbake med flere innspill!Vedr. spørsmålet om Tosten Olsen, så ser jeg ved vielsen att han er oppført på Forkerud - dermed regner jeg det som rimelig sikkert at min påstand i #1 er korrekt!Liv: Har du noen spesifikk e-mail adresse å anbefale og sende etterlysning til Fredrikstad historielag (det er opptil flere adresser), slik at det kommer frem til de(n) rette personen(e)?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen
http://www.historielaget.org/meny.htmDet er en mailadresse under Logo'n til historielaget på Styrets side. Du kan sikkert også bruke den mailadressen som står etter en av styremedlemmene. Dette er hjelpsomme folk som sitter med mye viten.Tosten Olsen Forkerud som ikke hadde gården særlig lenge, giftet seg i 1811 med Petrone Lindet som var datter til klokker Lindet på Haug. Dette står under Sø-Forkerud i Gruebok II 1. halvbind.Liv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for hjelpen, Liv!Da er vel Tosten 110% sikker utfra info. du nå kom med samt mitt innlegg #5!Har avsendt forespørsel til Fredrikstad Historielag, så får vi se hva det kan avstedkomme av info.!Kona til Poul Lindet, Eli Johansdatter, som omkom sammen med sin datter i kirkebrannen i 1822, står oppført som enke da!Vet noen når Poul døde?Annen info. vedr. denne familien mottas fortsatt med takk!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Finner fortsatt ikke de 2 barna, som mangler i FT1801 - verken som Lindet, Lindell eller Christophersen/-datter -- har også prøvd på søk på DA Global. Alt uten resultat!Det gjelder Magrethe døpt 16.nov. 1777 og Carl Peter 10.jan 1787 - se innlegg #2.Kan de ha skrevet seg for noe annet?Magrethe dukker plutselig opp som fadder for et av broren Poul's barn - nemlig Johanne Fredrikke - i 1813 i Grue kirke. Der er hun oppført som Margrete Lindet, men uten noen form for bosted - hvilket står på alle de andre fadderene!Vet noen hvor hun er bosatt, er hun gift osv?Carl Peter kan kanskje være død? Noen som vet?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.